Man lyfter av pannorna en och en eller skjuter upp dom så att man kan klättra på läkten. Mitt tak är 45°, det finns inte en chans att förflytta sig på det utan att göra så, förutom på stegen för sotaren upp till skorstenen. Vill man säkra sig klättrat man först upp och sätter en lina i skorstenen, eller så lägger jag linan över nocken så får frugan säkra på andra sidan.Handyman 1 skrev:
Det är en bra lösning som jag använder mig av för det mesta. Det kräver dock att man inte spikat eller skruvat alla pannor.K KungAnka skrev:Man lyfter av pannorna en och en eller skjuter upp dom så att man kan klättra på läkten. Mitt tak är 45°, det finns inte en chans att förflytta sig på det utan att göra så, förutom på stegen för sotaren upp till skorstenen. Vill man säkra sig klättrat man först upp och sätter en lina i skorstenen, eller så lägger jag linan över nocken så får frugan säkra på andra sidan.
Jag har bara 38 grader men tänker att skillnaden är försumbar, när man väl klättrat upp till toppen på sotarens stege kan man koppla en säkerhetslina till selen i nockräcket för att sedan kunna gå relativt obehindrat över hela taket.
du har större problem än den där plastbiten du fotat. även om det hamnar vatten under teglet vilket är vanligt ska undertaket vara vattentätt. så att vatten som tränger in är något du måste åtgärda genom att ta bort teglet så du ser det som är problemet. har iofs inte med fakturan att göra. om TH sagt åt dig att ta dit någon på Jourtid så får de ta fakturan.F Farsan79 skrev:
Krille-72 skrev:
Finns många ombudsmän som verkar läsa kollektivavtalet som fan läser bibeln. Och detta problem har eskalerat de 10 senaste åren. Om du läser mitt inlägg igen så slängde jag kollektivavtalet i papperskorgen då jag ansåg att ersättningen för nattjobb skulle bli för låg. Jag erbjöd därför ett bättre engångsalternativ. Att jobba natt hör inte till vår normala verksamhet. Jag beordrade ingen utan man fick välja frivilligt. Nu var det fler som ville jobba denna natt så tyvärr blev jag tvungen att välja. Så lite orättvist blev det som vanligt.
Och självklart skulle vissa ombudsmän ha synpunkter på detta upplägg då dom skiter fullständigt i människorna dom företräder. Eller rättare sagt. Ibland skiter dom fullständigt i detta. Bollsinnet är 0.
Enligt mig följde vi kollektivavtalet. Så jag sover gott på nätterna.
Ombudmän och facket har ett enda existensberättigande (enl mitt tyke)
Att OM en arbetstagare anser att arbetsgivaren inte följer minimi kraven i lagar & kollektivavtal kolla om det stämmer samt om OM det nu är så att arbetsgivaren lever upp till minimi kraven i lagar & kollektivavtal , så
ska facket hjälpa arbetstagaren.
Tyvärr så är det inte så fack fungerar
Exempel 1)
Säg att en arbetsgivare "outsourcar" sin IT-drift till ett indiskt bolag. Detta indiska bolag skiter fullständigt i både kollektivavtal (som de skrivit under) och Svenska arbetsskyddslagar till den grad att det krävs viten via arbetsdomstolen för alla saker som öht kostar extra pengar , så som tillräcklig ventilation så att det inte är 35C (eller mer) där folk sitter ock jobbar. (ja personlig erfarenhet, detta skedde för ca 4-5 år sen)
Här är ett fack existensberättigat som hjälper arbetstagarna.
Exempel 2)
Detta är också en personlig erfarenhet
En arbetsgivare anser att lönen och hur den ska beräknas för sina lastbilschaufförer enl transportskollektivavtal (som han inte skrivit under) är värdelöst skit. Dels för att det är krångligt att räkna ut både för arbetstagare och för arbetsgivaren och dels för att det ger lastbilschaufförerna för lite betalt vid obekväm arbetstid.
Så arbetsgivaren ser till att dels grundlönen är mer än vad transport kräver samt att OB-tillägget är enkelt att förstå för alla inblandade samt betalar mer än kollektivavtalet.
Då facket transport får reda på att han inte har kolletivavtal och HUGA betalar mer än vad deras medlemmar skulle få , sätter de företaget i blockad och företaget går i KK då de inte kan få några jobb lägre.
Alla utom facket blir förlorare.
Här är facket inte existensberättigat.
expempel 3)
Jag vill som arbetstagare jobba mer än kollektivavtalet säger att jag får, för att jag då var ung & singel & utan barn och vill dra in så mycket jag kan. Nä, då hotar fack-representanten arbetsgivaren med arbetsdomstolen, så jag inte får jobba. Facket kan här dra åt helvete och stoppa upp en rosbuske i röven!
(PS enda sättet att komma runt det, är att med arbetsgivarens godkännande starta eget bolag om de hyr in. Egen-anställda för jobba så mycket de vill utan att nått jävla fack ska lägga sig i )
ang TS frågeställning om fakturan så är problemet tvådelat:
del ett) Summan som sådan
Så är den som sådan troligen på rätt nivå
dvs kostnad för beredskaps/jour-utrycking för två personer med var sin bil, med lite vinst för företaget.
Del två) Om fakturan som sådan är berättigad eller inte
Detta vet vi inte.
Vi har ingen aning om vilken information firman lämnade till TS om konstnaden osv.
( OM TS spelade in samtalet har TS rätt att lägga ut det här då TS vad del av samtalet, och det är enda sättet att få veta säkert)
Så här har vi några scenarion:
1) ingen information lämnades om varken kostnad eller att tak-killarna troligen inte skulle göra något,
Vid detta scenario är det bara att bestrida fakturan. Här skulle firman ha upplyst om båda delarna för att kunna ta betalt enl fakturan
2) info lämnades om kostnad men inte att killarna troligen inte skulle kunna åtgärda nått.
Kan inte juridiken i detta scenario, men tycker att det är oskäligt att ta betalt för 2 pers.
Här skulle de ha skickat ut 1 person som gjort en första bedömning för att sen ev ringa ut ytterligare en person om de kunnat fixa något.
3) info lämnades inte om kostnad men lämnades om att killarna troligen inte skulle kunna göra något & TS vill ha ut killarna ialla fall.
Taskigt läge för TS, bara att pynta
4) info lämnades om både kostnad och om att killarna troligtvis inte skulle kunna göra något och TS ville ha ut killarna i alla fall.
Taskigt läge för TS, bara att pynta
Och snälla, kan alla försöka att inte aktivt missförstå varandra och hålla en hyfsat god ton iaf?
Jag försöker, (utom i vissa fall ang fackförbund
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu verkar det som att förhållandet var exakt likadant dagen efter, det regnade då också och en byggnadsarbetare klättrade upp på en stege och drog bort plastbiten.J jani84 skrev:de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”
killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?
hela denna tråd är så jvla larvig!
Denne var antagligen dessutom ensam, så jag är inte så värst förvånad över att trådskaparen är missnöjd. Man undrar ju lite över hur jourkillarna skulle tagit sig upp på taket och fäst sina säkerhetslinor om det nu hade funnits några fästen för taksäkerhet monterade?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har väl typ ringt jour två gånger i mitt liv, ena gången var det stopp i avloppet som jag inte lyckades fixa själv, då väntade jag till dagtid och ringde en spolbil, det fungerade bra.
Andra gången blev jag uppringd på natten en helg av kommunen och ombedd att beställa en tjänst, jag ringde journumret för denna tjänst, den som svarade sa att det kostar några tusenlappar extra om han gör det på helgen, så jag väntar tills på måndag. Jag hörde inte av kommunen någon mer gång, så tydligen gick det att vänta tills måndagen.
Så det är inte alltid som man själv bestämmer att något ska göras på natten eller på helgen, utan det kan vara andra som borde veta bättre som använder sig av påtryckningar. Detta var för kommunen en sak som händer då och då, så var inte första eller sista gången de anmodade någon att göra detta.
Är det någon som inte kan räkna ut vad saken gällde och gärna vill veta så går det att skicka ett PM.
Andra gången blev jag uppringd på natten en helg av kommunen och ombedd att beställa en tjänst, jag ringde journumret för denna tjänst, den som svarade sa att det kostar några tusenlappar extra om han gör det på helgen, så jag väntar tills på måndag. Jag hörde inte av kommunen någon mer gång, så tydligen gick det att vänta tills måndagen.
Så det är inte alltid som man själv bestämmer att något ska göras på natten eller på helgen, utan det kan vara andra som borde veta bättre som använder sig av påtryckningar. Detta var för kommunen en sak som händer då och då, så var inte första eller sista gången de anmodade någon att göra detta.
Är det någon som inte kan räkna ut vad saken gällde och gärna vill veta så går det att skicka ett PM.
Undrar om det varit okej om de åkt iväg och hyrt en skylift för att åtgärda problemet och sen skickat en faktura på 70k istället.S Samir_88 skrev:
Jag tycker det är mycket pengar men nånstans har antagligen någon tagit ett beslut som grundat sig på att ska nån upp på taket så skickar man 2 personer. Är då 3 personer på plats från början så behöver det inte väntas på nån extra för att kolla på taket.
Men grundläggande är väl egentligen när man slutade fråga om vad priset är för en tjänst man vill ha utförd.... på jour....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Nåja, riktigt så korkade tror jag inte att de är. De kan ju fundera över vilket väder de själva har och troligen ligger inte kundens bostad 20 mil bort, så det är en ledtråd.J jani84 skrev:
En ännu tydligare ledtråd är att kunden ringer för att det regnar in. Om man då tror att det är snustorrt på kundens tak så är man inte direkt ett geni.
Det är korrekt att de inte visste om det gick att beträda taket riskfritt, men de har troligen kunskapen om vad som då krävs och bör redan innan de åker kunna fråga "Finns det takstege?" eller vad man som nu kan tänkas behövas. Det är garanterat så att de flesta privatpersoner inte vet vilka krav som finns vare sig på utrustning eller hur många man måste vara.J jani84 skrev:De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”
Om de gjorde rätt eller inte vet jag inte. De gjorde säkert rätt som inte klättrade upp på taket om det inte var säkert. Om det hela hanterades korrekt vid telefonsamtal är en annan fråga, men det är ju inte säkert eller troligt att det var samma personer. Då kan jag tycka att den som svarar i telefon måste ha kunskap om vilka frågor som skall ställas till kunden, även om det är en köpt telefontjänst.J jani84 skrev:
Sen var det väl inte helt glasklart att de hade med vad som hade behövts om det varit säkert att klättra på taket?!
Att jour kostar tror jag alla förstår, även om man inte kanske förstår exakt hur mycket. Framförallt förstår man kanske inte som privatperson att det krävs två personer och vilka andra förutsättningar som krävs.J jani84 skrev:
Om man tror att kunder vill ha saker gratis för att de är chockade av en faktura på 12000 kronor är man naiv! Det finns många siffror mellan 0 och 12000.
Själv har jag anlitat jour en gång och de var mycket tydliga redan vid telefonsamtal vad som gällde, vilket jag tycker är vettigt.
Jag har också själv haft beredskap så jag vet lite hur det är. Värsta natten jag hade under den perioden var ett samtal 0.30, på med kläderna åka till kunden kolla över läget i cirka 45 minuter för att konstatera att det var falsklarm. Hem igen och krypa i säng för att få nästa samtal för samma sak 3.30. Det var bara att åka in igen för att bekräfta att det återigen var falsklarm. Lite halvjobbigt att komma upp dagen efter för att vara hos kund klockan 9.00
Nu kanske det inte är summan i sig man ska hänga upp sig på, jour kostar och det får man ta.
Problemet blir när man skickar två gubbar och fakturerar 11k för att utföra ett jobb som dom redan innan dom åkte visste att dom inte skulle kunna utföra. Dom kunde redan i telefon sagt att tyvärr även om vi kör ut ikväll så kommer vi inte gå upp taket så är felet där så kan vi inte göra något, vill du ändå att vi kommer ut för det kostar en slant?
Har detta skett så ser jag inte något fel men annars kan jag tycka det är lite bluff av företaget om dom framhävt innan att dom kommer ut för att fixa det.
För som privatperson så antar man att proffsen har med sig det dom behöver och har förstående för vad problemet förmodligen innebär vilket i detta fallet skulle vara att klättra upp på taket. Så det kanske inte är något man själv frågar om i telefon när man bokar jobbet.
Sen har jag all förståelse för att man inte vill klättra på ett tak man inte känner till i mörkret och regn men man måste vara tydlig med det innan man sätter sig i bilen.
Problemet blir när man skickar två gubbar och fakturerar 11k för att utföra ett jobb som dom redan innan dom åkte visste att dom inte skulle kunna utföra. Dom kunde redan i telefon sagt att tyvärr även om vi kör ut ikväll så kommer vi inte gå upp taket så är felet där så kan vi inte göra något, vill du ändå att vi kommer ut för det kostar en slant?
Har detta skett så ser jag inte något fel men annars kan jag tycka det är lite bluff av företaget om dom framhävt innan att dom kommer ut för att fixa det.
För som privatperson så antar man att proffsen har med sig det dom behöver och har förstående för vad problemet förmodligen innebär vilket i detta fallet skulle vara att klättra upp på taket. Så det kanske inte är något man själv frågar om i telefon när man bokar jobbet.
Sen har jag all förståelse för att man inte vill klättra på ett tak man inte känner till i mörkret och regn men man måste vara tydlig med det innan man sätter sig i bilen.
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Alltså man kan jag spara mycket pengar om man jobbar heltid, men lite levnadsstandard vill man väl ha ocksåT tobbbias skrev:
Liksom, vad är meningen med att spara 18000 kr i månaden om man lever som en dyngbagge?