19 199 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
Jordfelsbrytaren löser ut när vi duschar
Hittade ritningar på avloppsanläggningen. Vi har en trekammarbrunn med pump i som pumpar till en spridarbrunn som sitter precis vid infiltrationsbädden. Men jag har gått här och letat och hittar inte spridarbrunnen 
Men jag vet iaf varför jordfelsbrytaren har slagit ifrån. Kontakten till pumpen sitter högt upp på kanten inne i trekammerbrunnen. Det var översvämning i brunnen så avloppsvattnet gick upp till kontakten. När det rann in i kontakten löste jfb ut.
Anledningen till att det var översvämning i brunnen var att pumpen inte gick. Men det gör den nu, så nu kan vi duscha länge igen!
Jag vet inte varför pumpen hade stannat.
Men jag vet iaf varför jordfelsbrytaren har slagit ifrån. Kontakten till pumpen sitter högt upp på kanten inne i trekammerbrunnen. Det var översvämning i brunnen så avloppsvattnet gick upp till kontakten. När det rann in i kontakten löste jfb ut.
Anledningen till att det var översvämning i brunnen var att pumpen inte gick. Men det gör den nu, så nu kan vi duscha länge igen!
Jag vet inte varför pumpen hade stannat.
Svämmade det över mellan de olika kammarväggarna i trekammarbrunnen?
Det kan vara allvarligt.
Pumpen är bara byggd för vatten. Om det kommer slam i pumpen så kan det gå illa.
Ännu allvarligare är det om pumpen trycker ut en massa slam i infiltrationen. Då kan den korka igen ganska så kvickt, och du riskerar att få gräva en ny infiltration. $$$$$
Se till att spridarbrunnen och kammaren som pumpen sitter i är fria från slam.
För att kolla om du har stopp i infiltrationen så öppnar du spridarbrunnen, låt en kran spola vatten så att pumpen sätter igång.
Vattennivån i spridarbrunnen ska ej gå över de utgående rören när pumpen går.
Vattnet ska flöda ut i de utgående rören helt utan problem.
Det kan vara allvarligt.
Pumpen är bara byggd för vatten. Om det kommer slam i pumpen så kan det gå illa.
Ännu allvarligare är det om pumpen trycker ut en massa slam i infiltrationen. Då kan den korka igen ganska så kvickt, och du riskerar att få gräva en ny infiltration. $$$$$
Se till att spridarbrunnen och kammaren som pumpen sitter i är fria från slam.
För att kolla om du har stopp i infiltrationen så öppnar du spridarbrunnen, låt en kran spola vatten så att pumpen sätter igång.
Vattennivån i spridarbrunnen ska ej gå över de utgående rören när pumpen går.
Vattnet ska flöda ut i de utgående rören helt utan problem.
Ja, det svämmade över mellan de olika väggarna. Men än så länge verkar pump och infiltrationsbädd funka bra. När pumpen väl startade sjönk nivån i trekammarbrunnen väldigt fort.
Även att vi har en ritning över avloppsanläggningen kan jag inte hitta spridarbrunnen
Spridarbrunnen och infiltrationsbädden ska enligt ritningen ligga där det nu är ett kalhygge. Vi var tre pers som sprang runt och letade efter brunnen i lördags, men vi lyckades inte hitta den. Det är så att man börjar fundera på om brunnslocket är under mark, så att de lättare skulle kunna köra på kalhygget med sina avverkningsmaskiner.
Även att vi har en ritning över avloppsanläggningen kan jag inte hitta spridarbrunnen
Titta i trekammarbrunnen så ser du i vilken riktning det utgående röret går. Spridarbrunnen ligger sannolikt i exakt den riktningen.
Är inte ritningen måttsatt förresten?
Du bör som sagt absolut rensa bort allt slam från pumpens kammare.
Inge bra alls om slam går igenom pumpen.
Är inte ritningen måttsatt förresten?
Du bör som sagt absolut rensa bort allt slam från pumpens kammare.
Inge bra alls om slam går igenom pumpen.
Enligt ritningen går röret från trekammarbrunnen till spridarbrunnen inte rakt. Ritningen är inte måttsatt, men med vägledning av byggnader och vägar på ritningen kan man få en uppfattning om ungefär var spridarbrunnen borde finnas, men där hittar vi inget.
Vet du var din infiltration / markbädd är ?
Spridarbrunnen brukar ju sitta precis innan spridarrören och dom ska ju även ha rör som går upp ovan mark för avluftningen i slutändan eller hur ser det ut på ritningen ?
Har du markbädd brukar det ju även vara avluftningsrör i delen närmast spridarbrunnen.
Spridarbrunnen brukar ju sitta precis innan spridarrören och dom ska ju även ha rör som går upp ovan mark för avluftningen i slutändan eller hur ser det ut på ritningen ?
Har du markbädd brukar det ju även vara avluftningsrör i delen närmast spridarbrunnen.
Redigerat:
Avluftning är brukligt och rekommenderat, men finns inte alltid. Det går utmärkt att anlägga en infiltration utan avluftningsrör. Enda riktiga nackdelen är nog att det blir lite svårare att inspektera spridarrören. Funktionen påverkas inte nämnvärt.orparn skrev:Vet du var din infiltration / markbädd är ?
Finns det nån risk att delar av anläggningen kan ha pajjat/körts sönder när de avverkade? Tänkte att det kanske kan ha orsakat de problem du fick med översvämning osv... bara en tanke...tlundberg skrev:Spridarbrunnen och infiltrationsbädden ska enligt ritningen ligga där det nu är ett kalhygge. Vi var tre pers som sprang runt och letade efter brunnen i lördags, men vi lyckades inte hitta den. Det är så att man börjar fundera på om brunnslocket är under mark, så att de lättare skulle kunna köra på kalhygget med sina avverkningsmaskiner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden