Man för ha förståelse för att folk är olika. Om ditt tak börjar läcka en natt så är det inte säkert att alla har sinnesron att börja googla fram alternativ.Scouten skrev:Jag fascineras av att folk inte inser att det blir svindyrt med hantverkare på obekväm tid. De flesta gnäller ju över hur dyrt det är med hantverkare på vanlig tid.
Är det bara för att jag stammar från Småland och alltså är snål av naturen, som jag aldrig någonsin bett någon komma till mig för att göra ett jobb, utan att be om en kostnadsuppskattning? Ibland poängterar jag att den inte behöver vara särskilt exakt, utan snarare om det handlar om 5-10-15 000kr. Så mycket självbevarelsedrift måste man ha.
Man är i en utsatt och exponerad situation.
Det kollar normalt hantverkaren när hen är på plats och undersöker.Unikt namn skrev:
Men vid Jour blir det lite annorlunda. Kanske ställde dom dit en hink och förklarade för Ts att detta arbete inte är något för jouren. Skulle helt enkelt bli för dyrt att ringa jourhavande skyliftsfirma. Inte eller en helikopter som skulle komma och släppa ner en press kändes inte motiverat.
Skämt åsido. Har ingen som helst aning om vad detta var för jourfirma eller hur dialogen har varit. De firmor som jag känner till har väldigt bra utrustade Servicebilar just vid jour. Har därför väldigt svårt att tänka mig att dom tex. Inte hade selar och stege i bilarna. Men vad vet jag.
Eftersom vi arbetar med försäkringsskador sedan länge vet jag hur arbetet brukar fungera. (Vi har ingen jour).
Man åtgärdar det som går att åtgärda för att begränsa följdskador så gott det går. Det handlar alltså inte om att laga någon skadeorsak på jourtid. Men det kan handla om att laga någon skadeorsak på jourtid. Bedömningen görs normalt på plats. Ofta är det en fuktfirma som är först på plats som gör en första bedömning och sedan ringer in ytterligare personal eller firmor för att försöka stoppa spridningen.
Sen skrivs normalt även en rapport. Denna rapport är ofta är grunden till ifall försäkringsbolaget anser att det är en ersättningsbar skada eller ej. Oftast kompletteras rapporten men en sk. Skaderapport. Denna rapport är mer detaljerad över omfattningen av skador och innehåller även kompletterade åtgärdsförslag. Det kan nu vara samma eller ett annat företag som utför denna rapport som försäkringsbolaget normalt kräver. Men den görs av naturliga skäl inte under jourtid.
Till sist:
”vilka redskap som krävs för att få arbetet fixat?”
Normalt handlar jour inte om att få ett arbete fixat. Det handlar om att stoppa blödningen. Om någon kastar in en sten genom ditt fönster så kommer inte jouren och byter fönster. Du får lite tejp och en träskiva till samma pris som det senare kanske kostar att byta fönster.
Redigerat:
Inte nog med att hantverkare är oskäligt dyra, vissa av er är fruktansvärt oförskämda också...Krille-72 skrev:
Ja, herregud. Vad tror folk. Klart dom borde ha klättrat upp på taket.
Eller?
Dom har tagit 2x3 Tim betalt för att ta av sig pyjamasen och åka ut till en byggherre som inte på något sätt har någon taksäkerhet så det går att fästa en säkerhetslina och klättra upp.
Att du ens orkar starta en tråd när dom varit där på jourtid. Att försäkringsbolaget skulle tycka det är oskäligt är bara skitsnack. Dom vet exakt hur det fungerar.
Ett tips i all välmening. Klättra upp själv nästa gång så slipper du fakturan. Eller flytta till en hyresrätt.
Ringer mitt jobb in mig har jag rätt till 3 timmars lön enligt kollektivavtalet.
Enligt gällande säkerhetsföreskrifter måste man vara två vid arbete med sele/fallskydd.
Finns det inte förutsättningar för att kunna utföra ett säkert arbete så får arbetet inte utföras innan förutsättningarna ändras.
Enligt gällande säkerhetsföreskrifter måste man vara två vid arbete med sele/fallskydd.
Finns det inte förutsättningar för att kunna utföra ett säkert arbete så får arbetet inte utföras innan förutsättningarna ändras.
Att diskutera hantverkarfakturor tar verkligen fram det sämsta ur människor.
Jag tycker rent allmänt att hantverkare tar hutlöst betalt , men i detta fallet hade jag nog räknat med en faktura i denna storleksordningen. Att ta ut folk på jour är svindyrt.
Borde inte TS ställt frågan vad det kommer att kosta först innan han tar ur någon?
Sedan är det väl så att om man har hus måste man väl vara lite beredd på att kunna fixa en del akuta saker så att man klarar sig till nästa vardag.
Här själv varit med om trasig vattenpump på julafton och liknande. Vågar inte ens tänka på vad en jour skulle kostat då. Det fick bli rep och spann direkt ur brunnen över helgen!
Jag tycker rent allmänt att hantverkare tar hutlöst betalt , men i detta fallet hade jag nog räknat med en faktura i denna storleksordningen. Att ta ut folk på jour är svindyrt.
Borde inte TS ställt frågan vad det kommer att kosta först innan han tar ur någon?
Sedan är det väl så att om man har hus måste man väl vara lite beredd på att kunna fixa en del akuta saker så att man klarar sig till nästa vardag.
Här själv varit med om trasig vattenpump på julafton och liknande. Vågar inte ens tänka på vad en jour skulle kostat då. Det fick bli rep och spann direkt ur brunnen över helgen!
Du skall naturligtvis bestrida arbetstiden samt att det är två servicebilar, vilket är ohemult och du borde få rätt i ARN. Varför skall vissa inlägg vara i en så aggressiv ton? Skärper det ingen sandlåda!F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.
Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.
Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.
10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor
För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.
Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Jour = du är i tjänst beredd att börja jobba när så behövs.E El-Löken66 skrev:
Beredskap = du står till arbetsgivarens förfogande inom en förutbestämd tid.
Dvs jour och beredskap är snarlika men den förste erhåller lön även om inget jobb utföres.
Finns mer info att läsa om i AML/ATL
Där jag bor så för man samtal med de hantverkare som man behöver när man själv inte kan och det är bra uppskattningar av vad priset kan hamna på. Det kan allt variera lite ca 10% upp eller ner, det går ju inte att förutse allt som kan behövas fixas till eller bytas. Men då vet man ju ungefär vad det blir på fakturan. När en firma åker ut så skall det bara debiteras för en servicebil om inte måste firma vara mycket tydlig om detta och tala om varför det behövs fler innan de tar på sig uppdraget.
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Den som har eget företag har nog större förståelse för en sådan faktura.
Jour eller beredskap är inte gratis.Det innebär att det antagligen sitter anställda med beredskap som rycker ut dygnet runt 365 dagar om året.Det finns få som vill sitta på jour gratis, även fast det inte blir någon utryckning.Därför blir jourutryckningar dyra.Någonstans måste ju pengarna in som ska täcka kostnaderna för de anställdas jourersättning.
Jour eller beredskap är inte gratis.Det innebär att det antagligen sitter anställda med beredskap som rycker ut dygnet runt 365 dagar om året.Det finns få som vill sitta på jour gratis, även fast det inte blir någon utryckning.Därför blir jourutryckningar dyra.Någonstans måste ju pengarna in som ska täcka kostnaderna för de anställdas jourersättning.
Ja, det där var väl en ganska bra sammanfattning i hur det alltsom oftast blir m svenska hantverkare som har tappat det. Själv försöker jag förstå hur en ha en hantverkare kan ta 600:- tim i bilersättning. Kke snart dags att beställa en taxi istället till hantv? Det här har spårat ur!F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.
Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.
Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.
10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor
För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.
Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.