Som rubriken lyder.
Har en ovanmarks pool som vi grävt ner i marken. Eftersom vatten nivån i jorden höjs hela tiden så satte min ex-man en dräneringspump i botten.
Denna pump pumpar då ut vattnet så poolen inte skjuts upp en liten bit.
När jag nu skulle fylla poolen så upptäcker jag att den läcker och därav så har istället vatten nivån i jorden höjts så hela polen har skjutits upp en bra bit.
Jag försökte sätta i dräneringspumpen som jag försökte redan innan jag skulle fylla poolen men det gick inte då strömmen slog av hela tiden.
Idag så har jag lokaliserat varför strömmen slår av och fattat det som att det är dräneringspumpen.
Varför slår den av? Blir väldigt svårt att byta pump om den är trasig.
Nån elektriker som har nått tips vad jag kan göra?
Har en ovanmarks pool som vi grävt ner i marken. Eftersom vatten nivån i jorden höjs hela tiden så satte min ex-man en dräneringspump i botten.
Denna pump pumpar då ut vattnet så poolen inte skjuts upp en liten bit.
När jag nu skulle fylla poolen så upptäcker jag att den läcker och därav så har istället vatten nivån i jorden höjts så hela polen har skjutits upp en bra bit.
Jag försökte sätta i dräneringspumpen som jag försökte redan innan jag skulle fylla poolen men det gick inte då strömmen slog av hela tiden.
Idag så har jag lokaliserat varför strömmen slår av och fattat det som att det är dräneringspumpen.
Varför slår den av? Blir väldigt svårt att byta pump om den är trasig.
Nån elektriker som har nått tips vad jag kan göra?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lite otydligt, men jag tolkar att pumpen löser ut jordfelsbrytaren för hela huset?
Man skulle behöva veta lite mer om pumpen, är det en dränkpump (en pump som är avsedd att ligga under vattenytan)?
Kan du lägga upp lite bilder så tror jag att många här kan komma med goda råd. Men för att åtgärda den akuta situationen skulle jag pumpa med en annan pump. Finns varianter att köpa som inte är så dyra, eller hyr på en maskinuthyrning.
Man skulle behöva veta lite mer om pumpen, är det en dränkpump (en pump som är avsedd att ligga under vattenytan)?
Kan du lägga upp lite bilder så tror jag att många här kan komma med goda råd. Men för att åtgärda den akuta situationen skulle jag pumpa med en annan pump. Finns varianter att köpa som inte är så dyra, eller hyr på en maskinuthyrning.
Tack för svar.
Den slår bara ut en del ström i huset. Så fort jag kopplar in den så slår den ifrån.
Själva pumpen så vet jag inte så mycket om den. Ska försöka ta reda på det men jag tror att det är en dränkpump som du skriver om.
Den är under poolen någonstans. Vad jag minns under ett tjockt lager med grus.
Här går sladden ifrån pumpen fram.
Här ser man att vatten nivån har skjutit upp poolen en bit. Även botten på poolen.
Den slår bara ut en del ström i huset. Så fort jag kopplar in den så slår den ifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva pumpen så vet jag inte så mycket om den. Ska försöka ta reda på det men jag tror att det är en dränkpump som du skriver om.
Den är under poolen någonstans. Vad jag minns under ett tjockt lager med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här går sladden ifrån pumpen fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man att vatten nivån har skjutit upp poolen en bit. Även botten på poolen.
Klicka här för att svara
