Som rubriken lyder.

Har en ovanmarks pool som vi grävt ner i marken. Eftersom vatten nivån i jorden höjs hela tiden så satte min ex-man en dräneringspump i botten.
Denna pump pumpar då ut vattnet så poolen inte skjuts upp en liten bit.

När jag nu skulle fylla poolen så upptäcker jag att den läcker och därav så har istället vatten nivån i jorden höjts så hela polen har skjutits upp en bra bit.
Jag försökte sätta i dräneringspumpen som jag försökte redan innan jag skulle fylla poolen men det gick inte då strömmen slog av hela tiden.

Idag så har jag lokaliserat varför strömmen slår av och fattat det som att det är dräneringspumpen.
Varför slår den av? Blir väldigt svårt att byta pump om den är trasig.
Nån elektriker som har nått tips vad jag kan göra?
 
Lite otydligt, men jag tolkar att pumpen löser ut jordfelsbrytaren för hela huset?

Man skulle behöva veta lite mer om pumpen, är det en dränkpump (en pump som är avsedd att ligga under vattenytan)?

Kan du lägga upp lite bilder så tror jag att många här kan komma med goda råd. Men för att åtgärda den akuta situationen skulle jag pumpa med en annan pump. Finns varianter att köpa som inte är så dyra, eller hyr på en maskinuthyrning.
 
Tack för svar.

Den slår bara ut en del ström i huset. Så fort jag kopplar in den så slår den ifrån.

Elcentral med säkringar varav en är ifrånslagen, sannolikt kopplad till en dränkpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva pumpen så vet jag inte så mycket om den. Ska försöka ta reda på det men jag tror att det är en dränkpump som du skriver om.

Den är under poolen någonstans. Vad jag minns under ett tjockt lager med grus.

Kabel och vit flexibel slang som leder in under träplattform, tecken på vattenpåverkan synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här går sladden ifrån pumpen fram.

Upplyft poolkantring och en upplyftning av bottenduk på en ovanjordspool som indikerar vattennivåproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att vatten nivån har skjutit upp poolen en bit. Även botten på poolen.
 
Det är en säkring som löser ut. Kortslutning någonstans. Det lär bli en ny pump misstänker jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.