Vanligen finns ju läckströmmarna i gamla frysboxar och elpatroner mm. I en anläggning utan anslutna objekt bör det finnas minimalt med jordfel.
Det är inte så speciellt svårt för en elektriker att mäta hur mycket marginal det finns mellan "normalt" jordfel och JFB´s utlösningsgräns.
Vanligaste boven jag stöter på är igenkalkade elpatroner i pannan. Den kan man lägga utanför JFB eller via 100mA eller 300mA JFB istället (brandskydd)

Så om jag flyttar och tar med min gamla frys så måste jag koppla bort JFB, vore det inte bättre att skaffa elsaker med hel isolation?

Elpatroner med krypström är ändå troligen på väg att gå sönder då det kommer in fukt i aluminiumoxiden men man kan kanske rädda några år.

Protte

Speciellt värmeslingor kan ställa till det, köpte en elgrill för några sedan och vid första användningen löste JFB efter några minuter, men efter att den svalnat ned gick den att använda igen och har sedan dess aldrig krånglat. Även underugnen på min spis kan lösa JFB efter några minuter vid uppvärmning då jag högst använder den 1 gång vartannat år.

Infravärme är ett problem har jag märkt... speciellt när det har varit fuktigt ute.

Det går in fukt i det som inte används så ofta.

Protte

Elmont. Tanken var ju att från centralen dra el till en ny central. Jag har redan tagit bort en gammal minicentral och vill eventuellt ersätta denna samt koppla på all ny el samt några andra ganska nya ledningar så att allt detta får jordfelsbrytare. Allt efter den nya centralen bör vara ok då det endast är ny utrustning överallt och nya elkablar. Frågan är väl om det kan finnas något i den stora/gamla centralen eller något annat i byggnaden som gör att en jordfelsbrytare i den nya centralen löser ut. Jag har i princip bara ny utrustning i hela huset.

Finns risken att jag måste byta ut hela den gamla elcentralen med ca 30 säkringar? I så fall kommer detta garanterat att lösa problemen och vilka kostnader pratar vi omi så fall?

Inget som sitter före JFB påverkar funktionen. Så inget i den gamla påverkar det nya.

Och jag tjatar på.

Har du något kopplat till den gamla centralen eller centralen själv som löser JFB så ska du åtgärda detta.

JFB är en manick som upptäcker fel, inte något som bara löser ut och ställer till problem.

Har du fel på bromsarna på bilen, struntar du då i Bilprovningen och kör vidare?
Sätt JFB på båda centralerna och fixa ev problem.

Protte

Adderingen av jordfelen i de anslutna objekten kan lösa jfb utan att det är fel i objekten. Sektionering av flera JFB löser det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.