Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ibland undrar jag faktiskt lite över läskunnigheten hos vissa hantverkare. Ingen, absolut ingen, har skrivit något om att hantverkare ska arbeta gratis eller inte få ha semester, ändå lyckas vissa läsa det. Kanske skulle ett år extra i skolan vara bra, ett år där man siktade på läsförståelse och kommunikation.
Eller som när ahlbjo skriver att han snart är 50 år och har arbetat med jour och beredskap i 25 år, så början El-löken66 yra om att det var annorlunda för 50 år sen, dvs när ahlbjo var nyfödd...
De allra hantverkare kan både läsa och kommunicera, men vissa verkar vara så övertygadenom att de är hatade så de läser inte vad det står.
Och, ja, jag är medveten om det faktiskt finns folk som hatar hantverkare, men de är i minoritet.
Eller som när ahlbjo skriver att han snart är 50 år och har arbetat med jour och beredskap i 25 år, så början El-löken66 yra om att det var annorlunda för 50 år sen, dvs när ahlbjo var nyfödd...
De allra hantverkare kan både läsa och kommunicera, men vissa verkar vara så övertygadenom att de är hatade så de läser inte vad det står.
Och, ja, jag är medveten om det faktiskt finns folk som hatar hantverkare, men de är i minoritet.
Så du håller med @ahlbjo att nattvila ska avskaffas?Fairlane skrev:
Ibland undrar jag faktiskt lite över läskunnigheten hos vissa hantverkare. Ingen, absolut ingen, har skrivit något om att hantverkare ska arbeta gratis eller inte få ha semester, ändå lyckas vissa läsa det. Kanske skulle ett år extra i skolan vara bra, ett år där man siktade på läsförståelse och kommunikation.
Detta steg framåt i utvecklingen var egentligen ett steg bakåt? Givetvis var saker och ting annorlunda då folk var nyfödda. Men hur konservativ kan du bli?
Motivera.
Fairlane skrev:
Hahaha så bra skrivet! Tack.
Man snackar om tråkiga privatare hela tiden men dessa "butt-hurt" hantverkare är fan värre för dom drabbar många privatare.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Som ägare till ett plåtslageri kan jag konstatera att debiteringen är rimlig i förhållande till arbetet OM dom hade gått upp på taket och försökt lokalisera och åtgärdat problemet .
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är det ingen som påstått. Du får läsa ett varv till.E El-Löken66 skrev:
Jag har själv haft beredskap och tvingats arbeta natt. Jag har fått extra ledighet som ersättning plus pengar, och jag har då vilat på min fritid = extra ledighet.
Om du kompar ut så har du fritid. Svårare än så är det inte.E El-Löken66 skrev:För femtio år sen var det annorlunda, detta med nattvula införde EU för kanske femton år sen så då är det kanske inte konstigt du hänger med.
Vila görs på fritiden?
Så du kan ta hand om en skock ungar om du varit ute och levt rövare hela natten?
Tur att detta numera regleras i avtal, du behöver fundera lite över vad du skriver.
Gör en sammanställning på ett nattjobb, vad detta ger i inkomst, räkna exempelvis timmarna där dubbelt. Och så drar du ifrån timmarna på dagen där du får kompa ut rätt mängd för att kunna känna dig som en människa igen. Det är rätt jobbigt att försöka vända på dygnet efter att först ha jobbat en dag, 8h, och därefter hela kvällen och natten.
"Nattvila" är något du hittat på. "Dygnsvila finns beskrivet i arbetstidslagen. Kraver är 11h per dygn. Det innebär att du kan jobba 26 timmar i följd, inte mer.
Riktigt så räknas det inte.Fairlane skrev:
Har du nattvila så får du lön från jobbet för detta ju. Inte heller behöver du hålla dina ungar hemma från förskola som du hade varit tvungen till, vore det fritid.
Du måste inse skillnaden, detta är ett ganska nytt regelverk som inte tillämpade då du hade beredskap på åttiotalet.
Jo men det vet man ju om innan man åtar sig uppdraget. Det är exakt samma visa för alla yrken som jobbar ob, natt helger och allt möjligt.A Argastesnickaren skrev:Som ex på nykter så innefattar det också att du inte kan lämna hemorten för födelsedagar, nyårsaftnar, midsommar osv utan du är under din jour vecka helt låst till dina 5 minuter från stationen.
För min del är det inga problem med att vara nykter utan det var bara ett ord som sammanfattade alla fester som man faktiskt tackat nej pga av beredskap![]()
Varför tror du jag lessnade på att ha nästan existensminimum på 100% och fick köra varje julafton, jag hade ju inte barn så jag skulle hålla käften lät det 6e året
Nej, det är inget jag hittat på utan ett vedertaget begrepp som ofta används för att enkelt förklara att det handlar om nattjobb med tillhörande dygnsvila.A ahlbjo skrev:
11h är normalt kravet ja, men detta går att korta ner under beredskap till 8h.
Men vanlig planerad övertid så 11, ja.
Du får faktiskt höja din nivå lite om jag ska fortsätta orka diskutera med dig.
Eller, låt bli att skriv ett tag och läs lite. Så kanske du inser vad folk menar.
Tråd efter tråd kommer de gnäll om att de är för dyrt, hantverkaren saltar, är detta rimligt etc etc. Det jag med andra försöker få fram till privatkunder är att saker och ting kostar pengar, vi täljer inte guld. Men folk, läs privatpersoner är övertygade om att vi tjänar fett, de bara sprutar in på kontot. Det folk behöver förstå är att de kostar nå satan att vara egen, som anställd ser du aldrig dessa kostnader. Tänker inte ens på dem, den 25; trillar lönen in och skuttar till bolaget, gnäller över hantverkaren är så dyr.Fairlane skrev:
Vet inte hur många ggr man fått höra att här kommer hantverkaren, med fet bil, de går bra nu höhö. Om de ens har en susning om vad de handlar om, så kan ja säga att min 5 år gamla Volvo xc60 kostar mer i månaden än leasing på firmabilen.
det är som att försöka förklara för döva öron, för flertalet har redan bestämt sig at hantverkare är as som enbart vill skinna folk. Om de är sån guldgruva, varför inte bara säga upp sig och köra eget? För alla vill väl jobba 6-7 dagar i veckan, 10 timmar om dagen och i bästa fall få fakturera 40, för satan om fakturan är en timme för mycket, då saltar hantverkaren räkningen och i värsta fall uthängd. Semester, ja sånt lyx var de längesen man fick, förra det blev de en sovmorgon. Så välkommen till företagarlivet, bara klicka in på Bolagsverket och dra igång, vad tvekar ni på?
Gnället, som du kallar det, kommer från konsumenter i ett forum för just konsumenter i en bransch de sällan är helt hemma i och där deras okunskap, men också hantverkares okunskap ibland fått dem att hamna i trångmål.buspojken skrev:
Tråd efter tråd kommer de gnäll om att de är för dyrt, hantverkaren saltar, är detta rimligt etc etc. Det jag med andra försöker få fram till privatkunder är att saker och ting kostar pengar, vi täljer inte guld. Men folk, läs privatpersoner är övertygade om att vi tjänar fett, de bara sprutar in på kontot. Det folk behöver förstå är att de kostar nå satan att vara egen, som anställd ser du aldrig dessa kostnader. Tänker inte ens på dem, den 25; trillar lönen in och skuttar till bolaget, gnäller över hantverkaren är så dyr.
Vet inte hur många ggr man fått höra att här kommer hantverkaren, med fet bil, de går bra nu höhö. Om de ens har en susning om vad de handlar om, så kan ja säga att min 5 år gamla Volvo xc60 kostar mer i månaden än leasing på firmabilen.
det är som att försöka förklara för döva öron, för flertalet har redan bestämt sig at hantverkare är as som enbart vill skinna folk. Om de är sån guldgruva, varför inte bara säga upp sig och köra eget? För alla vill väl jobba 6-7 dagar i veckan, 10 timmar om dagen och i bästa fall få fakturera 40, för satan om fakturan är en timme för mycket, då saltar hantverkaren räkningen och i värsta fall uthängd. Semester, ja sånt lyx var de längesen man fick, förra det blev de en sovmorgon. Så välkommen till företagarlivet, bara klicka in på Bolagsverket och dra igång, vad tvekar ni på?
Vad är ursäkten till ditt gnäll som hantverkare på ett forum för konsumenter?
Fast det har väl framgått i tråden att hantverkarnas arbetsvillkor under jour/beredskap enl kollektivavtal är betydligt bättre än många andras. Så en hel del av denna debitering verkar de faktiskt ta del av? Sen är det givetvis fritt fram att erbjuda vilken beredskap man vill som privat verksamhet, men kostar det i den nivån får man vara noggrann med vad man levererar om man nu vill erbjuda tjänsten. Och här har får jag hålla med om att ts inte varit så transparent med vad som faktiskt erbjudits och under vilket pris.buspojken skrev:
Tråd efter tråd kommer de gnäll om att de är för dyrt, hantverkaren saltar, är detta rimligt etc etc. Det jag med andra försöker få fram till privatkunder är att saker och ting kostar pengar, vi täljer inte guld. Men folk, läs privatpersoner är övertygade om att vi tjänar fett, de bara sprutar in på kontot. Det folk behöver förstå är att de kostar nå satan att vara egen, som anställd ser du aldrig dessa kostnader. Tänker inte ens på dem, den 25; trillar lönen in och skuttar till bolaget, gnäller över hantverkaren är så dyr.
Nej, tvärtom.J Jonobe skrev:Fast det har väl framgått i tråden att hantverkarnas arbetsvillkor under jour/beredskap enl kollektivavtal är betydligt bättre än många andras. Så en hel del av denna debitering verkar de faktiskt ta del av? Sen är det givetvis fritt fram att erbjuda vilken beredskap man vill som privat verksamhet, men kostar det i den nivån får man vara noggrann med vad man levererar om man nu vill erbjuda tjänsten. Och här har får jag hålla med om att ts inte varit så transparent med vad som faktiskt erbjudits och under vilket pris.
80-talet?
Prova att läsa själv.
Du trollar med begreppet nattvila trots att det gäller personer arbetat under sin beredskap på natten och ska beredas möjlighet att sova eller vila på dagen. Om de då är schemalagda att arbeta dagen efter att de arbetat under beredskapen på natten får de ta ledigt. De använder de komptimmar de tjänat in under nattens arbete. Det är lika mycket att arbeta som att ha semester. Förskolan har inget med detta att göra.
Prova att läsa själv.
Du trollar med begreppet nattvila trots att det gäller personer arbetat under sin beredskap på natten och ska beredas möjlighet att sova eller vila på dagen. Om de då är schemalagda att arbeta dagen efter att de arbetat under beredskapen på natten får de ta ledigt. De använder de komptimmar de tjänat in under nattens arbete. Det är lika mycket att arbeta som att ha semester. Förskolan har inget med detta att göra.
Trollar inte.A ahlbjo skrev:80-talet?
Prova att läsa själv.
Märks att du inte vet vad du pratar om så jag håller här. I korthet går det att dra en slutsats att det fungerar precis som du skriver - fast tvärtom.
Är övertygad om att du inte haft beredskap 1 timme i ditt liv, om det verkligen är så har du bjudit på mycket av din fritid.
Läs på och återkom om det ska vara någon mening med vidare diskussion, tackar ödmjukast.