T Thörre skrev:
Vilken tur då att dom inte körde ut och två stycken med en ficklampa och lös på taket i 10 minuter och sen åkte hem och fakturerade 11 000kr när dom visste detta innan dom åkte.

Eller vänta nu...
Jag vet inte vad dom visste eller inte visste när dom åkte. Jag vet inte vad beställaren sa när han ringde. Jag vet inte alls hur detta har gått till.

Vet du?

Det jag vet är att vissa jourfirmor anlitar teleföretag som sköter bokningar. Sen skickas bara en beställning till entreprenören där det kan stå tex ”vattenläcka källare. Medtag våtsug”.
Priser brukar stå på entreprenörens hemsida.

• Gilla
Co-tec och 2 till
  • Laddar…
Så här kan det tex. Se ut. Nu står det företagskunder så konsumenter kanske kan få rabatt. ;)
Observera texten där det står att priserna börjar från första minut som beställningen är mottagen.

https://www.fixargruppen.se/priser/foretag/

• Gilla
  • Wow
Modig och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 35 300 kronor 2019.

I Sverige uppgick medianlönen till 31 700 kronor i månaden år 2019

Medianlönen för en snickare ligger på 32.000 kronor/månad
Sen ett par platschefer med 50k på det

Till vardags använder man Jour & beredskap synonymt men ur avtal och lag synvikel skiljer det massor

Så man måste skilja på beredskap (typ var hemma, men bered att jobba (med viss inställelse tid) om telefonen ringer) & Jour (är på plats på jobbet och kan börja jobba direkt )

Hur beredskaps avtalen och kostnaderna därvid är skiljer sig från branch till branch men hur det är med ledigheten är lagstiftad (med vissa undantag via kollektivavtal)

Jour har mycket högre kostnader än beredskap och ledigheterna är också mycket mer styrda.

Jag har själv haft beredskap på IT-sidan.
Beroende på företag fick man lite olika betalt.
Allt från 2x komptid till 5x normal timpeng för "utryckningar" plus fast summa per beredskaps vekca. Alltså det jag fick för att ha den tänsten. Så det var allt mellan 5000- 10000 extra (före skatt) jag fick på lönen för 1 veckas beredskap.
På det fick man alltid en betald ledig dag efter varje avslutat veckopass (lagstiftat och går icke förhandla bort med kollektivavtal)

Nu jobbade vi aldrig mot privatpersoner utan bara mot företagskunder (både externa och interna)
Men ni kan ju tänka er vad det då kostar att ha beredskap.

Ett av företagen ville att vi skulle gå över till Jour ... sen såg de kostnaderna och jag tror gubbarna satte kaffet i halsen, för cheferna hörde aldrig av sig om det. Trots påtryckningar (även via fack) tog det 6 månader innan Jour-iden officiellt hade dödförklarats.

Så ja beredskap & jour kostar skjortan!

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Varför beställa jour om man tycker det är för dyrt få man väll vänta till dagtid svårare en så är det ju inte

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Bra med exempel på fall ovan, tydligt att det handlar om informationen kunden får om priset och arbetet i förväg.

I TS fall så är det en ok faktura om hen blev informerad om kostnaden i förväg om inte så den är verkligen oacceptabel.

Personligen hade jag inte kunnat sova gott om natten om jag varit jourpersonen (förutsatt att man mörkat den kommande kostnaden). Sålde nyligen en skruttig bil och ifrågasatte köparen (som skulle köpa sin första bil) om han verkligen borde köpa en trasig bil. Tycker fallet hade speglat detta ganska väl om jag undanhållit felen som fanns och låtit stackaren rulla iväg utan att veta vad han köpt.

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
P
Jag fascineras av att folk inte inser att det blir svindyrt med hantverkare på obekväm tid. De flesta gnäller ju över hur dyrt det är med hantverkare på vanlig tid.

Är det bara för att jag stammar från Småland och alltså är snål av naturen, som jag aldrig någonsin bett någon komma till mig för att göra ett jobb, utan att be om en kostnadsuppskattning? Ibland poängterar jag att den inte behöver vara särskilt exakt, utan snarare om det handlar om 5-10-15 000kr. Så mycket självbevarelsedrift måste man ha.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
E
Scouten skrev:
Jag fascineras av att folk inte inser att det blir svindyrt med hantverkare på obekväm tid. De flesta gnäller ju över hur dyrt det är med hantverkare på vanlig tid.

Är det bara för att jag stammar från Småland och alltså är snål av naturen, som jag aldrig någonsin bett någon komma till mig för att göra ett jobb, utan att be om en kostnadsuppskattning? Ibland poängterar jag att den inte behöver vara särskilt exakt, utan snarare om det handlar om 5-10-15 000kr. Så mycket självbevarelsedrift måste man ha.
Kallas 90- och nolltalister.
Sen så är alla smålänningar förvisso extremt jä-la snåla, jo.

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
@Shylst
Tyvärr för konsumenten blir det inte gratis bara för man inte kunnat läsa sig till eller blivit informerad om ett pris.

F Farsan79 skrev:
Skåpbilar japp.
Hade inte ens utrustning med sig för att komma upp på taket, alltså inte ens förberedda för uppdraget
Vem försöker du lura? Eller menar du att dom inte hade en skylift i bilen?

Unikt namn
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vem försöker du lura? Eller menar du att dom inte hade en skylift i bilen?
Ska kunden eller hantverkaren veta vilka redskap som krävs för att få arbetet fixat?

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Precis hade dem fixat med taket hade jag betalt för då hade in läckaget stoppats.
Nästa dag kom en ensam snickare i regnet, klättrade upp och fixade det.
Ursäkta om jag låter en smula skeptisk. Men en ensam snickare klättrade upp på ditt tak och fixade till läckaget?

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.