Byggahus.se
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Bestrida fakturan till fullo, tror inte de går till tingsrätten med denna saltade faktura.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Tombrittberg
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Skaffar man sig hus ska man nog kunna fixa det mesta själv, eller ha en rejäl ekonomi.

R
Ett snickarföretag har alltså jour och tar på sig takjobb.
Men... vägrar jobba i regn?
Det här måste väl ändå vara höjden av ironi och ett tecken på att en del hantverkare har det alldeles för bra.
Vilket väder brukar det vara när man kontaktar en takfirma för jourjobb? Brukar det vara akut målning av stuprör i vackert väder?

Till alla som säger att firman gjorde rätt. Herregud, det finns många sätt att tillfälligt minska ett takläckage utan att ens kliva runt på taket. Knyt fast ett rep på en presenning, kasta över, fixera. 10 minuters jobb för att kraftigt minska läckaget medan ösregnet pågår. TS hade garanterat gladeligen betalat för detta.

Är det verkligen för mycket begärt att yrkesfolk som har detta som profession och tar betalt därefter inte klarar av detta?

Inom vilka andra yrkesgrupper fungerar det såhär?
Busschaufförer som endast kör i vackert väder för att inte riskera att få sladd?
Barnläkare som endast diagnostiserar spädbarn som kan berätta själva var de har ont?
Bärgningsbilar som endast bärgar bilar som kan köra upp på bärgaren med egen motor?

Det är arroganta oduglingar som dessa som ger hantverkare dåligt rykte.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 5 till
  • Laddar…
R
Till er som försvarar snickarna med att de inte kunde veta vilket väder det var hos TS. Att man ringer om en pågående läcka i taket är väl ändå en liten ledtråd? Man ska ju ändå ha rätt oflyt om läckan beror på ett förbipasserande flygpan som tömde sin latrin precis ovanför huset.

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 4 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Till er som försvarar snickarna med att de inte kunde veta vilket väder det var hos TS. Att man ringer om en pågående läcka i taket är väl ändå en liten ledtråd? Man ska ju ändå ha rätt oflyt om läckan beror på ett förbipasserande flygpan som tömde sin latrin precis ovanför huset.
Man kan väl inte begära att de skall kunna veta att det regnar. De vill ju bara ha din kosing.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.