alm82 alm82 skrev:
Denna typen brukar sitta till mindre poolpumpar och liknande, 10mA
Hur pass väl fungerar selektivten vid en kortslutning? Allmän fråga om någon vet.

Panor82
Är jordfelsströmmen tillräckligt hög så finns ingen direkt selektivitet, dom är inte strömbegränsande. För selektivitet krävs typ S som är frånslagsfördröjd men inget för en typiskt villa installation.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Är jordfelsströmmen tillräckligt hög så finns ingen direkt selektivitet, dom är inte strömbegränsande.
Med andra ord är beskrivningen "då den löser ut tidigare än den vanliga jordfelsbrytaren i huset så man slipper att hela huset blir strömlöst vid fel på den anslutna apparaten." Lite av en halvsanning.

Panor82
Alfredo Alfredo skrev:
Med andra ord är beskrivningen "då den löser ut tidigare än den vanliga jordfelsbrytaren i huset så man slipper att hela huset blir strömlöst vid fel på den anslutna apparaten." Lite av en halvsanning.
Ja en halvsanning i bästa fall skulle säga att det är direkt fel. Om felet sakta stiger eller är lågt så stämmer det, annars är det ett lotteri.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
man kanske inte se "tidigare" som en tidsangivelse utan snara som att den löser ut vid en lägre läckström.
Men om läckaget går från noll och ökar gradvis så blir det ju "tidigare", eller va?

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Men om läckaget går från noll och ökar gradvis så blir det ju "tidigare", eller va?
Ja i vissa felfall fungerar det nog som tänkt men att påstå "slipper att hela huset blir strömlöst vid fel på den anslutna apparaten." gäller absolut inte vid alla typer av fel.

Jag har ett uppblåsbart spa-bad med en liknade 10mA jordfelsbrytare på kabeln.

När värmeelement gick sönder löste den jfb, utan att den i huset påverkades. Jag har en separat 30mA jfb till allt utomhus.

Men det beror ju på hur mycket övrig felström som redan finns osv..

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har den här gamla från Clas Ohlson. Den har inte nollspänningsutlösning men är säkert minst 25 år.

[bild]
[bild]
Nej, med domarhatten på så måste jag faktiskt diskvalificera för fusk. En fast monterad jordfelsbrytare i en portabel kapsling kan vi inte godkänna som exempel på vad vi menar med en portabel jordfelsbrytare. ;)

Nej, allvarligt skämtat. Jag trodde jag sett det mesta (eller iaf mycket) men en sådan här har jag aldrig sett. Lite intressant tanke att bygga om (och klassa om?) en traditionell JFB i en kompakt kapsling för sladdmontage. (Om den var gjord för att sitta på stolpe så vore det en annan sak.)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Jag har ett uppblåsbart spa-bad med en liknade 10mA jordfelsbrytare på kabeln.

När värmeelement gick sönder löste den jfb, utan att den i huset påverkades. Jag har en separat 30mA jfb till allt utomhus.

Men det beror ju på hur mycket övrig felström som redan finns osv..
Det hör som sagt till ovanligheterna såpass att det finns speciella JFB:er med fördröjt tillslag avsedda att sättas högre upp i system där man har jordfelsbrytare nedströms. De ger då selektivitet, eller ger visst skydd för trasiga JFB:er eller fel på anläggningen emellan.

Om man får selektivitet med vanliga JFB så skall det räknas som ren tur. (Men även jag har haft sådan tur...)

Uppdatering - Husets jordfelsbrytare slog ut allt igen med en portabel jfb kopplad till kyl och frys.
Den enda gemensamma nämnare som jag har nu är klockslaget: det verkar bara hända på kvällen.

Avbrott - 25-07.07
Avbrott 25-07.11 (Cirka 19-tiden)

Några råd om hur man går vidare? :(
Jag har ett uttag utanför som jag tittade på, det ser iaf friskt ut och det är inte fuktigt eller så.

Köpte denna för referens
https://www.jula.se/catalog/el-och-...EZk3GC4x4g8wx4rUywwAxAHjQ8MwN3zxoCkvgQAvD_BwE

A
Gjorde du något speciellt då? Har du någon annan klass 1-apparat inkopplad någonstans?

En elfirma kan isolationsmäta anläggningen men finns inte felet där så är det ju i någon ikopplad förbrukare och då får man fortsätta felsökningen i dessa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du något annat i lägenheten som är timer- eller tidsstyrt, och dessutom är en skyddsjordad förbrukare? Ingen VVB? Spisen, diskmaskinen, tvättmaskinen och mikron antar jag är avslagna. Och det är inget speciellt du gör utan JFBn löser spontant med händerna i fickan? Ingen utebelysning på balkongen som kan dra åt sig fukt? Elektrisk köksfläkt?

Hur ser det ut i kylen/frysen? Tecken på att avfrostning inte fungerar? Har den en kompressor med en tallrik där vatten ska dunsta bort? Är det rent o torrt då är?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
ThePrao ThePrao skrev:
Uppdatering - Husets jordfelsbrytare slog ut allt igen med en portabel jfb kopplad till kyl och frys.
Den enda gemensamma nämnare som jag har nu är klockslaget: det verkar bara hända på kvällen.

Avbrott - 25-07.07
Avbrott 25-07.11 (Cirka 19-tiden)

Några råd om hur man går vidare? :(
Jag har ett uttag utanför som jag tittade på, det ser iaf friskt ut och det är inte fuktigt eller så.

Köpte denna för referens
[länk]
Har du uttag utomhus? Kollat alla skarvsladdar och grendosor? Nåt speciellt du gör vid den tidpunkten den löser ut?
Det kan fortfarande vara kyl och frys som felar. Har man en portabel 30 mA jfb kopplad efter den i central så löser ändå den i central ut först

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...Du kan sätta en portabel JFB i uttaget till kylen. Med lite tur löser den utan att JFBn i centralen löser, och då vet du att du behöver en ny kyl.
Då ska man ha tur. Summan av jordfelsströmmar lär vara större i centralen än vid en enskild förbrukare. Så är dom 30 mA båda två så är sannolikheten störst att centralens löser först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.