J Jonobe skrev:
Fullständigt vansinnigt tycker jag. Varför behövs 2 personer, och var väderförhållanden så att de inte redan innan/på vägen kunde konstatera att de inte skulle göra ett skit??

Och varför är det enbart hantverkare som har dessa vansinnesdebiteringar/löner på jourtid?
Men en förskolelärare som sitter på arslet och delegerar uppgifter till barnskötare är väl värt 40 tusen i månaden. Trött på alla människor som drar alla dåliga hantverkare över samma kam

C chokonanana skrev:
Tror du har fel där. TH kommer inte att ta de invändiga skadorna eftersom de orsakats av ett takläckage och taket är ditt ansvar. Vi åkte själva ut för ett takläckage och har TH men fick ingenting fastän vi behövde riva gips på 2 plan invändigt.
Intressant att du är den första på länge som tänker på försäkringsbolag. Du har helt rätt. De flesta ersätter inte skador från utifrån inkommande vatten. Men sen finns + försäkringar och försäkringar som tittar på takets ålder.

”taket är ditt ansvar”

Den där meningen är så otroligt intressant för mig. Jag kan inte annat än bli fascinerad över hur otroligt många inlägg handlar om hur otroligt oskälig fakturan är. Få ifrågasätter Ts egna ansvar både när det gäller taksäkerhet och att Ts faktiskt först ringer sitt försäkringsbolag och sedan en jourfirma.

Jag undrar hur tråden sett ut om någon oförnuftig hantverkare klättrat upp på taket och ramlar ner.

Många verkar tro att hantverkarna lyst lite med sina ficklampor och dragit och firat på gyllene måsen.

Jag som inte har en aning är övertygad om att hantverkarna varit inne hos Ts och tittat på läckaget runt takfönstret. Högst troligt öppnat takfönstret för att se om det enkelt gick att görs något.
Kanske har man snabbt konstaterat att det inte är LÖNSAMT för Ts att göra några ingrepp just nu.

ELLER så var det 2 av Sveriges alla oseriösa hantverksfirmor som ringde varandra mitt i natten och sa till varandra: ’ upp å hoppa. Göm undan stege och säkerhetslina. Nu ska vi ut å blåsa timmar hos ytterligare en idiot med takläckage. Det är väl din brorsa som vanligt som gjort även detta tak. Tur att han finns så vi kan tjäna enkla kosingar”. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Bebban08 och 1 till
  • Laddar…
A andost skrev:
"det får stå för dom" ? Eh? Förutsättningarna var ju klara. Blir man utkallad för att laga en läcka på ett tak när det regnar så ser man till att ta med sig den utrustning som behövs för att genomföra arbetet, annars berättar man för kunden att "nej tyvärr vi kommer inte att gå upp på taket pga regn" och avböjer uppdraget.

Man åker väl för h-e inte ut när man vet redan innan att man inte kommer att kunna göra någonting åt problemet. Då har man bara slösat både sin egen och kundens tid. Och pengar.
Det är exakt det jag menar. Idiotiskt att inte göra något för 12kkr när man har blivit utringd på bredskapsjobb. Läs mitt tidigare inlägg så förstår du vad jag menar och tycker ska göras med fakturan.

Men ingen kan säga att dom inte utfört arbete då dom blivit utringda, åkt dit, nekat att gå upp pga regn, åkt hem och fakturerat.
Fakturan är på tok för hög för det arbetet, men dom har likväl utfört arbete.

Det jag menade med ”stå för dom” är deras beslut att åka dit om dom visste att dom inte kunde göra något.

• Gilla
andost
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
En intresant detalj: Vem har gjort tak arbetet som ledde till skadan och hur kom plastbiten dit?

A andost skrev:
De utförde ju inget arbete.
Jourjobb består bla i att åka fram och tillbaka.

A Alexn72 skrev:
Fanns där något som hindrade dig själv att kolla på taket i ett första skede?
Din fråga är inte relevant, 2 gibbar först och främst? Sedan ville de ej ens ta sig an jobbet? Detta skulle jag inte betala en krona för!

• Gilla
Kekistan
  • Laddar…
E
A Argastesnickaren skrev:
Då är det billigare att ringa ut brandkåren.
Våra löner är inga hantverks löner
Åker vi ut som rib ( Räddningsman i beredskap) så har vi från larmet går och vi ligger i vår säng till brandbilen ska lämna porten 5 minuter.
Vi har i ersättning!!!
Beredskap 28.30 kr i timmen för 5 minuter anspänning.
Beredskap jul 56.60 kr i timmen.
Övning 176.80 kr i timmen.
Första timme 318 kr i timmen vilket kan innebära att gå in i hus som brinner för hela 318 kr.
Tar larmet en timme får vi en timme betalt.
Följande timmar 247 kr.
Detta är ersättning för att när som helst kunna få åka på larm.
Beredskapen löper året om dvs över alla helger och semestrar, ingen hänsyn till födelsedagar eller annat.
Jämför gärna vem som är snabbast på plats för sämst timmpeng.
Vi eller en hantverkare på jour.
Sen en annan sak, vi har aldrig lämnat en olycka efter vi har kommit fram och sagt att detta är inget för oss utan vi får lösa det som ingen annan vill lösa!!!
Utbildad snickare som åker deltid brandman så jag har bägge sidor i ryggen.
14 250. kronor. Så mycket kostar det varje gång brandkåren rycker ut. Varje gång brandkåren gör en utryckning kostar det pengar.

Att sen skattebetalarna får stå för fiolerna ibland är en annan femma.

Oavsett vad hade resultatet med tal jobbet blivit detsamma. Faktiskt inte så dumt med en läcka ur brandsynpunkt.

E El-Löken66 skrev:
14 250. kronor. Så mycket kostar det varje gång brandkåren rycker ut. Varje gång brandkåren gör en utryckning kostar det pengar.

Att sen skattebetalarna får stå för fiolerna ibland är en annan femma.

Oavsett vad hade resultatet med tal jobbet blivit detsamma. Faktiskt inte så dumt med en läcka ur brandsynpunkt.
Ingen debiteras på ett riktigt larm.
På falsklarm så debiteras här 6000kr.
Vi får fortfarande bara en timme betalt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
(Inte Alltid)Glad Ammatör (Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Jag blir oerhört förvånad över att det finns NÅGON, hantverkare eller inte, som anser att 11 400:- är rimligt för 10 minuters jourjobb. Beroende på lön så får de flesta arbeta 1-11/2 vecka för att betala den fakturan. Självklart är det fullständigt orimligt.
Jag är och håller med dig att summan låter en aning uppseendeväckande minst sagt. Men så börjar jag bryta ner fakturan. Titta på hur kollektivavtal brukar se ut. Tänker på att något företag sitter och betalar beredskap när hantverkarna sitter hemma eller på firman och spelar tv-spel.

Eftersom jag råkar känna till flera företag som pysslar med jour så vet jag att många använder minimidebitering på just 3 Tim. Kan det ha med kollektivavtalet att göra?

För mig som är i branschen blir den här tråden tyvärr lite samma som andra trådar där jag läser: ” Hantverkaren var innanför min tröskel i 27 min. Nu har jag fått en faktura där det står 2 Tim. Vad ska jag göra...

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Argastesnickaren skrev:
Ingen debiteras på ett riktigt larm.
På falsklarm så debiteras här 6000kr.
Vi får fortfarande bara en timme betalt.
Det är ju dubbelt upp mot läkaren tidigare i tråden, hen som inte visste skillnaden mellan beredskap och jour.

Men det intressanta är väl egentligen faktiska pengar, hur mycket får du i handen efter en jour vecka?

T
Nästa gång taket läcker så ring mig istället, jag kör gärna dit och lyser lite i någon minut för halva den kostnaden.

Det blir win win för både dig och mig.

• Haha
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Det har jag redan gjort.
Då det gäller tak gör dem inte ngt åt det men dem tycker inte fakturan heller är skälig.
Men invändiga skadorna tar dem uppenbarligen ;)
Om försäkringsbolaget sagt åt dig att beställa jourfirma borde väl de stå för kostnaden efter självrisk?

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är ju dubbelt upp mot läkaren tidigare i tråden, hen som inte visste skillnaden mellan beredskap och jour.

Men det intressanta är väl egentligen faktiska pengar, hur mycket får du i handen efter en jour vecka?
En vecka beredskap då du måste hålla dig nykter, hemma och inom 5 minuter från brandstationen så tjänar du 4754 kr före skatt.
Så ca 3300 kr för 7 hela dygn om inga larm kommer då får du nån hundring till!!
Och sen undrar politiker varför det är svårt att rekrytera folk.
Vi får träna på fritiden för att klara årliga tester.
Vem mer än deltids brandmannen jobbar för dessa pengar????

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Det är ju vanligt att många kollektivavtal säger att minimum 3 tim per utryckning ska utgå per person, men att skicka 2 personer verkar ju helt stolligt i det här fallet. En gubbe och halva kostnader hade varit rimligt. Jag skulle bestrida att dom skickat 2 gubbar.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
T
L Tommy Lövgren skrev:
Det är ju vanligt att många kollektivavtal säger att minimum 3 tim per utryckning ska utgå per person, men att skicka 2 personer verkar ju helt stolligt i det här fallet. En gubbe och halva kostnader hade varit rimligt. Jag skulle bestrida att dom skickat 2 gubbar.
Kanske finns en logisk förklaring som vi inte vet om tex att en kanske hade ficklampan och den andra batterierna.

• Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.