Senast i lördags hade jag ett 26 h beredskapspass med 16 h aktiv tid så jag vet en del om hur det är att att ha beredskap. I söndags sov jag middag en stund - på min fritid. Helt i enighet med arbetstidslagen och kollektivavtalet.
Har tidigare arbetat fackligt med kollektivavtal gällande detta. Du har inte koll, men försöker förespegla andra om att du har det. Gå och koppla något du förstår dig på i stället.
Åter till trådens ämne.
Har tidigare arbetat fackligt med kollektivavtal gällande detta. Du har inte koll, men försöker förespegla andra om att du har det. Gå och koppla något du förstår dig på i stället.
Åter till trådens ämne.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Som sagt läskunnighet är nog inte din starka sida. Jag har aldrig påstått att jag hade beredskap på 80-talet. Då gick jag i grundskolan...E El-Löken66 skrev:Riktigt så räknas det inte.
Har du nattvila så får du lön från jobbet för detta ju. Inte heller behöver du hålla dina ungar hemma från förskola som du hade varit tvungen till, vore det fritid.
Du måste inse skillnaden, detta är ett ganska nytt regelverk som inte tillämpade då du hade beredskap på åttiotalet.
Och du har aldrig hört talas om nattvila?A ahlbjo skrev:Senast i lördags hade jag ett 26 h beredskapspass med 16 h aktiv tid så jag vet en del om hur det är att att ha beredskap. I söndags sov jag middag en stund - på min fritid. Helt i enighet med arbetstidslagen och kollektivavtalet.
Åter till trådens ämne.
Märkligt, i sanning.
Givetvis är det tillåtet att sova under beredskap, detta var ju i alla fall något du hade rätt i.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag håller med om att det finns en del som tror att hela timpengen går ner i fickan på hantverkaren, vare sig denne är anställd eller driver eget, men de flesta vet faktiskt hur det fungerar. Det hindrar inte att man blir irriterad på kostnader som kanske är helt rimliga, men som man inte upplyses om.buspojken skrev:
Tråd efter tråd kommer de gnäll om att de är för dyrt, hantverkaren saltar, är detta rimligt etc etc. Det jag med andra försöker få fram till privatkunder är att saker och ting kostar pengar, vi täljer inte guld. Men folk, läs privatpersoner är övertygade om att vi tjänar fett, de bara sprutar in på kontot. Det folk behöver förstå är att de kostar nå satan att vara egen, som anställd ser du aldrig dessa kostnader. Tänker inte ens på dem, den 25; trillar lönen in och skuttar till bolaget, gnäller över hantverkaren är så dyr.
Vet inte hur många ggr man fått höra att här kommer hantverkaren, med fet bil, de går bra nu höhö. Om de ens har en susning om vad de handlar om, så kan ja säga att min 5 år gamla Volvo xc60 kostar mer i månaden än leasing på firmabilen.
det är som att försöka förklara för döva öron, för flertalet har redan bestämt sig at hantverkare är as som enbart vill skinna folk. Om de är sån guldgruva, varför inte bara säga upp sig och köra eget? För alla vill väl jobba 6-7 dagar i veckan, 10 timmar om dagen och i bästa fall få fakturera 40, för satan om fakturan är en timme för mycket, då saltar hantverkaren räkningen och i värsta fall uthängd. Semester, ja sånt lyx var de längesen man fick, förra det blev de en sovmorgon. Så välkommen till företagarlivet, bara klicka in på Bolagsverket och dra igång, vad tvekar ni på?
Jag vet inte hur TS upplystes i detta fall, men om han inte upplystes alls så är det inte konstigt att man blir överraskad av att det kommer två personer som inte gör något och så får man en räkning på nära 12000kr. Det är kanske helt uppenbart för en i branschen att man måste vara två för detta jobb, men det är det inte för alla privatpersoner. Därför blir man irriterad.
En annan faktor är såklart att man inte kan förklara sin affärsmodell för kunden eller inte kan nämna vilka kostnader kunden ska förvänta sig på material. Då är det inte konstigt att kunden blir förbannad när de får en räkning på ett sketet vägguttag och ser att de ska betala 800 kr för det. Sen kommer då ursäkter med att man inte kan jämföra med ett uttag från Biltema, eller att man måste ta 800 kr för att kunna lämna garanti. Kunden har jämfört med ett identiskt vägguttag, inte ett Biltemauttag och argumentet med garantin hade varit rimligt och 2 uttag av 3 gick sönder inom garantitid, men då kanske man ska byta leverantör.
Vad gäller bilen så kan det som du säger vara en högre månadskostnad på din XC60, men samtidigt säger då hantverkaren att de måste ha 500 kr (eller mer) om dagen för bilen och att de ändå går back på bilen. Jag misstänker att din XC60 inte kostar mer än 10' i månaden för dig, så någonstans håller inte det argumentet heller.
Huvudpoängen är dock inte det, utan den enorma otydligheten hos vissa, inte alla, hantverkare. Kostnaden kan mycket väl vara skäligt och korrekta, men man har i samtal med kunden inte varit tydlig så det kommer som en chock. Är man tydlig är det inget problem. Som rörmokaren som kom hem till oss akut. Han var väldigt tydlig redan innan att han trodde arbetet skulle ta 10-15 minuter, men att de hade en minimifakturering på 3 timmar à X kronor (X var rätt högt) och så bil på 750:- på det. Jag accepterade och var supernöjd opch rekommenderade firman till andra. Hade han inte varit tydlig innan och jag fått exakt samma faktura så hade jag inte varit nöjd. Som sagt, det är inte frågan om att man vill att någon ska arbeta gratis.
Jag kan också vara tydlig med att varenda hantverkare jag har anlitat har jag varit mycket nöjd med och jag har inte tjafsat om en enda faktura. Det hindrar mig inte från att ifrågasätta vissa fakturor som andra drabbats av.
Tolkningsfråga antar jag. Jag tolkade det som att det var väderförhållanden som var för dåliga. Och dessa bör ju ha varit kända vid påbörjad utryckning. Att det handlade om tak och att tak oftast bedöms bäst på tak borde vara självklart. Och då borde de konstaterat att uppdraget sannolikt inte kan utföras, åtminstone ge kunden en varning om att så kan bli fallet. Så tänker jag. Om man tolkar det på ditt sätt kan jag hålla med dig.Krille-72 skrev:
”Har de inte utfört tjänsten pga arbetsmiljöskäl bör kostnaden för deras löner/utryckning landa på arbetsgivaren. En säker arbetsmiljö kostar”
Hur tänker du nu? Du ringer en jourfirma som upptäcker att du som Byggherre inte har någon taksäkerhet som möjliggör arbete på ditt tak. Då ska kostnaden för deras utryckning landa på företaget?
Vill man klaga på den här fakturan seriöst så bör man sätta sig ner lugnt i båten och gå igenom post för post. När man har gjort det då kan man på riktigt börja fundera på om det faktiskt finns delar i fakturan som kan vara värda att försöka bestrida. Eller så lär man sig läxan att aldrig ringa jour om det verkligen inte behövs.
Ja, det brukar varnas då folk ringer jour, hur det gick till här vet vi mindre än inget om men enligt TS så ringde hen sitt försäkringsbolag som antagligen föreslog att någon akut kunde ringas ut.Obie skrev:
Tolkningsfråga antar jag. Jag tolkade det som att det var väderförhållanden som var för dåliga. Och dessa bör ju ha varit kända vid påbörjad utryckning. Att det handlade om tak och att tak oftast bedöms bäst på tak borde vara självklart. Och då borde de konstaterat att uppdraget sannolikt inte kan utföras, åtminstone ge kunden en varning om att så kan bli fallet. Så tänker jag. Om man tolkar det på ditt sätt kan jag hålla med dig.
Kunde företaget varit billigare, kunde de gjort något mer?
Troligen, men vi vet ju inte.
Förhoppningsvis kan TS få ner summan lite men faktum är att en kostnad uppstått då två människor tagit sig hela vägen till TS, mycket möjligt med en minsta kostnad om 3h per utryckning.
Varför det skickades ut två vet troligen inte ens gud men det skulle förvåna mig om det inte nämndes något om detta i telefonen.
En plausibel förklaring är väl att intentionen varit att kunnat hoppa upp på taket och åtgärda felet.
Då kommer ju det intressanta, att dagen efter kunde en ensam människa klara av att laga felet helt på egen hand.
Vi kan ju ge denna människa en klapp på axeln, det kanske till och med regnade likvärdigt den dagen.
Men om denne människa tagit någon risk utöver vad avtal eller branschpraxis medger så tycker jag inte alls hen förtjänar en klapp på axeln.
Det finns ju alltid framförhandlade regler eller föreskrifter om hur det ska ageras i olika situationer.
Exempelvis bör du inte stanna bilen med en bärgare på en motorväg med mindre än att det står en TMA bakom även fast arbetet är väldigt kortvarigt.
Finns det folk som gör så ändå?
Givetvis, en TMA kostar kanske 2000 i timmen och arbetet kommer ta betydligt längre tid.
Likadant som i TS fall kanske, är nu ingen expert på takklättring, så detta är blott spekulationer.
Men sanningen är att dessa duktiga människor faktiskt ställer till det för andra människor som faktiskt försöker vara duktiga.
För om nu Alfons springer på taket och ska bara.. Men halkar ner mot en förlamning istället.
Vem var det då som hade rätt.
Säkerhet kostar och kan tyckas kraftigt överdriven ibland, även ut mitt perspektiv.
Men den personen som får andra att bryta mot detta bör inte kunna sova gott om natten.
18kkr var en vuxen familj med 3 barn och där föräldrarna åtminstone försöker jobba heltid. Det betyder att om du bor ensam så får du åtminstone starta med att halvera till 9kkr. Sen kan det ju kanske räknas väldigt lyxigt att bo själv i ett hus. Allt blir ju dubbelt så dyrt. Men alla väljer själv.Livanbygger skrev:
Det finns många som jobbar deltidFöräldralediga och studerande exempelvis. Eller personer som helt enkelt inte vill jobba (eller har fått) heltid.
Du förstår väl också själv att det är få förunnat att kunna spara väldigt mycket pengar varje månad? Spara till en bra buffert och låna inte till lyxkonsumtion, men det får ju vara lite rimligt också
Jag får ut ca 25000 varje månad men då ska jag också betala för mitt hus, min bil, mat osv.
Så inte fasiken kan jag spara några 18000 kr varje månad om jag ens hade velat.
Fortfarande tycker jag det låter för lite med att en person bara sparar undan 900kr per månad. Eller att TVÅ personer då sparar undan 1800 kr /mån
Det är mycket som avhandlas här: jourpriser, fackets vara eller icke vara, anställningstrygghet och annat smått och gott. 
Jag tycker väl lite så att det finns två typer av företag om man hårddrar det lite och blundar för gråzoner. De som tar alla chanser att dra in lite cash, oavsett om de vet att kunden inte får ut något direkt värde av det och så finns det de som tänker på kunden och råder denne till den bästa lösningen, oavsett om det genererar mindre pengar. I det här fallet så känns det helt enkelt som det första då det andra gått till såhär: Det har regnat och det har kommit in vatten genom taket. Så det är blött på taket och ingen kommer att vilja klättra där och åtgärda. Redan där faller en gubbe bort och halva fakturan. Några frågor per telefon så kommer man säkerligen fram till att det inte kommer att ske akut jour-arbete via innertaket och det kan lösa sig på normal arbetstid. Man erbjuder sig att skicka någon på ordinarie tid och får in de timmarna och meddelar via telefon att de kommer att debitera en timmes konsultation.
Den senare kommer att dra in en tredjedel av pengarna och få en nöjd kund. De första kommer att dra in full pott, men få en kund som både är missnöjd och kanske kommer att överklaga fakturan. Vad man tycker är rätt eller fel har säkert många anledningar.
Så varför tycker vi att detta påfallande ofta handlar om just hantverkare? Jag skulle gissa på att det är för att de är inblandade i affärer med höga kostnader mot privatpersoner. Det är få som utför tjänster mot privata sektorn med kostnader som kan överstiga flera hundra tusen kronor. Det är pengar som vi jobbat hårt för, skattat och sedan ska betala skattat för igen. Det är våra egna pengar. Utför man tjänster mot stora företag är ofta beställaren en anställd och det är ju alltid lättare att svälja en faktura när det inte är dina egna pengar. Men det finns en motsatt situation där det kan se väldigt likadant ut mot företag. Det är vid försäljning av IT-tjänster mot små företag där beställaren ofta är både VD och ägare. Då kan det låta exakt såhär, fast åt andra hållet. De har ofta ingen koll på vad det kostar och kan bli helt chockade över vad en enklare hemsida kan kosta. De har ju ingen erfarenhet av beställning av IT-tjänster och kanske har en egen bild av vad det borde kosta. De litar på leverantören att de ska få råd om bästa och billigaste lösningen. Där finns det dock ofta de som bara levererar exakt det kunden beställt, oavsett om det är ett dåligt alternativ och skulle kosta för mycket.
Den stora skillnaden är kanske att det är en stor uppförsbacke att bli IT-leverantör jämfört med hantverkare och är man en mindre moraliskt lagd person så är det lättare att starta skumraskföretag inom hantverkarsektorn.
Själv tycker jag alltid att man bör avråda sina kunder från dåliga affärer, även om det innebär mindre inkomster för en själv vid just det tillfället. Är det mot privatsektorn så kan man ju dessutom aldrig veta om personen man levererar till kanske kommer att bli en beställare för ett företag nästa gång.
I detta fallet skulle jag nog ringa och höra med firman om hur de tänkte när de skickade iväg två personer som ändå inte kunnat göra något. Spela in samtalet och fråga varför de tycker att det var rimligt. Varför de inte avrådde ett besök. Varför man inte påtalade om grundkostnaderna när det är jour. Om det sedan bara är undanflykter så bestrid fakturan, betala vad som hade varit rimligt och ta med samtalet som bevis vid ett småmål i tingsrätten och hoppas på det bästa.
Jag tycker väl lite så att det finns två typer av företag om man hårddrar det lite och blundar för gråzoner. De som tar alla chanser att dra in lite cash, oavsett om de vet att kunden inte får ut något direkt värde av det och så finns det de som tänker på kunden och råder denne till den bästa lösningen, oavsett om det genererar mindre pengar. I det här fallet så känns det helt enkelt som det första då det andra gått till såhär: Det har regnat och det har kommit in vatten genom taket. Så det är blött på taket och ingen kommer att vilja klättra där och åtgärda. Redan där faller en gubbe bort och halva fakturan. Några frågor per telefon så kommer man säkerligen fram till att det inte kommer att ske akut jour-arbete via innertaket och det kan lösa sig på normal arbetstid. Man erbjuder sig att skicka någon på ordinarie tid och får in de timmarna och meddelar via telefon att de kommer att debitera en timmes konsultation.
Den senare kommer att dra in en tredjedel av pengarna och få en nöjd kund. De första kommer att dra in full pott, men få en kund som både är missnöjd och kanske kommer att överklaga fakturan. Vad man tycker är rätt eller fel har säkert många anledningar.
Så varför tycker vi att detta påfallande ofta handlar om just hantverkare? Jag skulle gissa på att det är för att de är inblandade i affärer med höga kostnader mot privatpersoner. Det är få som utför tjänster mot privata sektorn med kostnader som kan överstiga flera hundra tusen kronor. Det är pengar som vi jobbat hårt för, skattat och sedan ska betala skattat för igen. Det är våra egna pengar. Utför man tjänster mot stora företag är ofta beställaren en anställd och det är ju alltid lättare att svälja en faktura när det inte är dina egna pengar. Men det finns en motsatt situation där det kan se väldigt likadant ut mot företag. Det är vid försäljning av IT-tjänster mot små företag där beställaren ofta är både VD och ägare. Då kan det låta exakt såhär, fast åt andra hållet. De har ofta ingen koll på vad det kostar och kan bli helt chockade över vad en enklare hemsida kan kosta. De har ju ingen erfarenhet av beställning av IT-tjänster och kanske har en egen bild av vad det borde kosta. De litar på leverantören att de ska få råd om bästa och billigaste lösningen. Där finns det dock ofta de som bara levererar exakt det kunden beställt, oavsett om det är ett dåligt alternativ och skulle kosta för mycket.
Den stora skillnaden är kanske att det är en stor uppförsbacke att bli IT-leverantör jämfört med hantverkare och är man en mindre moraliskt lagd person så är det lättare att starta skumraskföretag inom hantverkarsektorn.
Själv tycker jag alltid att man bör avråda sina kunder från dåliga affärer, även om det innebär mindre inkomster för en själv vid just det tillfället. Är det mot privatsektorn så kan man ju dessutom aldrig veta om personen man levererar till kanske kommer att bli en beställare för ett företag nästa gång.
I detta fallet skulle jag nog ringa och höra med firman om hur de tänkte när de skickade iväg två personer som ändå inte kunnat göra något. Spela in samtalet och fråga varför de tycker att det var rimligt. Varför de inte avrådde ett besök. Varför man inte påtalade om grundkostnaderna när det är jour. Om det sedan bara är undanflykter så bestrid fakturan, betala vad som hade varit rimligt och ta med samtalet som bevis vid ett småmål i tingsrätten och hoppas på det bästa.
Att det regnar in genom taket är en ganska tydlig indikation på rådande väderlek.Krille-72 skrev:
”Vidare kan man ju ifrågasätta behovet av två gubbar som inte gör något, när en som inte gör något borde vara fullt tillräckligt....”
Den här frågan är svårare att svara på om vi nu inte hittar en inspelning av nattens samtal vilket hade varit väldigt intressant för hela tråden.
Idag inom bygg så är nästan alla arbetsmoment 2 mansjobb. Man ska inte ens lyfta en gipsskiva själv. Detta gör att man oftast har 1 bil/ 2 gubbar.
Min gissning är att man skickat 2 gubbar för att man trodde att man behövde ta sig upp på taket och stoppa blödningen. Väl på plats togs beslutet att man kunde vänta vilket också antagligen skulle bli billigare för Ts hur taskigt detta än kan låta.
Det är väldigt oklart vad dessa två gubbar skulle utföra för takarbeten tillsammans, när de inte vill klättra tak i regn.
Några gipsskivor lär de inte sätta upp i alla fall.
Jag har viss förståelse för att man inte vill halka runt i mörkret på ett blött tak, men då kommer vi tillbaka till bedömningen att skicka två gubbar i två bilar, när startkostnaden är 6k per gubbe.
"Tillvara ta kundens intressen" hette det någonstans. Jag tycker det är mycket svårt att se att det skett in i denna situation.
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Det beror ju lite vad man betraktar som sparande. Jag sparar på sätt och vis i mitt hus genom att amortera och renovera vilket höjer värdet. Sen är det inte lyxigt att bo i ett radhusT tobbbias skrev:18kkr var en vuxen familj med 3 barn och där föräldrarna åtminstone försöker jobba heltid. Det betyder att om du bor ensam så får du åtminstone starta med att halvera till 9kkr. Sen kan det ju kanske räknas väldigt lyxigt att bo själv i ett hus. Allt blir ju dubbelt så dyrt. Men alla väljer själv.
Fortfarande tycker jag det låter för lite med att en person bara sparar undan 900kr per månad. Eller att TVÅ personer då sparar undan 1800 kr /mån
Sen att ett trebarnsfamilj skulle spara extra mycket är ju ologiskt, barn kostar sjukt mycket pengar (om du inte är en dålig förälder
Men som jag redan sagt, spara herregud, det är jättebra. Alla borde spara så man har en t och du får spara hur mycket du vill. Men man kanske inte ska bli förvånad över att många blir oroade över en oförutsedd (och onödig) utgift på 12000 spänn.
Seså, nu återgår vi till ämnet
Medlem
· Stockholm
· 124 inlägg
Krille-72 skrev:
Bra information. Då ringer jag en läkare nästa gång det springer läck i hemmet.[/
Fast de är ju inte rimlig ersättning för det jobbet. Det är sjukt bra betalt.H Hallerudsbo skrev:Du sa dom var där i 10 minuter.
Så du vill betala 2*10 minuter då?
för att dom sitter hemma och har jour.
Va långt fick dom köra tur retur till dig?
menar att man kanske tar en snabb titt först själv vad som kan va fel.
Det är lite av sitt eget ansvar med att ha hus.
Man försöker ta reda på vad som hänt.
Många vet redan om man är lite intresserad att vatten genom tak inte ingår i försäkringen.
jour kostar tyvärr pengar.
Inte bara bör.I alla fall om du säljer tjänster till privatpersoner så har du en lagfäst skyldighet att avråda. Konsumenttjänstlagen är skapligt tydlig på den punkten:ingenmansland skrev:
Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.
7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.
För kostnader som inte ersätts enligt första stycket har näringsidkaren dock rätt till ersättning i den mån konsumenten annars skulle gynnas på ett oskäligt sätt.
Härligt! TS får en faktura på 11 kSEK (eller hur mycket det nu var), i hans tycke alldeles för mycket, varpå han ställer en fråga om beloppets rimlighet här och får 300 svar. Undrar dock hur mycket klokare han blev, merparten av svaren är så osammanhängande och dåligt skrivna att de är svåra att förstå och de flesta tycks handla om kollektivavtal, regler om vila på 80-talet m.m.
Det finns en bred "kompetens" här seddu, gäller bara att ställa frågan rätt ;=)J Johan 81 skrev:Härligt! TS får en faktura på 11 kSEK (eller hur mycket det nu var), i hans tycke alldeles för mycket, varpå han ställer en fråga om beloppets rimlighet här och får 300 svar. Undrar dock hur mycket klokare han blev, merparten av svaren är så osammanhängande och dåligt skrivna att de är svåra att förstå och de flesta tycks handla om kollektivavtal, regler om vila på 80-talet m.m.