God kväll ByggaHus,

Jag har köpt min första bostadsrätt och har två kvällar i rad haft problem med att jordfelsbrytaren slår av strömmen.

Slår man på den igen är det "löst" som om ingenting hade hänt, iaf i loppet av några dagar:
Detta skedde onsdag eller torsdag förra veckan och nu ikväll.

Vid första tillfället kom jag verkligen bara in genom dörren till en mörk lägenhet och den slog av strömmen.
Varv två ikväll nu hade jag lite flera saker igång i köket, äggkokare samt microvågsugnen.

En gemensam faktor i detta, och potentiell syndabock är min frys som när man dragit igång den igen visar brutala -32 i skrivandets stund. Modell: Electrolux - ERB3500X (Fyller 20 år enligt mina beräkningar).

Har även haft en elektriker inne när jag flyttade in som drog el till mitt sovrum men inget av detta har varit igång vid någon av avbrotten...

Känns riktigt konstigt att det inte slår av direkt när jag flippar upp den, som om frysen kör stenhårt eller så klandrar jag den i brist på bättre...

Har ni några råd för hur man går tillväga för att felsöka detta?

Bästa svaret

Du är nog på rätt spår. Det finns inte så mycket annat i en lägenhet än kyl/frys som kan lösa en JFB spontant. Det kan vara kompressorn, som kanske inte gör att startförsök direkt efter att fått ström, eller avfrostning.

Du kan sätta en portabel JFB i uttaget till kylen. Med lite tur löser den utan att JFBn i centralen löser, och då vet du att du behöver en ny kyl.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du är nog på rätt spår. Det finns inte så mycket annat i en lägenhet än kyl/frys som kan lösa en JFB spontant. Det kan vara kompressorn, som kanske inte gör att startförsök direkt efter att fått ström, eller avfrostning.

Du kan sätta en portabel JFB i uttaget till kylen. Med lite tur löser den utan att JFBn i centralen löser, och då vet du att du behöver en ny kyl.
Nu snackar vi..! Googlar Protabel jordfelsbrytare!

Panor82
Löser båda ut så är kylen fortfarande en kandidat men med lite tur så blir det som Bo skrev.

Panor82 Panor82 skrev:
Löser båda ut så är kylen fortfarande en kandidat men med lite tur så blir det som Bo skrev.
Bägge är kopplade till samma uttag med samma sladd dock.
Tänker bägge får gå i så fall.

Ingen brist på nya alternativ, har ni några råd om vad som är viktigt typ energiklass?

Fairlane
ThePrao ThePrao skrev:
Bägge är kopplade till samma uttag med samma sladd dock.
Tänker bägge får gå i så fall.
Jag tror att övriga skribenter menade att om endast den portabla jordfelsbrytare löser ut så har du ringat in felet. Om befintlig jordfelsbrytare löser ut så vet du inte, det kan vara kyl/frys, det kan vara något annat. Värt stt notera är att om din vanliga jordfelsbrytare löser ut så kommer den lösa ut din portabla också, även om felet ligger någon helt annanstans. En portabel jordfelsbrytare löser ut när det blir spänningslöst.

Du har inte något uttag utomhus på balkongen eller altan?
ThePrao ThePrao skrev:
Ingen brist på nya alternativ, har ni några råd om vad som är viktigt typ energiklass?
Menar du tips på kyl/frys?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En portabel jordfelsbrytare löser ut när det blir spänningslöst.
Inte alla.

ThePrao ThePrao skrev:
har ni några råd om vad som är viktigt typ energiklass?
Lång garantitid.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
ThePrao ThePrao skrev:
Nu snackar vi..! Googlar Protabel jordfelsbrytare!
Sök efter en portabel jfb med lägre utlösningsström, då löser den ut tidigare än din jfb i central

• Gilla
ThePrao
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att övriga skribenter menade att om endast den portabla jordfelsbrytare löser ut så har du ringat in felet. Om befintlig jordfelsbrytare löser ut så vet du inte, det kan vara kyl/frys, det kan vara något annat. Värt stt notera är att om din vanliga jordfelsbrytare löser ut så kommer den lösa ut din portabla också, även om felet ligger någon helt annanstans. En portabel jordfelsbrytare löser ut när det blir spänningslöst.

Ja precis vad är värt att lägga pengar på?

Fairlane Fairlane skrev:

Ah okej, jag åker och köper en portabel ikväll
Har ett uttag på altanen utanför Ja

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alla.
Det är möjligt. Jag kollade för ett antal år sen och hittade då ingen som inte gjorde det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det lär inte finnas portabla JFBer utan nollspänningsutlösning, men jag vet inte vilket standard som kräver det numera. Det gäller att hålla i den gamla modellen. Det finns ju en säkerhetstanke med nollspänningsutlösningen.

Inte heller lär man hitta portabla JFBer med lägre utlösningsström, men med lite pill går det nog att trä båda ledarna i varv till genom summatrafon. Då får man 15 mA.

Portabel jordfelsbrytare med synliga kopplingar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det lär inte finnas portabla JFBer utan nollspänningsutlösning
Jag har den här gamla från Clas Ohlson. Den har inte nollspänningsutlösning men är säkert minst 25 år.

Gammal Safe-Power jordfelsbrytare från Clas Ohlson, cirka 25 år gammal, saknar nollspänningsutlösning.
Skapa konto

En äldre jordfelsbrytare från Legrand med specifikationer som 30mA och 25A.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har den här gamla från Clas Ohlson. Den har inte nollspänningsutlösning men är säkert minst 25 år.

[bild]
[bild]
Var ju en riktig lyxvariant enda smolket är att den är typ AC om man ska vara noga.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.