3 770 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Jordfelsbrytare
Sida 1 av 2
Finns det situationer där det ej går att montera jordfelsbrytare vid nyinstallation? Enligt en elektriker så skall det gå att från nuvarande elcentral dra ut el till ny normcentral med jorfelsbrytare och på denna koppla på all nyinstallation. En annan elektriker kunde inte göra detta eftersom åldern på elcentralen innebar att det fanns krypström eller något sådant vilket omöjliggjorde användande av jorfelsbrytare. Jag kan tillägga att jag har en annan påkopplad normcentral med jordfelsbrytare som inte skapat några problem.
Det går alltid...
Ja, det ska gå, själv gjorde jag det senast häromdagen i min fars 20-talsvilla där de äldsta installationerna är från 50-talet, satte bara en normkapsling med jordfelsbr. brevid bef. central, inga problem. Och stöter man på problem så är det ju något som är fel och ändå borde ha åtgärdats.
storkarp skrev:
el_richard skrev:
Maxwells_Demon skrev:För att komplettera en sådan central med jordfelsbrytare så behöver man byta jordplinten som sitter monterad på nollskenan mot en separat jordskena. Dels ser det inte ut att finnas plats inuti plåthöljet för att göra så och dels så är frågan hur man fäster den i väggen när inkommanda kabelrör går precis där bakom vilket gör det svårt att borra och skruva fast något även om det får plats.
Hur brukar man lösa sånt?
Så hur är det? ;-)elmont skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Det går ALLTID men sedan om det är ekonomiskt försvarbart. Bilden visar en central där det går att sätta en JFB men det är nog billigare att sätta en ny central med elektriker hutlösa timdebitering.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Gör det inte själv, det finns många fallgropar, och ETT misstag räcker för att elda upp huset. Du kan säkert få ett antal versioner av hur det skjall vara. Men det är inte förrän en kunnig elektriker kontrollerar hur just din central verkligen är kopplad som han med säkerhet kan avgöra exakt hur det skall kopplas hos dig.
Kan förresten varna: Om du bara kopplar den mellan nolla och jord i centralen så är det en av de säkrarer varianterna på att elda upp sitt hus.
Kan förresten varna: Om du bara kopplar den mellan nolla och jord i centralen så är det en av de säkrarer varianterna på att elda upp sitt hus.
Här är lite ledtrådar: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf, men som sagt, är du inte 100% säker, så överlåt det till någon annan.Raptor50 skrev:
El richard. Om det nu alltid går att koppla på en ny normcentral vad kan då den behörige elektrikern mena när han säger att det inte går? (krypstömmar i gamla hus?) Nu har jag tydligen otillåtna dragningar gjorda av en behörig elektriker. Själv är jag icke behörig men verkar har bättre koll på reglerna än elektrikern.
Nu skall jag dra helt ny el till en annan del av byggnaden och den vill jag absolut ha enligt reglerna. Är det bättre att läsa på ordentligt än att lita på att en behörig elektriker verkligen utför arbetet enligt reglerna?
Nu skall jag dra helt ny el till en annan del av byggnaden och den vill jag absolut ha enligt reglerna. Är det bättre att läsa på ordentligt än att lita på att en behörig elektriker verkligen utför arbetet enligt reglerna?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tror nog att din elektriker sagt så för att slippa en massa strul med en gammal jobbig central.
Får man fråga när din elcentral är ifrån?
//Patrik
Får man fråga när din elcentral är ifrån?
//Patrik
Centalen duger enligt reglerna, men ska man sätta in en jordfelsbrytare på en äldre bef. anläggning är det ofta både billigare och mycket bättre att byta ut den, än att bygga om den befintliga.
Risken är även stor att man måste göra en omfattande "renovering" av det gamla för att få en bra funktion, men det vet man inte förrän man noga mätt upp det befintliga.
Risken är även stor att man måste göra en omfattande "renovering" av det gamla för att få en bra funktion, men det vet man inte förrän man noga mätt upp det befintliga.
Tror nog att han menar att din jfb troligtvis lösa ut p.g.a krypströmmar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Har man så mycket krypström i en fast anläggning att det inte går att sätta en JFB så SKA man stänga hela anläggningen och renovera. 30mA x 230 volt = 6,9 VA och om det dessutom blir 6,9 Watt så finns en brandrisk (och till alla som springer omkring och ojjar er över standby-förbrukning så har ni ett hål till att täta).
JFB går (och borde (jag tycker SKA)) sätta i alla anläggningar.
Att det ekonomiskt inte är försvarbart i en del centraler betyder inte att det inte går (det går sätta AC och bilbälten i en Chrysler från 48 också).
Protte
JFB går (och borde (jag tycker SKA)) sätta i alla anläggningar.
Att det ekonomiskt inte är försvarbart i en del centraler betyder inte att det inte går (det går sätta AC och bilbälten i en Chrysler från 48 också).
Protte