3 135 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Varför? Elementen i källaren kalla efter installation av jordvärme
Sida 1 av 2
Enrörsystem behöver nödvändigtvis inte vara en kontinuerlig slinga utan kan vara uppdelat i flera. Hemma har jag 6 slingor vardera konfigurerade som enrör. Jag har även injustering på varje induviduell slinga. Hur ser det ut hos dig?M Modo75 skrev:
Finns många anledningar till att element inte blir varma, luft kan vara en anledning även om det inte riktigt rimmar med att elementen är kalla i källaren. Om du har en extern cirkpump så kanske du även har en bypassventil för kontinuerlig cirkulation? Hur är den ställd? Pumpen kanske inte får upp trycket där..? Har du både en intern och extern cirkulationspump kan de kortsluta bypassen så att framledningen går baklänges. Hade själv det problemet när den externa pumpen cirkulerade långsammare än den interna.
Olja och bergvärme/jordvärme är annorlunda.M Modo75 skrev:
Olja värmer mer kontinuerligt till en viss temperatur medans (i alla fall bergvärme) kommer värmen lite mer i intervaller. Vilket gör att elementen känns kalla och i de systemet ska inte termostater användas. Fast det är ju bortplockat även hos dig.
Hur är temperaturen annars i källaren?
Själv ångrar jag att vi inte satte handdukstorken och duschrummet på separat slinga. Jag hade velat köra fullt ös där. Även om det inneburit att el-tillskott hade behövt köras till just den värmen. För det rummet skulle jag vilja ha riktigt varmt.
Har dock bastu så det blev en slags räddning 😊
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Även om många säger så men det är dumt att plocka bort termostater. Har du ett riktigt modernt hus så kan man göra så och reglerar värmen centralt vid VP. Men i äldre hus är det ett dumt råd.
Jag tror följande händer hos dig: Vid kall utetemp pumpar circulationspump allt den orkar och lägsta vattenmotstånd är i rören i övre våningen. Då är det inget vatten som vill strömma i källarens element.
Försök att strypa flödet däruppe (sätt tillbaka termostaterna) och ser om något händer i källaren. Det kan ta några timmar att få ett flöde där nere.
Jag tror följande händer hos dig: Vid kall utetemp pumpar circulationspump allt den orkar och lägsta vattenmotstånd är i rören i övre våningen. Då är det inget vatten som vill strömma i källarens element.
Försök att strypa flödet däruppe (sätt tillbaka termostaterna) och ser om något händer i källaren. Det kan ta några timmar att få ett flöde där nere.
Väldigt skral information från trådskaparen men min misstanke är att han har en bypass utan backventil med tanke på på extern cirkulationspump. Den smarta nya pumpen och cirkulationspumpen varvar upp vid låg temperator vilket får resultatet att det går baklänges via bypasen med tryckfall över radiatorerna som resultat. Långsökt men magkänslan säger dettaT Thomas_Blekinge skrev:Även om många säger så men det är dumt att plocka bort termostater. Har du ett riktigt modernt hus så kan man göra så och reglerar värmen centralt vid VP. Men i äldre hus är det ett dumt råd.
Skall pröva med termostaterna. Tack för tipset!T Thomas_Blekinge skrev:Även om många säger så men det är dumt att plocka bort termostater. Har du ett riktigt modernt hus så kan man göra så och reglerar värmen centralt vid VP. Men i äldre hus är det ett dumt råd.
Jag är absolut ingen expert.T Thomas_Blekinge skrev:Även om många säger så men det är dumt att plocka bort termostater. Har du ett riktigt modernt hus så kan man göra så och reglerar värmen centralt vid VP. Men i äldre hus är det ett dumt råd.
Men jag blev lite smått sur när det snålades med termostater (ny installation, hade förut direktel).
Jag fick från oberoende håll info att vissa termostater klarar inte av plötsliga temperaturändringar.
Om det är sant eller inte men tar det upp nu så kan vi ju få se om någon annan "kunnig" säger att det bullshit...men jag fick en sådan förklaring och som sagt av en person som inte har varit och installerat mitt system.
En traditionell termostat har inbyggd tröghet i sig, behöver normalt inga snabba förändringar.kisumisu skrev:
Ett vattenburet värmesystem är ett trögt system, blir inga snabba förändringar.
Eventuella plötsliga förändringar runt en termostat är när man öppnar/stänger fönstret.
Normalt så bör/"ska" en termostat bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning. Men då gäller det att hela värmesystemet är rätt injusterat.
Ett enrörssystem från 70-talet är inte särskilt bra injusterat, lite beroende på typ av radiatorkoppel, på många enrörssystem på den tiden så var det fasta/semifasta strypningar i bypassen vid varje radiator.
Ofta justerades rumstemperaturen med termostaten och/eller öppnade fönstret samt att man oftast hade (lite) högre framledningstemperatur än nödvändigt.
Vid enrörssystem så är det normalt 3-5 radiatorer per slinga.
Ett enrörssystem från 70-talet är inte särskilt bra injusterat, lite beroende på typ av radiatorkoppel, på många enrörssystem på den tiden så var det fasta/semifasta strypningar i bypassen vid varje radiator.
Ofta justerades rumstemperaturen med termostaten och/eller öppnade fönstret samt att man oftast hade (lite) högre framledningstemperatur än nödvändigt.
Vid enrörssystem så är det normalt 3-5 radiatorer per slinga.
Stryp (minska flödet) på radiatorerna på övervåningen så att flödet blir större i källaren så löser du problemet. Om det är öppet upp från källaren och upp så kommer ev överskottsvärme att stiga uppåt. Termostaterna stryper normalt inte, de blir bara från/till men det brukar finnas strypningar för att trimma flödena antingen där termostaten är monterad eller på annat ställe på radiatorn. Sedan finns söder säkert modeller utan men kika om du hittar eller kontakta en rörfirma och fråga efter hur man gör med dina radiatorer. Jag fick lov att göra just så för att trimma när bergvärme ersatt oljepanna för drygt 20 år sedan.T Thomas_Blekinge skrev:Även om många säger så men det är dumt att plocka bort termostater. Har du ett riktigt modernt hus så kan man göra så och reglerar värmen centralt vid VP. Men i äldre hus är det ett dumt råd.
FEL FEL FEL!R rdahlin skrev:
Termostater (på radiatorerna) stryper flödet mellan 0-100% helt steglöst.
Det är elektromekaniska ställdon arbetar bara till/från (öppet/stängt), men där är gångtiden oftast runt 5 minuter, så genom att pulsa strömmen till ställdonen så kan man ställa ställdonen på 0-100%.
Det jag avsåg med inlägget var att om flödet i radiatorerna på övervåningen begränsas så kommer det cirkulerande vattnet att ta den väg som har minst motstånd även när termostaterna är helt öppna (eller om de är bortmonterade och de är helt öppna i övrigt) så kommer de att ha ett minsta motstånd som om det är större än radiatorerna i källaren kommer att leda till att mer värme kommer till källaren. I mitt fall blev jag rådd att ta bort samtliga termostater om jag ville ha samma temperatur i hela huset och bara behålla dem i de rum som ev skulle vara svalare.Demmpa skrev: