Grattis! Där har du det.

Störningen tar sig in via nätdelen i förstärkaren. Inget jordtag i världen kommer tyvärr att avhjälpa den saken.

mycke_nu skrev:
Grattis! Där har du det.

Störningen tar sig in via nätdelen i förstärkaren. Inget jordtag i världen kommer tyvärr att avhjälpa den saken.
Hmm... Verkar som det är något mer knas isåfall. För även när jag kopplar ur förstärkaren helt och kör med dac och cdspelaren så blinkar lampan på dacen som den gör när det är jitter. Men bara med cdspelaren och dacen anslutna i strömrenaren men inte när jag kör samma coaxkabel till den ojordade mediaspelaren på en annan fas.

Har funderat på en störskyddstransformator på matningen till stereon på så många kVA som är möjligt att bära in i huset. Kan det vara en lösning?

mycke_nu skrev:
Grattis! Där har du det.

Måste ju även betyda att jag hade rätt när jag kom fram till att det går via N tillbaka i systemet.
Så återigen borde inte en sugtransformator kunna vara något? Förutsatt att jag inte vill sätta RC-filter på varenda last i hela huset.

Knoding skrev:
Hmm... Verkar som det är något mer knas isåfall. För även när jag kopplar ur förstärkaren helt och kör med dac och cdspelaren så blinkar lampan på dacen som den gör när det är jitter. Men bara med cdspelaren och dacen anslutna i strömrenaren men inte när jag kör samma coaxkabel till den ojordade mediaspelaren på en annan fas.
Kasta ut "strömrenaren". Den verkat ju göra mer skad än nytta.

Knoding skrev:
Har funderat på en störskyddstransformator på matningen till stereon på så många kVA som är möjligt att bära in i huset. Kan det vara en lösning?
Antalet kVA har ingenting med störskyddsgraden att göra. Fler kVA betyder enbart ett större hål i plånboken.

Däremot skulle jag testa med ett vanligt billigt nätfilter.

mycke_nu skrev:
Kasta ut "strömrenaren". Den verkat ju göra mer skad än nytta.

Antalet kVA har ingenting med störskyddsgraden att göra. Fler kVA betyder enbart ett större hål i plånboken.

Däremot skulle jag testa med ett vanligt billigt nätfilter.
Nu är jag ju inte sugen på att slänga ut den eftersom den faktiskt tillför ljudförbättring på ett helt annat plan än vad man får utan.

sen har jag faktisk provat utan strömrenaren nu med både skärmade jordade kablar och utan skärm i den egna matningen från centralen SAMT i ett annat uttag på en annan fas med både skärm och utan och det är samma sak överallt. Så fort man slår på strömbrytaren till badrummet så blir det en transient på nätet som dacen att blinka och ljudet att knastra. Så frågan är, finns det någon lösning på problemet eller har alla i hela världen samma problem med sin elektronik? Det är ju inte isolerat till strömrenaren, dacen, förstärkaren, fasen, jorden eller strömbrytaren så vad sjutton är det som är problemet om inte kapacitansen från dem tre till fem meter nydragen FK till lampan i badrummet.
Kan det vara flera fel på t.ex. Flera strömställare då problemet uppstår när man slår på strömställaren i ena sovrummet men inte det andra, trots att det är samma krets som varandra och badrummet.

Om jag har förstått nånting så är det ju så att denna transient vill jorda ut sig. Men det verkar ju krypa lite som den vill.

Får tacka alla inblandade för all hjälp jag fått även om det inte hjälpt mig att lokalisera/avhjälpa felet. Känns skönt att ha någon att fråga när man själv inte förstår sig på ett problem.

Tyvärr så verkar det ju inte bättre än att det bara är att ge upp.
Det är ju sånna här grejer som får en att tappa intresse för saker och ting. :(
Får se om jag orkar kämpa vidare med detta eller om det blir utförsäljning av hela anläggningen och en lång solsemester istället.
Sen får man väl hitta på något nytt intresse som inte inblandar elektricitet... Synd jag som håller på att bygga lab i källaren för att ha nånstans att greja med elektroniken. Men men, får ställa vig vid nått vattendrag med ett metspö istället eller något annat skoj. :P

Tack å hej! :)

Byt strömbrytaren .

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Men det är ju inte bara en strömbrytare utan flera som gör att det blir transienter. Alla är några få år gamla elko så dem borde ju vara hela. Sen uppstår ju problemet när pelletsbrännarens matar skruv matar var 15sekund samt när kompressorn till frysen startar, när nya diskmaskinen går m.m. Ska jag byta ut allt så blir det vansinnigt dyrt. Kan ju knappast vara normalt att det är på detta vis.

Felet måste ju rent logiskt ligga någon annanstans eller skulle det vara fel på all utrustning i hela huset?!?
Tror fortfarande att det är något fel på inkommande ledning från nätägaren.

Förresten så har jag inte nämt att två faser har gått senaste tiden i grannskapet och när jag frågade en av nissarna som sprang runt i mörkret och greja så sa han att ledningarna var gamla och hade troligen brunnit av så dem skulle åka och köpa och sen rulla ut ny kabel. Vet inte hur det gick efter det förutom att alla faser funkar nu. Men dem ger lite olika 223V, 224V och 226V ungefär mätte jag upp dem till igår.

Jag har iaf slut på gissningar nu.

Just den här problematiken är svår att greppa.
Glöm digitalt jitter, det är inte det du hör. Aty lampan på dacen blinkar är en konsekvens av störningen, spraket i högtalarna en annan.
Blir du av med spraket upphör det andra fenomenet också.
Det som händer är att gnistbildningen i kontakten fångas upp av nån komponent i ditt ljudåtergivningssystem, det gäller bara att hitta vilken.
Det kan vara så enkelt som att du har kortslutning mellan mantel och jord när du har coaxen inkopplad. Sen kan det räcka med att göra rent kontaktblecken i strömbrytarna... de oxiderar med tiden.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Här hitta jag hur du ska koppla olika kablar för att minska störningarna, kolla gärna igen på wikin? Fanns massa bra tips och länkar där till hur man ska hitta och eliminera störningar.
n110fig4b.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagen från http://www.rane.com/note110.html

Lol, står i slutet:

• When all else fails, digitize everything, use fiber optic cable and enter a whole new realm of problems.

Redigerat:
  • Gilla
Knoding
  • Laddar…
M
Knoding skrev:
Men det är ju inte bara en strömbrytare utan flera som gör att det blir transienter. Alla är några få år gamla elko så dem borde ju vara hela. Sen uppstår ju problemet när pelletsbrännarens matar skruv matar var 15sekund samt när kompressorn till frysen startar, när nya diskmaskinen går m.m. Ska jag byta ut allt så blir det vansinnigt dyrt. Kan ju knappast vara normalt att det är på detta vis.

Felet måste ju rent logiskt ligga någon annanstans eller skulle det vara fel på all utrustning i hela huset?!?
Tror fortfarande att det är något fel på inkommande ledning från nätägaren.

Förresten så har jag inte nämt att två faser har gått senaste tiden i grannskapet och när jag frågade en av nissarna som sprang runt i mörkret och greja så sa han att ledningarna var gamla och hade troligen brunnit av så dem skulle åka och köpa och sen rulla ut ny kabel. Vet inte hur det gick efter det förutom att alla faser funkar nu. Men dem ger lite olika 223V, 224V och 226V ungefär mätte jag upp dem till igår.

Jag har iaf slut på gissningar nu.
Alltså seriöst.... Transienter finns överallt i allas hus och elektronik ska klara av det. Problemet är att nätdelen in till din förstärkare inte klarar av att filtrera bort dem. Hur ofta ser du en dator som krashar eller startar om när du tänder ett lysrör? Det switchade nätagget filtrerar bort transienterna - men en vanlig trafo klarar förmodligen inte det..... Se till att fixa nätdelen och sätt några störningsfilter för transieterna/spikarna och några kondringar som klarar hålla mot spänningsfallet.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Men det påverkar ljudet :-)

Enda störningsfilter är två kondingar mot jord. Om dessa kopplas till ojordade uttag så blir jorden i apparaten 120V.
Så koppla inte Apple tv till ström renaren...

Micke om du läst hela tråden så förstår du att jag även testated förstärkaren urkopplad ur elnätet och transienten visar sig på dacen trots det. Problem var där även med mina gamla slutsteg och försteg som jag har använt. Trodde då att det var något knas med dacen så jag lät det vara. Här om dagen så felsökte jag dacen och ändrade lite i nätdelen på den och satt bl.a. dit större kondingar i nätdelen för att desta om det hade nån påverkan. Men icke sa nicke!
om det nu skulle vara alla prylar det är fel på vad är det då som gjort att alla fel uppstått på samtliga ställen samtidigt? Låter ju otroligt. :/

eleson skrev:
Enda störningsfilter är två kondingar mot jord. Om dessa kopplas till ojordade uttag så blir jorden i apparaten 120V.
Så koppla inte Apple tv till ström renaren...
Va?!? Appletvn kommer ju med en ojordad figur 8 nätkabel vilka inte bär någon jord i sig. Nu måste du vara ute och cykla. :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.