34 353 läst ·
311 svar
34k läst
311 svar
Jordtag genom källargolvet?
Har du tittat på "simpla" nätstörningsfilter. tex http://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd/36-3390 och http://www.clasohlson.com/se/Nätavstörningsfilter/36-4512 filterar/absorberar spikar på L-N, L-E samt N-E.
Hmm, jag undrar bara.... Varför vill du inte köra via balancerade signalkablar, XLR, istället för coaxial? Såg just att din dac har en XLR i input, hittade dock inte vilka speccs XLR inputet har. Eftersom du har XLR åtminstone på ett ställe så kan du använda bättre kopplingar du gör i kablarna som gör det mindre störningskänsligt i signalkablarna, än vad en rak coaxialkabel ger.
Okay, visste inte det, men vet inte hur din är kopplad inuti, spelar stor roll, speciellt för balanserade kablar. Sen visste jag inte att kontakten spelade så stor roll att den degraderar ljudet, eller menar du att balanserade kablar degraderar signalen?Knoding skrev:
Eller menar du obalanserad till balanserad inte fungerar för digital? Kan tänka mig att det endast inte fungerar när du kör med balanserings transformator låda eller vad det kallas på en digital signal.
Du vet väl att guldkontakter är 'fake', enda orsaken man använder guld är för att det inte oxiderar, men leder sämre än silver och koppar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Du svänger dig med en del faktafel, först och främst om OFC, 0.01% inblandning av annat kommer knappast att påverka kabelns ledningsförmåga, vilket ungefär vad den ska göra, visst det tillkommer andra parametrar, men det är i princip bara för signaler som ligger betydligt högre upp i frekvens.Knoding skrev:Förstår inte varför alla tror att elektroniken dem köper för några tusenlappar på mediamarkt eller nån annan budgetbutik ens håller acceptabel nivå på komponenterna. Kolla på en bild av vilken förstärkare som helst i 10-20kkr klassen så ser du att det sitter bara skit i dem. Och tro mig det hörs skillnad, varför skulle annars folk åka och provlyssna grejer hit och dit innan köp om allt låter lika?
AppleTV-prylens avsaknas av jord gör att skärmjord kan vara kopplat via kondensatorer till både fas och nolla, och därmed får skärmen en potential som ligger på halva fas-spänningen och svänger med fint.
När det gäller fancy-kondningar så kostar de bara pengar, inte alltför sällan är de bara ommärkta billiga kina-kondningar. Kan du inte mäta någon skillnad kan du definitivt inte höra den, och skillnaderna går inte att mäta. (Under förutsättningar att man valt komponenter som håller spec).
Värt att tänka på innan du klankar ner på "billigare prylar" är att sålänge man designar saker rätt så blir det inte sämre, det är troligtvis mer arbete, undersökningar och mätningar gjorda på dessa än vad det är på audiofilprylar som säljs i en betydligt mindre skala, storskalig produktion kan dessutom reducera tillverkningskostnader drastiskt. Dessutom vet vi inte hur mycket som tjänas på en storskalig produkt jämfört med en småskalig, jag skulle gissa på att påslaget är mycket större på den senare.
Efter att ha läst genom tråden så verkar jag kunna summera dina problem med detta: När du trycker på en strömbrytare hemma så tappar DACen signal en liten stund. Det låter som att du har någon högfrekvent transient som tar sig in DACen och får den att balla ur, det kan vara ledningsbundet eller via luften. Dessa problem är inte så lätta att lösa utan kan kräva en del laborationer. Är det ledningsbundet kan det räcka att linda ledningen från nätadapter till DAC ett eller två varv runt en ferritkärna, annars kanske ett enklare nätfilter till nätadaptern eller DACen i sig kan hjälpa. Är det luftburet blir det ännu svårare, och jag skulle helt enkelt säga att produkten är feldesignad, man har inte gjort sina EMC-tester (även dessa snålas det in på när man har småskalig produktion) En helskärmad låda kanske kan hjälpa.
Bortsett från äkta balanserat och bara balanserad sladd, så är det ingen vits i digitalsammanhang eftersom det bara sätter mer skit i signalvägen. Snackar XLR till XLR. Visst påverkar det ljudet på nått vis och eftersom allt med ljud handlar om tycke och smak så kan det finnas dem så föredrar XLR. Smaken är som baken.Dekker skrev:Okay, visste inte det, men vet inte hur din är kopplad inuti, spelar stor roll, speciellt för balanserade kablar. Sen visste jag inte att kontakten spelade så stor roll att den degraderar ljudet, eller menar du att balanserade kablar degraderar signalen?
Eller menar du obalanserad till balanserad inte fungerar för digital? Kan tänka mig att det endast inte fungerar när du kör med balanserings transformator låda eller vad det kallas på en digital signal.
Du vet väl att guldkontakter är 'fake', enda orsaken man använder guld är för att det inte oxiderar, men leder sämre än silver och koppar
Guldkontakt är väl inte fake, men det är ju som du säger att det förhindrar oxidering av kopparn. Sen har jag kommit fram till att det ger en mjukare mer analog klang till ljudet än silver pläterade och rodiumpläterade kontakter. Samma sak där vissa saker passar i vissa anläggningar. Man får prova sig fram vad man gillar. Själv kör jag silver överallt där det går kontakter, kondingar, kopplingstråd i signalvägen i elektroniken, signalkablar, högtalarkablar. Dock inte i strömkablar ännu, får se om man kommer dit nån dag
Fakta fel? 0,01% är väl nånting eller? Menar du att det inte gills om det är små förändringar? Dock så skrev jag att jag inte kunde avgöra om det gjorde någon skillnad på ljudet just det där med renheten av kopparn. Det kan ju faktiskt vara så att man inte hör skillnad på det. Kan ju vara andra aspekter som gör att man tycker 99,9997% låter bättre, t.ex. Tillverkningsprocessen eller kontakt val osv. Som sagt det kan jag inte svara på eftersom jag inte testat.13th Marine skrev:Du svänger dig med en del faktafel, först och främst om OFC, 0.01% inblandning av annat kommer knappast att påverka kabelns ledningsförmåga, vilket ungefär vad den ska göra, visst det tillkommer andra parametrar, men det är i princip bara för signaler som ligger betydligt högre upp i frekvens.
AppleTV-prylens avsaknas av jord gör att skärmjord kan vara kopplat via kondensatorer till både fas och nolla, och därmed får skärmen en potential som ligger på halva fas-spänningen och svänger med fint.
När det gäller fancy-kondningar så kostar de bara pengar, inte alltför sällan är de bara ommärkta billiga kina-kondningar. Kan du inte mäta någon skillnad kan du definitivt inte höra den, och skillnaderna går inte att mäta. (Under förutsättningar att man valt komponenter som håller spec).
Värt att tänka på innan du klankar ner på "billigare prylar" är att sålänge man designar saker rätt så blir det inte sämre, det är troligtvis mer arbete, undersökningar och mätningar gjorda på dessa än vad det är på audiofilprylar som säljs i en betydligt mindre skala, storskalig produktion kan dessutom reducera tillverkningskostnader drastiskt. Dessutom vet vi inte hur mycket som tjänas på en storskalig produkt jämfört med en småskalig, jag skulle gissa på att påslaget är mycket större på den senare.
Efter att ha läst genom tråden så verkar jag kunna summera dina problem med detta: När du trycker på en strömbrytare hemma så tappar DACen signal en liten stund. Det låter som att du har någon högfrekvent transient som tar sig in DACen och får den att balla ur, det kan vara ledningsbundet eller via luften. Dessa problem är inte så lätta att lösa utan kan kräva en del laborationer. Är det ledningsbundet kan det räcka att linda ledningen från nätadapter till DAC ett eller två varv runt en ferritkärna, annars kanske ett enklare nätfilter till nätadaptern eller DACen i sig kan hjälpa. Är det luftburet blir det ännu svårare, och jag skulle helt enkelt säga att produkten är feldesignad, man har inte gjort sina EMC-tester (även dessa snålas det in på när man har småskalig produktion) En helskärmad låda kanske kan hjälpa.
Sitter du och hittar på vad jag har sagt nu eller? Diskussionen angående appletv var ju att jag inte skulle koppla in den i strömrenaren. Kan ju säga att jag haft den där utan några som helst problem i flera månaders tid. Det den inte har är skyddsjord. Avstörningsjordning har den väl garanterat eftersom den innehåller elektroniska komponenter?
Kondingar kan man mäta skillnad på, vem har lurat i dig att man inte kan det? Man kan även höra skillnad, att säga emot det är lika med att man antingen inte har provat eller att man har skadat sin hörsel allvarligt eller att man som tredje alternativ har intalat sig själv så djupt att man vägrar registrera sanningen. Ungefär som med religioner som vi var inne på en sväng.
Angående att klanka ner på bristande kvalité så gör jag det med grund. Som sagt kolla upp priserna och specsen på komponenterna i min Musical Fidelity M1 Dac som jag anser är en storskalig produktion av en billig produkt. Kostar inte många ören det som sitter där i.
Det som kostar mest av en produkts slutpris idag är arbetskostnaden. Det är därför mycket tillverkas i Kina där det är känt att tillverkningen håller lägre kvalité än på många andra håll i världen. Tror du mig inte så kan jag råda dig till att läsa några recensioner på music angels rörgrejer. Där kan flera enheter av samma produkt se helt olika ut inuti. Du kan tom ha oturen att få en förstärkare som brinner upp direkt när du sätter i nätsladden. Men oj så många dem säljer och va billiga dem är sen. Kvalité? Tveksamt.
Korrekt det är just det jag kommit fram till.
felsökandet får fortsätta en annan dag...
tack för idag!
Redigerat:
Ingenting i kabelväg kan degradera en digital signal så länge som man inte får störningar som överstiger ungefär 30-50% av signalamplituden.Knoding skrev:
Därför är alla super-duper kablar för HDMI, USB, etc helt meningslösa så länge man inte försöker skicka signalen längre distanser än vad standarden egentligen tillåter.
Sedan är ingen vits med att jaga extrem ljudkvalité när man lyssnar på så brutalt degraderade källor som Spotify eller CD-skivor. Det är en annan sak om man har en samling digitala masterband hemma, men det har få av oss.
Yamaha skickar firmware uppgraderingar till förstärkare mha cd.mycke_nu skrev:Ingenting i kabelväg kan degradera en digital signal så länge som man inte får störningar som överstiger ungefär 30-50% av signalamplituden.
Därför är alla super-duper kablar för HDMI, USB, etc helt meningslösa så länge man inte försöker skicka signalen längre distanser än vad standarden egentligen tillåter.
Sedan är ingen vits med att jaga extrem ljudkvalité när man lyssnar på så brutalt degraderade källor som Spotify eller CD-skivor. Det är en annan sak om man har en samling digitala masterband hemma, men det har få av oss.
Om digital överföringen inte skulle vara otillförlitlig skulle de nog inte göra så....
men Jag vill påstå att alla skillnader mellan cd och bättre format ligger i mixningen.
Nu missförstod du mej totalt.
En CD överför den digitala informationen helt perfekt bit för bit. Det är ett utmärkt medium för att överföra data, som till exempel en firmwareuppdatering.
Problemet är musik på CD där 16-bitars (65 536 nivåer) kodningen lämnar en hel del övrigt att önska. Det största problemet uppträder vid låga ljudnivåer där kvantiseringsfelet blir mycket stort.
Vid den högsta nivån blir kvantiseringsfelet 1/65 536 = 0,0015%, men vid nivån 1 000 blir felet 1/1000 = 0.1% och vid nivån 100 hela 1% osv.
En avsevärd distorsion mao och denna är tyvärr inbyggd i formatet för audio-CD.
En CD överför den digitala informationen helt perfekt bit för bit. Det är ett utmärkt medium för att överföra data, som till exempel en firmwareuppdatering.
Problemet är musik på CD där 16-bitars (65 536 nivåer) kodningen lämnar en hel del övrigt att önska. Det största problemet uppträder vid låga ljudnivåer där kvantiseringsfelet blir mycket stort.
Vid den högsta nivån blir kvantiseringsfelet 1/65 536 = 0,0015%, men vid nivån 1 000 blir felet 1/1000 = 0.1% och vid nivån 100 hela 1% osv.
En avsevärd distorsion mao och denna är tyvärr inbyggd i formatet för audio-CD.
Det gäller alla digitala signaler. En digital överföring som är dålig resulterar i avbrott, klick och andra sprakande artefakter men aldrig i någon degraderad ljudkvalité. De som tror att man kan få olika ljudkvalité beroende på vilken signalkabel man har för överföringen lever helt enkelt i en fantasivärld.mycke_nu skrev: