4 124 läst ·
49 svar
4k läst
49 svar
Jordfelsbrytare, monteras av vem?
"elektrikern" var här och kopplade i en annan elgrej nyss, har inte frågat om han är behörig, men pratade återigen med honom om jordfelsbrytaren. Han sa att det kan inte han bestämma något om, men sa att han pratat med chefen som sagt att vi själva ska stå för brytaren.
Att prata med den chefen, vet jag sedan innan, är lönlöst. Och jag är alldeles för vek, så det slutar med att vi tar hit svärfar, för brytaren måste dit.
De plattor med "bom" på, ska vi avvakta med och se om de spricker, kanske gör mer onytta än nytta att ta bort, om tätskiktet blir skadat.
Vad tråkigt det känns när badrumsdrömmen grumlas pga sånt här!
Att prata med den chefen, vet jag sedan innan, är lönlöst. Och jag är alldeles för vek, så det slutar med att vi tar hit svärfar, för brytaren måste dit.
De plattor med "bom" på, ska vi avvakta med och se om de spricker, kanske gör mer onytta än nytta att ta bort, om tätskiktet blir skadat.
Vad tråkigt det känns när badrumsdrömmen grumlas pga sånt här!
Ja, vi har betalt. Om man orkade stå på sig, så skulle man ta mer bråk. Har redan tagit upp det vi tyckt varit fel, men då fick jag en utskällning som gjorde mig ställd. Fick ock ett avdrag på 3000:-, så de måste ändå tyckt att vi var värda det, och att deras jobb inte var helt ok.Danne031 skrev:
Om vi ändå hade tänkt på den här brytaren innan vi betalde......men vi får se om svärfar har tid rätt snart, så slipper vi ha dem här nåt mer.
Dock lär ju värmekabeln vara olagligt installerad, då jag inte tror att montören har rätt behörighet.
Suck
Kolla elsäkerhetsverkets hemsida, antingen på organisationsnummer eller behörige installatörens personnummer så de verkligen har behörighet, AB ska det vara i någon form, har de bara BB får de bara installera på befintliga gruppledningar i begränsad skala.
Hur menas med det, han har installerat på befintlig el antar jag, då han dragit från redan befintlig.....? eller hur menas det?Slugge skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har man "hel elbehörighet", AB, så får man dra ut en ny grupp från elcentralen och ansluta grejer på. Har man begränsad behörighet så får man inte rota i elcentralen utan bara koppla in sig i en befintlig kopplingsdosa någonstans i anläggningen. T.ex. en belysningsgrupp.mariahe skrev:
//Patrik
Tror bestämt det är så han gjort, kopplat in sig på en befintlig kopplingsdosa. Är detta korrekt när det gäller värmeslingan.....räcker strömmen, kommer säkringen gå när vi väl sätter igång golvvärmen? Ursäkta en totalt novis en.....:blushing:Patrik_Hed skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Rent funktionsmässiggt går det nog om det inte går för mycket annat på den säkringen. Men som sagt kolla behörigheten, begär mätprotokollen från firman.
Vad säger din svärfar. Hade det varit jag som var svärfar (och behörig) så skulle jag nog ha släppt det mesta och varit där direkt.
Vad säger din svärfar. Hade det varit jag som var svärfar (och behörig) så skulle jag nog ha släppt det mesta och varit där direkt.
Han är i Oskarshamn, ca 80 mil härifrån, på jobb....så det är inte bara att släppa.hempularen skrev:
Vi använder ju inte badrummet alls nu. Som tur är har vi ett till.
Nån som behöver få ur sig lite ilska, bara sådär, så kan ni få ringa till chefen för denna firma.
Han anser inte att de ska installera någon brytare. Kan inte prata med honom mer, då vi bara bråkar och ärendet kommer inte längre än så.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Då tycker jag att du skall skicka in en anmälan till elsäkerhetsverket. Visar det sig att elkillen inte har behörighet (eller är anställd av ngn. med behörighet), så gör en polisanmälan också. Skulle tro att det rubriceras som allmänfarlig vådslöshet, och brott mot ellagen (men den lagen tror jag ingen blivit dömd för).
Och du kan även hänga ut firman med firmanamn här på forumet också.
Och du kan även hänga ut firman med firmanamn här på forumet också.
Jag inbillar mig att det behöver inte kosta så mycket att få dit en elektriker som fixar till det där, även om det borde ingått i priset för badrummet. 1000-2000:- ?
Går det att få firman att ta den fakturan så är det bra, annars så är det väl "lärpengar"
Anmäla hit och dit, samt hålla på att processa kan nog kosta mer än det smakar,
Tid och bekymmer om inte annat..
Går det att få firman att ta den fakturan så är det bra, annars så är det väl "lärpengar"
Anmäla hit och dit, samt hålla på att processa kan nog kosta mer än det smakar,
Tid och bekymmer om inte annat..
Exakt vad menar du med denna fråga ? "Nån förresten med erfarenhet av "bom"? Har det hållit, eller har det spruckit, blivit vattenskador osv?"
Sitter de snett eller vad ? Det ska isåfall inte påverka något annat än utseendet..
Sitter de snett eller vad ? Det ska isåfall inte påverka något annat än utseendet..