A avh67f skrev:
Det viktiga är väl att det blir ett värde som är varaktigt över tid.
Ja, varaktig över tid är ju bra, men jag måste ju också ner på en godkänd resistans nivå som nätbolaget godkänner. Tänker att dom två punkterna följer varandra.

Mikael_L
A anjn skrev:
Pen-ledaren kommer jag inte åt, men kopplade mot jorden i motorvärmaruttaget på fasaden i stället, vet inte om det är tillräckligt bra?
Jodå, den mätpunkten duger bra, det tillför bara max en ohm typ, jämfört med att mäta vid inkommande PEN i i fasadskåpet.

• Gilla
anjn
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Det viktiga är väl att det blir ett värde som är varaktigt över tid.
Ja annars kan man ju passa på och mäta efter ett ihållande regn, eller kanske först vattna ordentligt innan. :)

Hur mycket kan man förvänta sig att kopparledaren som man sedan ansluter mellan spetten och gräver ner tillför? Är det försumbart eller kan det räcka för att komma ner sista biten? Det lär ju bli ca 30 meter totalt.

A anjn skrev:
Hur mycket kan man förvänta sig att kopparledaren som man sedan ansluter mellan spetten och gräver ner tillför? Är det försumbart eller kan det räcka för att komma ner sista biten? Det lär ju bli ca 30 meter totalt.
Det kan du helt bortse från inget man behöver tänka på i ditt fall öht.

A anjn skrev:
Hej!
Har också varit intresserad av eget jordtag och funderat lite fram och tillbaka, framförallt när man inte riktigt vet jordens förutsättningar.
En lösning som jag har hört ryktas om är, om man har borrad brunn, att koppla jorden på stålröret.
Och det har kopplats av firma och vad jag förstår måste även nätägaren godkänt det. Så det kanske kan vara ett alternativ men själv har en del företag undrat och andra har ställt sig positiva när de har offererat jordtag i samband med batterilösning. Är det någon som vet om det är en tillåten lösning? I så fall kanske det kan vara ett alternativ om det finns en borrad brunn

Uppdatering på mitt lilla projekt. Kämpade på med mina spett tills jag nådde 90 ohm på slingresistanstången. Elfirman fick då komma ut och göra en ny mätning och det blev godkänt🙂 dom mätte i dom 3 riktningar som var möjliga och fick 98ohm åt det sämsta hållet, 45 & 25 åt dom andra hållen.
Nu är min fråga hur väljer jag rätt reservkraftsomkopplare? Eftersom min mätare och huvudsäkringar sitter en bra bit från huset så kommer jag inte att kunna använda dom ordinarie huvudsäkringarna vid ödrift. Vad säger regelverket om detta, måste omkopplaren ha samma huvudsäkringar som jag i dagsläget har till huset? (16A) många omkopplaren som finns på nätet/marknaden har över huvud taget inga säkringar. Elverket jag troligtvis kommer att köpa är på 20 kva och har rimligtvis 20 eller 25A säkringar? Måste/bör jag köpa en omkopplare som har 16A säkringar inbyggda eller kan jag låta elverkets säkringar vara huvudsäkringar? (Övrig info) elverket jag tittar på har 2 driftsval 4 eller 5 ledar system inbyggt så jag antar att det borde fungera eftersom nolla och jord måste byglas ihop i omkopplaren då jag endast har pen-ledare in till huset.

A anjn skrev:
måste omkopplaren ha samma huvudsäkringar som jag i dagsläget har till huset? (16A) många omkopplaren som finns på nätet/marknaden har över huvud taget inga säkringar. Elverket jag troligtvis kommer att köpa är på 20 kva och har rimligtvis 20 eller 25A säkringar? Måste/bör jag köpa en omkopplare som har 16A säkringar inbyggda eller kan jag låta elverkets säkringar vara huvudsäkringar?
Dina huvudsäkringar sitter väl före elmätaren, reservkraftsomkopplaren ska ju sitta efter elmätaren. Om elverket har inbyggda säkringar så räcker väl det.

nisse123 nisse123 skrev:
Dina huvudsäkringar sitter väl före elmätaren, reservkraftsomkopplaren ska ju sitta efter elmätaren. Om elverket har inbyggda säkringar så räcker väl det.
Precis, elverket hamnar ju efter mätare och huvudsäkringar. Är därför jag undrar om det är godkänt att endast ha elverkets säkringar eller om omkopplaren måste ha egna anpassade säkringar i detta fallet. I teorin går det ju att ansluta allt som har en passande handske till intaget och om någon t.ex. Skulle råka ha ett 200kva elverk skulle ju huvudsäkringararna i sådana fall kunna bli 63A eller högre beroende på vad elverket är avsäkrat med.

A anjn skrev:
Precis, elverket hamnar ju efter mätare och huvudsäkringar. Är därför jag undrar om det är godkänt att endast ha elverkets säkringar eller om omkopplaren måste ha egna anpassade säkringar i detta fallet. I teorin går det ju att ansluta allt som har en passande handske till intaget och om någon t.ex. Skulle råka ha ett 200kva elverk skulle ju huvudsäkringararna i sådana fall kunna bli 63A eller högre beroende på vad elverket är avsäkrat med.
Du får utgå från läget där du gör din inkoppling dvs hur är kablaget dimensionerat där mot delarna du matar. Har du det mycket vanliga dvs utfört 6 mm2 max 25 A i punkten och sätter en omkopplare och intag 16 A eller 32 A kan du se det som ok utan avsäkring. Är det klenare dimensionerat får du sätta en lagom säkring för reservkraften. Bygger du med lösa delar och det är enkelt att sätta in säkring är det aldrig fel men annars gör bedömning enligt föregående.

• Gilla
anjn och 1 till
  • Laddar…
Men jag fattar inte varför du ska ha så bra jordtag. Det ska ju bara skydda din anl. När du kör övrigt.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
S
B Busis66 skrev:
Men jag fattar inte varför du ska ha så bra jordtag. Det ska ju bara skydda din anl. När du kör övrigt.
Det är inget man får välja bort, utan ett krav från nätägaren. Det är inte tillåtet och inte heller elsäkert att förlita sig inkommande näts jord som kommer med PEN-ledaren vid ö-drift.

Inte heller osannolikt att PEN-ledaren till dig bryts vis arbeten i nätet när du har fått ett aviserat avbrott eller fel i närliggande nät.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A anjn skrev:
Hej
A anjn skrev:
Uppdatering på mitt lilla projekt. Kämpade på med mina spett tills jag nådde 90 ohm på slingresistanstången. Elfirman fick då komma ut och göra en ny mätning och det blev godkänt🙂 dom mätte i dom 3 riktningar som var möjliga och fick 98ohm åt det sämsta hållet, 45 & 25 åt dom andra hållen.
Nu är min fråga hur väljer jag rätt reservkraftsomkopplare? Eftersom min mätare och huvudsäkringar sitter en bra bit från huset så kommer jag inte att kunna använda dom ordinarie huvudsäkringarna vid ödrift. Vad säger regelverket om detta, måste omkopplaren ha samma huvudsäkringar som jag i dagsläget har till huset? (16A) många omkopplaren som finns på nätet/marknaden har över huvud taget inga säkringar. Elverket jag troligtvis kommer att köpa är på 20 kva och har rimligtvis 20 eller 25A säkringar? Måste/bör jag köpa en omkopplare som har 16A säkringar inbyggda eller kan jag låta elverkets säkringar vara huvudsäkringar? (Övrig info) elverket jag tittar på har 2 driftsval 4 eller 5 ledar system inbyggt så jag antar att det borde fungera eftersom nolla och jord måste byglas ihop i omkopplaren då jag endast har pen-ledare in till huset.
Hej anjn

Reservkraft är betydligt mer komplicerat än normaldrift.
Bland annat gäller det utlösningsvillkoret gällande säkringar.

Jag har skrivit om detta i inlägg #1 286 ” Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström även vid mindre reservkraftanläggningar, del A” och följande i tråden; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag skrivit om problematiken;
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-86#post-5310547

I en bruksanvisning, gällande ett mätinstrument, så hittar du I tabell 7 på sid 19 att den förväntade utläsningsströmmen för 10 ampere dvärgbrytare Karakteristik C är 100 A
https://www.e-nummersok.se/infoDocs/MAN/MAN_20011_4200449.pdf

I tabell 7 på sid 20 så är den förväntade utläsningsströmmen för 10 ampere gG (trög) smältsäkring 82 A.

En generator kan normalt bara klara att leverera en kortslutningsström på 2-3 ggr märkströmmen vid kortslutning

Har du en 20 kVA trefasgenerator då är märkströmmen 20 000/(8400*1,73) = 28,87 A

En kortslutningsström som är tre gånger detta är 86,6A och en kortslutningsström två gånger detta är 57,7 A.

Blir det kortslutning och säkringarna inte löser ut, då försvinner rimligen spänningen från generatorn och denna slår ifrån på grund av underspänning

Men då blir allt matat från generatorn spänningslöst (svart) och du får felsöka för att hitta var felet är.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Hej

Förstår ni vad Cecilia Axelsson försöker berätta om hur men löser frågan om jordtag (referenspunkt) för en villa i till exempel ö drift.

Förstår ni var man landar i praktiken med en ”referenspunkt”?

”– För att våra skyddsapparater ska fungera behövs ett jordtag, som ska fungera som en referenspunkt. Den referenspunkten hänger inte ihop med övergångsresistansen i marken. Man behöver inte ha samma värden som inom elnätet, men deras riktlinjer har följt med in i installationsbranschen utan någon vidare bärighet, säger Cecilia Axelsson.

Lyssna på hela samtalet om svårigheterna med jordtag i Elinstallapodden:”

https://www.elinstallatoren.se/2025...t:3e5bbbc7-9fc0-470f-b98d-771372fd0d7f:eld_90

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det är inget man får välja bort, utan ett krav från nätägaren. Det är inte tillåtet och inte heller elsäkert att förlita sig inkommande näts jord som kommer med PEN-ledaren vid ö-drift.

Inte heller osannolikt att PEN-ledaren till dig bryts vis arbeten i nätet när du har fått ett aviserat avbrott eller fel i närliggande nät.
Men har elnätsägaren krav på någon annan innehavares anäggning som inte ens sitter i hop vìd ödrift? Kommer inte bara kravet på att det ska finnas från föreskrifterna, och så borde det vara innehavaren som set till att jordtaget duger för att anläggningen ska fungera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.