Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även när du kom in genom dörren som du skrev? Om någon är hemma eller om alla är borta när JFBn löser är viktigt för felsökningen.
Nej, den första gången vill jag minnas att micron inte var igång.
Höll på utanför i trädgården och sprang ut och in...

Ett typiskt fel som brukar förekomma är att jord och nolla har kontakt "långt ut i systemet".
Då kan allt fungera helt ok tills man slår på en större last och det flyter en liten del av "retursrömmen" genom jorden. Det brukar man hitta genom att lossa grupp för grupp och mäta mellan nolla och jord. Har man en megger kopplar man ihop nolla och fas samt Meggar mellan fas/nolla och jord, då med trådarna inte anslutna i centralen

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Även när du kom in genom dörren som du skrev? Om någon är hemma eller om alla är borta när JFBn löser är viktigt för felsökningen.
Alla gånger har jag varit hemma när det händer.
Aldrig kommit hem till mörk lägenhet utan ström.

Då kanske vi behöver ompröva tesen om spontan utlösning. Så vad gör du hemma ;) Täta besök i kylen för att hämta öl? Kör mikro? Stationär dator? Tvätt, disk? Försök kartlägg samtliga skyddsjordade förbrukare.

Teorin om överledning N-PE är då inte heller utesluten, som löser JFBn när man kör en tung enfasig förbrukare som tex mikron. Frågan är då var som orsakat det, och var. Du hade ett uttag på altanen - är det torrt under huven? Möss bakom kyl, spis?

• Gilla
ThePrao
  • Laddar…
Då kanske vi behöver ompröva tesen om spontan utlösning. Så vad gör du hemma ;) Täta besök i kylen för att hämta öl? Kör mikro? Stationär dator? Tvätt, disk? Försök kartlägg samtliga skyddsjordade förbrukare.

Teorin om överledning N-PE är då inte heller utesluten, som löser JFBn när man kör en tung enfasig förbrukare som tex mikron. Frågan är då var som orsakat det, och var. Du hade ett uttag på altanen - är det torrt under huven? Möss bakom kyl, spis?
Nja, micrar mat nästan alla tillfällen som den lösts ut.
En gång tvättmaskinen samtidigt.
Stationär dator igång, ja...

Jag får göra lite läxa på detta, ja.

Kan Du byt-låna en annan mikro av en bekant/granne/släkting och se om problemet flyttar till en annan lägenhet?
I övrigt kan jordfel vara hemska att lokalisera, jag hade en JFB som löste ut åtta timmar efter regnväder.... Det visade sig vara ett gammalt dammigt uttag i en dosa utomhus. Det tog nog ett helt år innan jag hittade felet

Uppdatering: bytte kombi kyl/frys för över en månad den och inga flera strömavbrott.
Tack för all hjälp!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.