34 352 läst ·
311 svar
34k läst
311 svar
Jordtag genom källargolvet?
Nu ska vi se! Sa blinda Sara. 
Blir man inte gråhårig av det här då vet jag inte vad!
Började med att testa lite olika anslutningar kablage.
Det här har jag kommit fram till såhär långt.
Dacen ansluten i strömrenaren med skärmad jordad ström kabel och med optisk kabel till appletv.
Resultat ingen transient! hmm...
Dacen med skärm + jord i strömrenaren. Cd-spelare ojordad kabel i uttag på annan fas. Med coaxkabel som överföring mellan källa och dac.
Resultat... Transient!
Flyttade bort coax/spdif från eventuell närhet av strömkablar. Samma anslutning i övrigt.
Resultat... Transient.
Test med annan skärmad coax kabel i 99,9999% silver samt en silver coppar occ kabel i 6kkr klassen.
Resultat Transient på båda kablarna.
Testar med lågbudget 200kr kabel istället med fisig ljudåtergivning. Testar oxå en 5meter lång skärmad lågbudgetkabel och trasslar in den totalt bland strömkablarna bakom stereon.
Guess what! INGEN TRANSIET! O.o
Tänker att det kanske är fel på CD och byter källa till en mediaspelare. Fortfarande Coaxialkabel skärmad och oskärmad kabel till dacen saknar betydelse.
Transient i båda fallen.
Verkar onekligen som att det är den grövre ledararean i signaljord som leder över transienten till dacen via coax. Grrrr...
Man kan bli tokig för mindre.
Någon som har några förslag?
Tänkte att det kanske är ingångskondingen på dacen som är trasig eller har för litet värde för mitt 60åriga top notch elsystem.
Blir man inte gråhårig av det här då vet jag inte vad!
Började med att testa lite olika anslutningar kablage.
Det här har jag kommit fram till såhär långt.
Dacen ansluten i strömrenaren med skärmad jordad ström kabel och med optisk kabel till appletv.
Resultat ingen transient! hmm...
Dacen med skärm + jord i strömrenaren. Cd-spelare ojordad kabel i uttag på annan fas. Med coaxkabel som överföring mellan källa och dac.
Resultat... Transient!
Flyttade bort coax/spdif från eventuell närhet av strömkablar. Samma anslutning i övrigt.
Resultat... Transient.
Test med annan skärmad coax kabel i 99,9999% silver samt en silver coppar occ kabel i 6kkr klassen.
Resultat Transient på båda kablarna.
Testar med lågbudget 200kr kabel istället med fisig ljudåtergivning. Testar oxå en 5meter lång skärmad lågbudgetkabel och trasslar in den totalt bland strömkablarna bakom stereon.
Guess what! INGEN TRANSIET! O.o
Tänker att det kanske är fel på CD och byter källa till en mediaspelare. Fortfarande Coaxialkabel skärmad och oskärmad kabel till dacen saknar betydelse.
Transient i båda fallen.
Verkar onekligen som att det är den grövre ledararean i signaljord som leder över transienten till dacen via coax. Grrrr...
Man kan bli tokig för mindre.
Någon som har några förslag?
Tänkte att det kanske är ingångskondingen på dacen som är trasig eller har för litet värde för mitt 60åriga top notch elsystem.
Hittade detta i en skrift om åskskydd i larmsystem(fukt i det här sammanhanget):
"För det första är varje elektronikenhet på minst fyra skilda sätt galvaniskt anslutna till jordpunkter med olika belägenhet. Dessa jordpunkter nås via 1) värmeröret, 2) elsystemet, 3) signalledningen och 4) larmledningen. Eftersom jordmassan är en relativt dålig ledare för utjämningsströmmar är jorden, i första hand, att betrakta som en störkälla till vilken övervakningssystemet är resistivt kopplad."
Det viktiga i det där citat är väl att jorden(själva jordmassorna, dit man stoppar ner ett jordspett, inte den elektriska jorden som finns i kablar) räknas till störningskälla, inte ett sätt att eliminera störningar. Så ett jordspett till kommer troligtvis förvärra saken.
Enligt vad jag har lärt mig är att man aldrig ska använda skyddsmantel på kablar om det inte behövs, eftersom det är så lätt att skapa en antenn av skyddsmanteln och istället för att eliminera störningarna har man mångdubblat dem. Man ska endast använda det vid behov eller applikationer som kräver det i grunden, och då skall det genomföras enligt konstens alla regler, och det är fruktansvärt tidskrävande om det inte finns beskrivningar över hur produkterna jordas(chassi, kretskort, övriga komponenter) och jordas till andra produkter.
Simpelt sagt så skall jorden aldrig få ta två olika väger, tex via signalkabeln och strömmatningen. Tänk på att jorden kan vara på en annan ansluten sak också, tex om du har en tv ansluten(men inte på) och kör fel signalkabel till förstärkaren.
"För det första är varje elektronikenhet på minst fyra skilda sätt galvaniskt anslutna till jordpunkter med olika belägenhet. Dessa jordpunkter nås via 1) värmeröret, 2) elsystemet, 3) signalledningen och 4) larmledningen. Eftersom jordmassan är en relativt dålig ledare för utjämningsströmmar är jorden, i första hand, att betrakta som en störkälla till vilken övervakningssystemet är resistivt kopplad."
Det viktiga i det där citat är väl att jorden(själva jordmassorna, dit man stoppar ner ett jordspett, inte den elektriska jorden som finns i kablar) räknas till störningskälla, inte ett sätt att eliminera störningar. Så ett jordspett till kommer troligtvis förvärra saken.
Enligt vad jag har lärt mig är att man aldrig ska använda skyddsmantel på kablar om det inte behövs, eftersom det är så lätt att skapa en antenn av skyddsmanteln och istället för att eliminera störningarna har man mångdubblat dem. Man ska endast använda det vid behov eller applikationer som kräver det i grunden, och då skall det genomföras enligt konstens alla regler, och det är fruktansvärt tidskrävande om det inte finns beskrivningar över hur produkterna jordas(chassi, kretskort, övriga komponenter) och jordas till andra produkter.
Simpelt sagt så skall jorden aldrig få ta två olika väger, tex via signalkabeln och strömmatningen. Tänk på att jorden kan vara på en annan ansluten sak också, tex om du har en tv ansluten(men inte på) och kör fel signalkabel till förstärkaren.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Ingen problem med optiskt, problem med kopparbaserad, låter onekligen som jordslingeproblem.
Hittade lite till, orkar inte översätta, men jag hoppas du kan engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)#Description
"Low current wiring is particularly susceptible to ground loops. If two pieces of audio equipment are plugged into different power outlets, there will often be a difference in their respective ground potentials. If a signal is passed from one to the other via an audio connection with the ground wire intact, this potential difference causes a spurious current through the cables, creating an audible buzz at the AC mains base frequency (50 or 60 Hz) and the harmonics thereof (120 Hz, 240 Hz, and so on), called mains hum."
Fortsätter med mycket mera bra tips för att eliminera störningar.
Den förklarar det riktigt bra
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)#Description
"Low current wiring is particularly susceptible to ground loops. If two pieces of audio equipment are plugged into different power outlets, there will often be a difference in their respective ground potentials. If a signal is passed from one to the other via an audio connection with the ground wire intact, this potential difference causes a spurious current through the cables, creating an audible buzz at the AC mains base frequency (50 or 60 Hz) and the harmonics thereof (120 Hz, 240 Hz, and so on), called mains hum."
Prova med en coax med skärmen ansluten i enbart ena änden (vid den apparat som har anslutning till skyddsjord)
Beträffande apparaterna- don Apple-tv är väl "bara" dubbelisolerad och inte jordad? Hur är det med övrig utrustning?
Beträffande apparaterna- don Apple-tv är väl "bara" dubbelisolerad och inte jordad? Hur är det med övrig utrustning?
Jo jag har insett det... långt innan du kommenterade. Men du du var jätteduktig som visste det innan mig eller vart vill du komma?elmont skrev:
Jag precis som så många andra som ställer frågor gör det pga att man vill lära sig, och inte på grund av att man vill veta hur felaktiga tankarna man hade innan man förstod konsekvenserna av att t.ex. koppla el på ett speciellt sätt, utifrån svaren man fått på den ursprungliga frågan.
Det som upprör är snarare pekpinnen över fingrarna och dumförklaringen inte det faktum att jag var fel ute.
Kan vi släppa detta nu?
Bra tips, skulle komma till det men tankarna vandrat mera om att förklara fenomenet än lösningar, för om man förstår hur lätt det uppstår så är det lättare att leta felkällor. Allt beror på hur apparaterna är uppbyggda, så lättast är nästan alltid att skruva upp dem och identifiera hur jordningen sker, både el, signal, chassi och vad som är ihopkopplat, om man inte har en noggrann beskrivning av tillverkaren. Observera att jag inte rekommenderar att skruva upp dina saker om du inte till 100% vet vad du gör, väldigt lätt att få en stöt eller förstöra något.sunqan skrev:
Tack, men det är inget hum jag upplever. Har oxå problem med den icke jordade lampknappen som sitter på en annan fas. Det är därför det är lite förvirrande. Oxå det faktum att olika coax kablar har olika påverkan på det hela gör det ju inte enklare att förstå och avhjälpa.Dekker skrev:Hittade lite till, orkar inte översätta, men jag hoppas du kan engelska
[länk]
NEJ!Knoding skrev:
Ett TN-system har PEN-ledare eller PE+N-ledare hela vägen från transformatorn/generatorn.
Ett TT-system har bara en N-ledare hela vägen, PE använder lokala jordpunkter.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
Äldre och en del nya elnät använder 4-ledarsystem (3*L+PEN), en del nya elnät använder 5-ledarsystem från transformatorn.
Om du bara har ett litet elskåp vid tomtgränsen så lär det inte vara en transformator och då har du ingen jordpunkt i marken vid elskåpet.
Början/mitten av 00-talet så var det flera platt-tv-apparater som började brinna. Dom började brinna pga jordströmmar via kabel-tv-nätet. Kabel-tv-nätet är jordat vid vissa punkter (tex antennförstärkare), sedan anslöts jordad tv till jordat uttag, spänningspotentialen mellan kabel-tv-nätets skärm (jord) och elnätets jord i lägenheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Den där 200kr budgetkabeln. Är det fortfarande en koaxkabel? Ansluten på samma in/utgångar på apparaterna som när du får in transienter med de dyra kablarna?
Jag blir lite förvirrad av de olika kabelbeteckningarna.
Jag blir lite förvirrad av de olika kabelbeteckningarna.
Dem är uppskruvade många ggr tidigare samt moddade vid ett flertal tillfällen och jag har trots det svårt att förstå problemet. CD är jordad i chassit och dacen i kretskortet innan transformatorn. Se bild på dacen. http://www.ippinkan.com/musical_fidelity/m1_series/m1dac_musical_fidelity_inner.jpgDekker skrev:Bra tips, skulle komma till det men tankarna vandrat mera om att förklara fenomenet än lösningar, för om man förstår hur lätt det uppstår så är det lättare att leta felkällor. Allt beror på hur apparaterna är uppbyggda, så lättast är nästan alltid att skruva upp dem och identifiera hur jordningen sker, både el, signal, chassi och vad som är ihopkopplat, om man inte har en noggrann beskrivning av tillverkaren. Observera att jag inte rekommenderar att skruva upp dina saker om du inte till 100% vet vad du gör, väldigt lätt att få en stöt eller förstöra något.
Problemet är att vill köra coax för att ljudåtergivningen är bättre än ljudet via optisk och för att jag bara har en optisk ingång i dacen. Sen stödjer inte optisk samma upplösning på musiken då det är en bristfällig överföring jämfört med coax rent tekniskt/fysiskt. Så att byta till optisk är inte ett alternativ. Jag vill ha bättre ljud, inte sämre.