Glöm inte att även multimetern registrerade en störning på nätet. Eller skulle det vara fel på den oxå?

Bra reminder.
Emc känsligt kretskort i dacen skulle kunna ge beteendet i övrigt.

elmont skrev:
Men en grundtes är väl att klarar inte anläggningen av den befintliga"strömmen" beror det på svagheter i anläggningen och knappast på svagheter i nätet. Nätet finns och har funnits i över hundra år och det kan man knappast ändra på i någon avgörande mån, men när man bygger en ny "apparat" bör man ta hänsyn till hur "värden" fungerar.
Tycker en som i ungdomen sysslade med att bygga HiFi förstärkare.
Det är ju som ett dubbeleggat svärd. Kan ju oxå vara så elektroniken idag med digitala kretsar ställer högre krav på anläggningen än gårdagens analoga anläggningar och att nätet har svagheter. Utvecklingen går ju framåt/bakåt, ja den går ju åt ett håll iaf. :) problem är ju att majoriteten av befolkningen väljer det enklaste billigaste alternativet och på så sätt sätter standard för lagringsmedium. Men det är ju samtidigt en kostnadsfråga. Kunde jag trycka upp all musik på 200gr audiofil vinyl och göra direkt inspelningar från alla artister jag gillar att lyssna på på detta medium så vore väl det det bästa. Då kunde jag sjösätta dacen för gott, alternativt använt den som störsändare. ;)

Tyvärr så är detta lite svårt att åstadkomma med min inkomst och pga mina livsprioriteringar, men även till stor del pga att många artister har lämnat sina kroppar vilket gör det lite svårt.

Förstod inte exakt vad du mätte med multimetern, men ett visst spänningsfall blir det förstås, så det skulle kunna vara normalt. Fast det skulle förstås kunna finnas något fel också. Du skulle kunna mäta spänningen mellan neutral och de olika faserna med stora laster på resp. av för att kolla att det inte blir stora spänningsvariationer, för då är det dålig kontakt någonstans.

Eftersom delarna i ljudanläggningen rimligtvis drivs med likspänning (åtminstone internt) borde den dock inte vara särskilt känslig för störningar på nätet eftersom nätdelen borde dämpa dessa störningar väldigt kraftigt. Precis som många redan skrivit gissar jag att något är olämpligt kopplat i ljudanläggningen; troligen något med signaljorden.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Knoding skrev:
Det är ju som ett dubbeleggat svärd. Kan ju oxå vara så elektroniken idag med digitala kretsar ställer högre krav på anläggningen än gårdagens analoga anläggningar och att nätet har svagheter.
Nej, det är helt fel. Det är en fundamental egenskap hos digital elektronik att den är mindre störkänslig. Är det något problem med DACen så finns detta problem på dess analoga sida.

Det finns också strikta EMC/EMI-normer som alla apparater skall uppfylla och detta är varken något svårt eller nytt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Kan inte låta bli...
Jitter på en digital signal brukar sällan vara angenäm. Den främsta yttringen bör vara bortfall av utsignal. Störningar i den analoga domänen är en annan sak, det är bara att slå om en strömbrytare långsamt några gånger så har mam fixat fram den typen av störning.
(Typiskt blir det sprak eller skrap).
Självklart vill man eliminera den typen av störningar, och tyvärr är det något som är mycket enklare att åtgärda vid källan. Vagabonderande jordströmmar brukar däremot yttra sig som ett lågfrekvent brum på 50, 100 eller 150 hz. Och det beror då på att det finns mrr än en anslutning till jord (kan vara nåt så enkelt som en antennsladd som ligger an mot en metallkåpa i anläggningen)
Lösningen på de två problemen är dock helt olika och båda lösningarna riskerar att innefatta åtgärder som påverkar den analoga signalen.

En ljudanläggning är alltid en kompromiss. Själv har jag ett L-format vardagsrum med en trappa upp till övervåningen, så jag behöver inte ens fundera på extrema lösningar.

• Gilla
Knoding
  • Laddar…
Nytt måste det väl vara i allra högsta lag eller fanns dessa normer redan innan transistorn uppfanns år 1947? :/

Nu när jag har fått lite bra tips så kan jag ju berätta hur mina funderingar gick angående detta.
Efter som jag enligt min TRO eliminerat alla andra möjligheter än att störningarna går via N ledaren till strömrenaren vidare till dacen.
Som jag tänkte (OBS! Jag kan ha helt fel) så kommer störningarna från strömställarna i hela elsystemet in genom nollan till strömrenaren som är konstruerad för att "dränera" dessa störningar ut mot jord. Men eftersom jag har fyrledarsystem samt en grövre ledare till stereon än övriga ledare i elsystemet förutom inkommande matning, så bildas det en loop då en del av transienten väljer att gå genom den grövre bättre kabelns nolla vidare till skyddsjorden och sedan till PEN tillbaka till transformatorn.

Ska mixtra lite med kablage nu och se om det finns nån annan lösning på det hela.
Jag återkommer med ett resultat. :)

Jag har läst genom tråden och mitt första och främsta råd är att du överger dina tankar på jordtaget, dels för att det inte hjälper dig med störproblematiken dels för att du verkar vilja göra något elkrafttekniskt felaktigt och farligt. Som flera varit inne på verkar du vilja ordna ett TT-system, det får du inte i Sverige, här är endast varianter av TN-system tillåtna för allmän distribution.

Försök istället som du fått råd om ordna en bra filtrerad matning till din utrustning och se upp med uppbyggnaden på den rena sidan så inte enkla uppenbara fel finns där. Steg två som också är enkelt är att störa av delarna i närmiljön precis som nämnts tex enkla transientdämpare nära respektive störkälla. Försök sätta dig in i de grundläggande eltekniska, fysikaliska principerna som helt styr detta så klarnar det med tiden, finns inget hokuspokus kring detta och det ska och behöver inte heller kosta skjortan.

GK100 skrev:
dels för att du verkar vilja göra något elkrafttekniskt felaktigt och farligt. Som flera varit inne på verkar du vilja ordna ett TT-system, det får du inte i Sverige, här är endast varianter av TN-system tillåtna för allmän distribution.
Hmm.... Du har förstått helt galet! För att uttrycka sig milt. Varför skulle jag vilja göra något "elkrafttekniskt felaktigt och farligt" ?!??!
Det är ju inte ens logiskt tänkt, så du får nog tänka om lite. Om det nu var det jag skulle vilja göra så skulle jag ju göra ju det istället för att söka hjälp på detta forum.

Mitt mål med denna diskussion är att få bort transienten ur min musikanläggning så jag kan sätta mig ner och avnjuta lite ljuvlig musik, kanske med en kopp varmt te och lite sällskap från en god vän eller min kvinna.

Helst på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt och det får gärna vara gratis och klart för tio minuter sedan.

Tack ändå för informationen om att TT är olagligt i Svea rike. Det kan vara bra att veta om nån elektriker skulle försöka lura på mig det. :)

Kan berätta att jag har testat lite olika grejer nu och jag är något på spåren.
Återkommer! :)

Det som kan vara farligt är (var) dina tankar på ett TT system.

Jo, det är helt rätt uppfattat och även logiskt från min sida. Du är i #1,14,19 tex inne på att ordna eget jotdtag och använda detta för PE och även avledning från ditt filter. Det är TT och vad som skulle kunna bli farligt och som är otillåtet.

Men nog om det, ska bli intressant vad du kommer fram till i grundfrågan och vilka botemedel som hjälper dig.

Själv tycker jag att det var helt harmlöst och ofarligt. Snarare så bidrog dem till ökad säkerhet, eftersom det ledde till ökat kunskap både för mig och andra ovetandes som kommer läsa denna tråd i framtiden.
Det finns ju inget farligt i att tänka på en sak. Det farlig uppstår snarare när man inte tänker och det visade sig ju som bekant att jag inte hade tänkt tillräckligt eftersom jag hade missat att ta med erfarenheten från andra människor i tänket i helhet.

Är inte det anledningen till att Deming blivit så känd samt sättet som vi alla lär oss på. Planera, utföra, kontrollera, korrigera. I mitt fall han jag ju knappt börja planera.

Det farliga skulle jag vilja säga är att fördöma folk som tänker själva. Genom att göra det så blir folk till sist rädda för att fråga och testar själva istället.

Tänk om jag inte hade tänkt och kommit fram till att jag måste gå med i detta forum för att fråga utan istället ställt mig och bankat ner en massa jordspett i backen för att se vad som hade hänt. Då kan vi snacka farligt! ;)

Men förmodligen så hade det inte blivit mer än ett hål i plånboken då jag mest troligt hade sett att jordtaget varit undermåligt för att kopplas in i anläggningen.

Har jag missat något? Måste man inte ha behörighet för att göra jordtag?

Borde inte elektriker/jordspettarn veta det när jag ber honom koppla ett TT system i mitt hus?

Det jag vill undvika är att bli lurad att betala för något som inte löser mina problem samt något som innebär fara för mig och mina nära och kära som vistas i huset, samt såklart elektriker som kommer hamna i fängelse för vållande till annans död pga att han gjort något som är olagligt. Om vi utgår från tanken att det blivit ett tillbud.

Eller är det oxå fel tänkt? :/

Får ursäkta om jag framstår som upprörd, gillar inte när någon/berättar för mig vad jag får och inte får tänka.
Anser att det är en mänsklig rätt!

Knoding skrev:
Nytt måste det väl vara i allra högsta lag eller fanns dessa normer redan innan transistorn uppfanns år 1947? :/
Vare sig analog- eller digitalteknik har något med transistorn att göra. Båda fanns långt innan den uppfanns.

Gällande regelverk har funnits långt innan din DAC konstruerades, så har du störningar så beror det antingen på fel i din DAC eller på jordslingor via dina skärmade kablar.

Börja med att koppla bort ALLT utom DAC och förstärkare, samt anslut dessa UTAN skyddsjord. Har du fortfarande störningar så är det fel på DACen eller förstärkaren.

Krångla inte till saker i onödan.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.