Det låter helt osannolikt att den som kopplat in golvärmen har behörighet, du bör undersöka om de har behörighet.

Att koppla in golvet trots att det inte finns jordfelsbrytare är väldigt allvarligt, det räcker definitivt inte att termostaten står på off. Och som sagt gå inte in i badrummet överhuvudtaget innan detta är fixat. Golvet kan vara spänningsförande.

Om de saknar behörighet så skall du som sagt inte betala någonting, allt måste göras om.

Helt otroligt, det är ju inte direkt något nytt påfund att värmegolv/värmekabel ska ha jordfelsbrytare!?

Vad göra när det inte går att diskutera med chefen på firman??

Vi har redan badat där inne, våra barn oxå........fy fasen! Eftersom golvvärmen stått på OFF, har vi inte tänkt längre än så.......livsfarligt!

Går inte att diskutera med dem, har redan försökt med andra saker. Och har ingen aning om han är behörig, han var tvungen att komma enkom för elinstallationerna iaf. Men har inget skrivet på den lapp som medföljde golvvärmen, så därför ingen garanti på installationen.....?

Gör så här:

Skicka ett rekommenderat brev till firman att du tänker ta in elektriker som kollar installationen och installerar JFB på deras bekostnad. Om elektrikern finner installationen bristfällig så gör en anmälan till Elsäkerhetsverket. Dom kommer i sin tur med all säkerhet att göra en polisanmälan.

OAVSETT vem som slutligen kommer att stå för fiolerna skall du omedelbart låta åtgärda installationen. Några tusenlappar väger synnerligen lätt mot riskerna.

Knepigt läge.
Kolla om "firman" är ansluten till någon branchorganisation. Om så är fallet så kommer dom förhoppningsvis att ta "chefen" i örat och se till att bristerna rättas till.
Sen finns ju ARN som du kan fråga om råd, risken finns dock att "firman" struntar blankt i vad dom säger.
Garantin behöver du inte sörja alltför mycket, den omfattar bara själva värmekabeln och den kostnaden är försumbar om den går sönder och golvet måste rivas och återställas.

PS
Fråga chefen om du får citera honom i lokalblaskan:D , i det "Hemma hos" repotage som kommer i nästa nummer.

Annars så tycker jag Mycke nu´s råd här ovan är det som du ska göra så snart som möjligt. Ta dit en elektriker och gör det andra sen.

Redigerat:
WATTisPOWER skrev:
Garantin behöver du inte sörja alltför mycket, den omfattar bara själva värmekabeln och den kostnaden är försumbar om den går sönder och golvet måste rivas och återställas.
Mja.. Inte alltid! Vi har nu blivit certifierade T2 montörer, och då får vi lämna 20års garanti på golvvärmeinstallation.. inkl åtgärdan av ytbeläggning osv.. utan självrisk för kunden. d^_^b

Bra att du rättade mej:blushing:
Jag hade den där "firman" i tankarna när jag skrev och dom lär inte kunna lämna dom garantierna

Känner du till chefens namn så kan du kolla upp om han har elbehörighet. Elsäkerhetsverket.

//Patrik

Är det fastställt att det ÄR en ELEKTRIKER som gjort installationen ännu? Eller var det golvläggarna/snickarna?

Tycker mig har hört flera gånger att det är andra hantverkare och inte elektrikern som lägger golvvärmeslinga. Börjar det bli vanligt ett vanligt förfarande eller?

Saken är ju den att svärfar är behörig elektriker, jobbar som det. Är sällan hemma, men det blir nog han som får utföra arbetet, om nu firman krånglar, eftersom vi vill ha det fixat snabbt.
Har även kontaktat firman som installerade slingan och bett att få brytaren installerad, då det är lag på det.
Känner bara att jag inte vill ha dem här längre, då jag inte litar på att arbetet blir korrekt utfört, samt att de är sura för andra saker jag påpekat, t.ex "bom" under vissa av plattorna på golvet!!
Ja, de är nog en ny firma, och någon gång måste väl ett badrum vara det första, men det finns ju ändå gränser........

Rikard Ågren skrev:
Tycker mig har hört flera gånger att det är andra hantverkare och inte elektrikern som lägger golvvärmeslinga. Börjar det bli vanligt ett vanligt förfarande eller?
Ja, det kunde man ju se på "Arga snickaren". Då fick ju mannen de kom hem till lägga golvmärmen medans elektrikern tittade på.
Har även sett en annan som fick skruva upp pottor till spottarna i köket.

//Patrik

Jo men då stod ju elektrikern och tittade honom över axeln.

Är det inte så att ett värmegolv även skall isolationstestas? Var är då protokollet från den testen?

Golven ska mätas före och efter montage, samt efter att ytskikten är färdigställda. Det brukar finnas en sida med protokoll i manualen som ska fyllas i av elektrikern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.