Nej! Dem är inte anslutna till olika faser i normalfallet. Det var enbart ett test för att visa att det inte var fel på strömrenaren eller bundet till en fas eller jord.

Knoding skrev:
Har testat med coax som är har skärmdränering i en ände. Ingen ände. Båda ändarna. Även med ojordad och jordad strömkabel i olika uttag på olika faser. Det här liknar ju ingenting vettigt! xD
Låter som kortslutning vid ingången i någon apparat, menar att yttre kärnan, inte manteln, i coax leder störningarna, och ingången/utgången har kontakt med chassit som är troligtvis gjort av metal, och är jordat via elkaben, som har en nolla som är samma som lampknappen, eller någonting liknande, det kan bli otroligt avancerat fort beroende på uppbyggnad av apparterna.

Läs wiki länken, dom ger mycket tips där, dom säger, om båda har elkabel med jord, att simplaste är att eliminera jorden i eluttaget på ena apparaten, men säger att man INTE ska göra det i och med livsfaran det innebär. Tar upp det som ett exempel bara.
Kan förstå att detta kan uppfattas svårt, svårt att greppa, för det är det! Därför är det alltid lättast att skippa jord över signalkällor om det inte behövs, nu verkar du ha något annat, men jag gissar på kortslutning mellan chassi och någon signalkontakt som lätt kan uppstå om man råkar skrapa bort lite färg under kontakten genom att den snurrar lite.

Så.. om CDn är jordad i chassiet har vi en potentiell väg in för störningarna där.

Inte för att jag vill vara tjatig.. men vad händer om du kopplar bort CDn??

Så länge den frågan är obesvarad kommer vi inte vidare.

Troligen tystar den utgången om insignal saknas.

Hehe, förstår det. Jag är lite förvirrad själv trots att det är jag som håller på :P
Den billiga är en coax från kjell & co och den är oxå skärmad den andra billiga är en 5meters signalkabel för bilslutsteg oxå den med folieskärm. Vet inte om det finns kopparskärm i den heller :/
Sen hur skärmen sitter i ändarna har jag ingen aning om tror dock att den har folieskärm till skillnad från dem andra som även har kopparskärm.

Vi får vänta tills TS svarar..

Om det är så att den mutar har vi i alla fall troligen reducerat källan till kombon CD/DAC.

Nästa steg är att koppla bort skyddsjordarna på BÅDA.

Har all utrustning europa kontakt?
Eller jordade?
Eller blandat?

Knoding skrev:
Hehe, förstår det. Jag är lite förvirrad själv trots att det är jag som håller på :P
Den billiga är en coax från kjell & co och den är oxå skärmad den andra billiga är en 5meters signalkabel för bilslutsteg oxå den med folieskärm. Vet inte om det finns kopparskärm i den heller :/
Sen hur skärmen sitter i ändarna har jag ingen aning om tror dock att den har folieskärm till skillnad från dem andra som även har kopparskärm.
Vad händer om du rycker ut kabeln ur DACen?

Hehe då låter det ju inte alls ;) eftersom dacen inte låser på någon signal från källan. Då är det ju ständigt avbrott i signalvägen.

Frågan är om störningen tar sig igenom med kabeln bortkopplad.

Prova att fippla med knappen som stör.

Alla har jordade schuko och IEC 10A kontakter. Apple tvn är ojordad men den har bara optisk utgång så där finns ingen återkoppling mellan dem två alltså ingen trasient. Mediaspelaren som jag testade är ojordad och har både coax och optisk utgång, och där testade jag coax, vilket gav transienter när man slog på strömbrytaren till lampan i badrummet som är ojordad. :/ Strömrenaren har är individuellt avskärmad för alla utgångar så där borde det inte krypa något tycker man ju. Om det inte är en lögn från tillverkaren hur dem har byggt den.

Som jag ser det så verkar det bero på resistansen i coaxkabeln alternativt luftburen störning RFI/EMI som inte tas av kopparskärmade kablarna. Det lustiga är ju avståndet till strömknappen som är kanske fyra fem meter.

Då är nästa steg att testa med optisk kabel mellan mediaspelaren och DACen.
Detta för att eventuellt kunna eliminera mediaspelaren och/eller koaxen.

Eventuell resistans i koaxialkabeln påverkar garanterat inte.

Dekker skrev:
Låter som kortslutning vid ingången i någon apparat, menar att yttre kärnan, inte manteln, i coax leder störningarna, och ingången/utgången har kontakt med chassit som är troligtvis gjort av metal, och är jordat via elkaben, som har en nolla som är samma som lampknappen, eller någonting liknande, det kan bli otroligt avancerat fort beroende på uppbyggnad av apparterna.

Läs wiki länken, dom ger mycket tips där, dom säger, om båda har elkabel med jord, att simplaste är att eliminera jorden i eluttaget på ena apparaten, men säger att man INTE ska göra det i och med livsfaran det innebär. Tar upp det som ett exempel bara.
Kan förstå att detta kan uppfattas svårt, svårt att greppa, för det är det! Därför är det alltid lättast att skippa jord över signalkällor om det inte behövs, nu verkar du ha något annat, men jag gissar på kortslutning mellan chassi och någon signalkontakt som lätt kan uppstå om man råkar skrapa bort lite färg under kontakten genom att den snurrar lite.
Grejen är ju den att det är just vid signalkällorna som jord är och låter bäst. Bortsett från transienterna mina då.
har ju testat att koppla bort jorden helt från båda samt ena och det verkar inte vara isolerat till det. Det är därför jag misstänker att det kryper bakvägen via N ledaren.

Signaljord och skyddsjord ska aldrig vara ihopkopplade. Det är fundamentalt.

Kommer störningen in via N så är det en kapacitiv eller induktiv koppling via någon nätdel, troligen då i DACen.

Men, som sagt, testa med optisk kabel från mediaspelaren så vi kan börja eliminera burkar och kablar.

Bingo nånting nytt att analysera. Där knäpper det i högtalarna. Men en sak till även när dacen är helt urkopplad uranläggningen. Alltså bara med rörförstärkaren inkopplad till högtalarna utan signal ingång. Med skyddshyllsor över ingången. :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.