Helt sjukt vad bortskämda svenska hantverkare är. Man ska alltid göra så mycket som möjligt själv alternativt ta in utländska hantverkare. Varför utbildas inte alla de arbetslösa till olika slags hantverkare så vi slipper den här helt vansinniga situationen? Precis ALLA kan lära sig att böja rör eller lysa med en ficklampa på ett tak. Till sist får vi en fungerande marknad igen där bara de noggranna, snabba och ärliga hantverkarna får jobben.

• Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
M
Få yrkesgrupper som är så pass bortskämda att de kan börja debitera från att de sätter sig i bilen på sin egen uppfart ;) Folk skulle skratta ut mig om jag gjorde den typen av faktura i min bransch.

Men för att återgå till kärnfrågan. Såklart man är införstådd med att det blir svindyrt att ringa in någon på jour mitt i natten. Men tycker det verkar varit lite nonchalant av firman att inte kunna konstatera att det ösregnade ute och förvarna om att det innebär att de inte kan göra något, ev höra sig för om förutsättningarna med taksäkerhet och informera om priset.. innan de skickar ut två man

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker priserna ser skäliga ut.

Det som däremot är helt förkastligt att dem själva eller deras arbetsledare inte fixade fram rätt information om vad som behövde göras och därmed heller inte rätt hjälpmedel.

Stor pressening, några rep och hinkar/sandsäckar hade dem troligtvis kunna få upp på taket över nock utan att lämna marken, då kanske fakturan varit snäppet dyrare, men med ett stoppat inläckage.

Hur kan man anta jobbet att åka ut på ett takläckage utan att ha med sig eller nära tillgång till en sådan sak som pressening? Att dem inte kunde laga taket mitt i spöregn är full förståeligt, men att hindra läckaget är väl det minsta man kan begära av någon som kommer ut på jobb som innefattar takläckage.

Om jag ringer efter bärgningshjälp så förväntar jag mig att ingår både en bärgningsbil och förare till den, samt lite spännband etc, skulle bli väldigt snopen om det bara kom två personer i en personbil, lyste lite på min bil med motorfel med pannlampa och meddelade att dem inte kan göra något och sen skickade en faktura på över 10.000kr, även om det var mitt i natten.

• Gilla
Jocke Best och 13 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis slipper man läsa fler inlägg av @Krille-72 och @El-Löken66 , make till mer dryga och otrevliga skribenter har jag inte sett på länge. Ni måste ha väldigt ointressanta liv där man kan sitta och vara ”tangentbordsriddare”. Att arbeta som hantverkare är ett serviceyrke, lär er det! Var aldrig elaka mot kunder ”som inte förstår något” förklara pedagogiskt och hjälp den istället, annars är man tyst!

skriv annars gärna ut namn och adress till de företag bi representerar så kan vi se om ni får något uppsving i affärerna eller om era inlägg påverkar de negativt, är bara testa.

Till TS önskar jag dig mest lycka, jag hade själv blivit väldigt ledsen om det gått till såsom du beskriver, och nej, 11000:- är inte pengar gemene man bara snyter fram, det är en otrevligt hög summa för ”ingenting”.

• Gilla
  • Wow
KalleHarEttHus och 17 till
  • Laddar…
Konstigt att man avskyr att ha med hantverkare att göra…

Sittställning Forlowt skrev:
Skrev jag att det skulle vara gratis ?

Tycker du 11.5k är rimligt för att lysa med en lampa på taket och konstatera att man inte vill klättra ?

Och varför behöver man två ? En kollar väder och en tak ? Jag tycker det låter på tok för dyrt för ingenting egentligen.

Sittställning Forlowt skrev:
Skrev jag att det skulle vara gratis ?

Tycker du 11.5k är rimligt för att lysa med en lampa på taket och konstatera att man inte vill klättra ?

Och varför behöver man två ? En kollar väder och en tak ? Jag tycker det låter på tok för dyrt för ingenting egentligen.
de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”

killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?

hela denna tråd är så jvla larvig!

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
E
J jani84 skrev:
de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”

killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?

Jag skulle vilja betala :
1000 kronor. Helst mindre.
Jag skulle vilja ha betalt:
1000 kronor. Helst mer. Allra helst skicka någon yngre.

Men jag gillar heller inte svartjobb, detta är väldigt ogynnsamt i längden och behövs inte i ett land som Sverige. ROT?

Visst är balterna och rumänerna billiga och de håller på att etablera sig på marknaden.
Problemet är bara att ifall de inte säsongsjobbar så kommer även de kräva en branschmässig lön då pengarna ska rulla i landet Sverige.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Det har jag redan gjort.
Då det gäller tak gör dem inte ngt åt det men dem tycker inte fakturan heller är skälig.
Men invändiga skadorna tar dem uppenbarligen ;)
Tror du har fel där. TH kommer inte att ta de invändiga skadorna eftersom de orsakats av ett takläckage och taket är ditt ansvar. Vi åkte själva ut för ett takläckage och har TH men fick ingenting fastän vi behövde riva gips på 2 plan invändigt.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:

Spelar ingen roll hur du försöker motivera det 11000 är en halv månadslön efter skatt för dom flesta i det här landet och att dom kan ta ut det för att konstatera att dom inte kan göra nått är inte rimligt.

• Gilla
Kekistan och 2 till
  • Laddar…
Jag blir oerhört förvånad över att det finns NÅGON, hantverkare eller inte, som anser att 11 400:- är rimligt för 10 minuters jourjobb. Beroende på lön så får de flesta arbeta 1-11/2 vecka för att betala den fakturan. Självklart är det fullständigt orimligt.

• Gilla
chokonanana och 5 till
  • Laddar…
Nästan 12.000 kr för det? det var inte lite det, verkar vara fantasipengar hos hantverkare i det här landet.
Bodde i grannlandet (finland) och ägde hus där för bara nåt år sen, mitt yttertak började läcka och det rann längst med en takstol på kallvinden.

Ringde efter takfirma jour, de kom efter en timme klockan 23:30 på lördag kväll i ösregn.
De kollade på skadan från kallvinden, sen tog de en stege och klättrade upp på taket utan några linor eller annat. De fäste en presenning över taknocken så det slutade rinna in.

Den här uttryckningen kostade inte en spänn om jag tog takjobbet med dem sen vilket jag några veckor senare gjorde.

Samma sak med elektriker, kostade 50€ i timmen och när man gjorde ROT på det så blev det 25€ i timmen.
Serva bilen hos auktoriserad verkstad, samma sak där, ingick mer och kostade mindre än i Sverige.

Verkar som servicejobb (hantverkare, mekaniker frisörer osv.) kostar galet mycket mer här av någon anledning, om det är för att de kommit på ett sätt att tjäna bra pengar eller om det är så mycket skatter på allt låter jag vara osagt, men rejält mycket dyrare är det iallafall.

• Gilla
chokonanana och 5 till
  • Laddar…
M
E el-maco skrev:
Nästan 12.000 kr för det? det var inte lite det, verkar vara fantasipengar hos hantverkare i det här landet.
Bodde i grannlandet (finland) och ägde hus där för bara nåt år sen, mitt yttertak började läcka och det rann längst med en takstol på kallvinden.

Ringde efter takfirma jour, de kom efter en timme klockan 23:30 på lördag kväll i ösregn.
De kollade på skadan från kallvinden, sen tog de en stege och klättrade upp på taket utan några linor eller annat. De fäste en presenning över taknocken så det slutade rinna in.

Den här uttryckningen kostade inte en spänn om jag tog takjobbet med dem sen vilket jag några veckor senare gjorde.

Samma sak med elektriker, kostade 50€ i timmen och när man gjorde ROT på det så blev det 25€ i timmen.
Serva bilen hos auktoriserad verkstad, samma sak där, ingick mer och kostade mindre än i Sverige.

Verkar som servicejobb (hantverkare, mekaniker frisörer osv.) kostar galet mycket mer här av någon anledning, om det är för att de kommit på ett sätt att tjäna bra pengar eller om det är så mycket skatter på allt låter jag vara osagt, men rejält mycket dyrare är det iallafall.
Allt som rör hantverk har spårat ur i sverige nu ja. Missförstå mig inte, betalar gärna en duktig slant för ett bra jobb men mycket har tappat fotfästet när man får truga för att någon ska komma och lägga typ en månads effektivt arbete på att renovera ett badrum och sedan ta åtminstone en normal årslön för besväret.

Grundproblemet är nog en kombination av bostadsbubbla och nollränta. Utbudet på bra hantverkare understiger efterfrågan från folk som lånar gratis nytryckta pengar med sina uppvärderade hus som säkerhet.

• Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
AnnikaME AnnikaME skrev:
Inte nog med att hantverkare är oskäligt dyra, vissa av er är fruktansvärt oförskämda också...
Jag som i min enfald trodde det var ungar och möjligen unga vuxna som var söndercurlade...

Tydligen hade jag fel igen...

• Gilla
mikaelthe
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Du skall naturligtvis bestrida arbetstiden samt att det är två servicebilar, vilket är ohemult och du borde få rätt i ARN. Varför skall vissa inlägg vara i en så aggressiv ton? Skärper det ingen sandlåda!
Vad ska arbetstiden vara? 2x0 min? Inget arbete utfördes. Eller?

• Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad ska arbetstiden vara? 2x0 min? Inget arbete utfördes. Eller?
De har ju inte löst problemet. Så vad är det de ska ha betalt för? De kom ut, gjorde absolut ingenting åt läckan och körde igen. Som kund hade jag inte varit särskilt sugen på att betala för ingenting.

• Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.