J Johan 81 skrev:Härligt! TS får en faktura på 11 kSEK (eller hur mycket det nu var), i hans tycke alldeles för mycket, varpå han ställer en fråga om beloppets rimlighet här och får 300 svar. Undrar dock hur mycket klokare han blev, merparten av svaren är så osammanhängande och dåligt skrivna att de är svåra att förstå och de flesta tycks handla om kollektivavtal, regler om vila på 80-talet m.m.
Hej! Är du nu på forum ? Det brukar bli livliga diskussioner som gärna spretar i alla riktningar.
Hoppas du trivs och fortsätter med uppgiften att sammanfatta trådar.
Tack
Njae, -84 faktiskt:E El-Löken66 skrev:
https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CAIQjRxqFwoTCOCM99iU5_ACFQAAAAAdAAAAABAD
Ja det var ett jävvla pris. Man kan undra varför dom inte åkte i en bil? Sedan borde dom kollat om det fanns säkerhetsanordningar innan dom åkte. Det hade jag gjort. Fast det är klart, nu kunde dom ju dra in lätta pengar på inget. Det är ju bekvämt för mindre nogräknade hantverkare att skörta upp husägare och utnyttja sitt övertag som sk "fackmän". Att ge någon form av bra service undviker man oftast.F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.
Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.
Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.
10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor
För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.
Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Corona. Hur kan du ha missat detta, helt otroligt. Även utan pandemi åker jour personal givetvis i egna bilar, annars är det en praktikant du sett.S Stego1 skrev:Ja det var ett jävvla pris. Man kan undra varför dom inte åkte i en bil? Sedan borde dom kollat om det fanns säkerhetsanordningar innan dom åkte. Det hade jag gjort. Fast det är klart, nu kunde dom ju dra in lätta pengar på inget. Det är ju bekvämt för mindre nogräknade hantverkare att skörta upp husägare och utnyttja sitt övertag som sk "fackmän". Att ge någon form av bra service undviker man oftast.
F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.
Totalt 11.475 kronor
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.
Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Har inte haft möjlighet att läsa alla spännande svar och reflektioner. Men generellt gäller betala - eller bestrid fakturan. Att bara strunta i att betala är obra.F Farsan79 skrev:Hej ni kunniga få.
Till min fråga.
Totalt 11.475 kronor
Tack på förhand
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Om det är jour, dvs båda anställda sitter på firman och väntar på jobb så kan de nog åka samma bil. Jag misstänker att det snarare är beredskap där de är hemma (några har ju också skrivit att de blivit ur sängen) och då är två bilar rätt rimligt, ja om man ska åka överhuvudtaget alltså.
Givetvis beredskap ur hantverkarens synpunkt.Fairlane skrev:
Men det är lättare att säga jour, och det är ju just en jourtjänst firman erbjuder.
de e ju tur att de bara svarade och tog varvet, hade de gjort mer hade stackarn gått i konkurs.A Alexn72 skrev:Undrar om det varit okej om de åkt iväg och hyrt en skylift för att åtgärda problemet och sen skickat en faktura på 70k istället.
Jag tycker det är mycket pengar men nånstans har antagligen någon tagit ett beslut som grundat sig på att ska nån upp på taket så skickar man 2 personer. Är då 3 personer på plats från början så behöver det inte väntas på nån extra för att kolla på taket.
Men grundläggande är väl egentligen när man slutade fråga om vad priset är för en tjänst man vill ha utförd.... på jour....
Ja, TS skulle ha kunnat fråga vad det skulle kosta. Frågan är hur ärliga hantverkarna skulle ha varit...J j-o75 skrev:Att diskutera hantverkarfakturor tar verkligen fram det sämsta ur människor.
Jag tycker rent allmänt att hantverkare tar hutlöst betalt , men i detta fallet hade jag nog räknat med en faktura i denna storleksordningen. Att ta ut folk på jour är svindyrt.
Borde inte TS ställt frågan vad det kommer att kosta först innan han tar ur någon?
Sedan är det väl så att om man har hus måste man väl vara lite beredd på att kunna fixa en del akuta saker så att man klarar sig till nästa vardag.
Här själv varit med om trasig vattenpump på julafton och liknande. Vågar inte ens tänka på vad en jour skulle kostat då. Det fick bli rep och spann direkt ur brunnen över helgen!
Corona mig hit och corona mig dit. Det finns munskydd. Har du hört talas om det? För det andra så är corona luftburet, vilket borde innebära att hantverkare inte åker hem till folk alls med den logiken. Har dom använt corona som ursäkt för två bilar så är det rent åt hlvt. Amen i tabernaklet på det.E El-Löken66 skrev:
Katastrofalt att människor resonerar som du och säkerligen förklaringen till Sveriges ihållande och stora smittspridning. Såklart ska folk inte samåka för att det finns något som heter munskydd, hur många människor kan denna typ av resonemang tagit livet av?S Stego1 skrev:Corona mig hit och corona mig dit. Det finns munskydd. Har du hört talas om det? För det andra så är corona luftburet, vilket borde innebära att hantverkare inte åker hem till folk alls med den logiken. Har dom använt corona som ursäkt för två bilar så är det rent åt hlvt. Amen i tabernaklet på det.
Nu hör det inte denna tråden till och såklart vore det bättre att inte åka hem till folk men det går ju inte heller att låta hus brinna ner eller svämma över.
En trolig anledning till att de körde var sin bil är att de antagligen hade beredskap i hemmet och hade var sin servicebil med sig hem för snabbare utryckning.
Jag tror att många som upprör sig över de höga kostnaderna för jourutryckningar inte förstår den apparat bakom som gör det möjligt.
Jag tror att många som upprör sig över de höga kostnaderna för jourutryckningar inte förstår den apparat bakom som gör det möjligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Självklart är anledningen till två bilar att man kommer från två olika platser (hemifrån), inte pga pandemin. Det var nog likadant innan pandemin och kommer vara likadant efter. Om det endast var för pandemin så skulle man väl inte hoppa in i samma bil för att åka på lunch? Covid-19 smittar lika bra/dåligt vid lunchtid som på jourtid.