3 803 läst ·
51 svar
4k läst
51 svar
Jordfelbrytaren slår av strömmen på kvällen
A avh67f skrev:
Har haft tre case totalt av avbrott.A avh67f skrev:
1. Vill minnas att jag bara gick in genom dörren, dåligt med info här.
2. Micron var igång.
3. Micron + Tvättmaskinen.
Larmet vid min ytterdörr pep men det kanske bara var en funktion som den har (är nyinflyttad).
Jag har ingenting timerstyrt vad jag känner till nej, kanske larmet men det tror jag inte.Bo.Siltberg skrev:
Har du något annat i lägenheten som är timer- eller tidsstyrt, och dessutom är en skyddsjordad förbrukare? Ingen VVB? Spisen, diskmaskinen, tvättmaskinen och mikron antar jag är avslagna. Och det är inget speciellt du gör utan JFBn löser spontant med händerna i fickan? Ingen utebelysning på balkongen som kan dra åt sig fukt? Elektrisk köksfläkt?
Hur ser det ut i kylen/frysen? Tecken på att avfrostning inte fungerar? Har den en kompressor med en tallrik där vatten ska dunsta bort? Är det rent o torrt då är?
Micron var igång bägge gångerna och den sista gången var tvättmaskinen igång.
Frysen har givit tecken på att den börjar bli gammal och går ner till -32.
Jag fick frosta av den en månad in jag hade bott här vilket kändes suspekt, men den är från 2005-cirka.
Hur kontrollerar jag om den har en sk tallrick ?
Så det kan vara kyl och frys som är trasigt ändå?M MagHam skrev:
Den strular med temperaturen och går ned till -32 som sagt ...
Polarn hade problem med att jfb löstes ut nångång då och då, blev problematiskt när han var bortrest och kyl/frys blev strömlös och allt där i blev förstört. Jag installerade då en PSA över gruppen till kyl/frys för att den inte skulle bli strömlös när jfb löstes ut men sen dess har han inte haft problem med jfbThePrao skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Här finns en bild på hur det kan se ut bakom kylen, en kompressor med en skål ovanför.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-kyl-frys-combo-kompressor-haveri.342679/
Det ska normalt vara torrt där.
Tänkbara orsaker till att kylen löser JFBn är när kompressorn startar, och ev om det finns en värmeslinga som tinar isen på insidan men där är jag osäker.
Sladden antar jag att du kontrollerat när du drog fram kylen? Mössen kan ha tuggat på den....
Fortsätt med din portabla JFB. Kan du få den att lösa utan att JFBn i centralen löser så vet du med säkerhet.
Men kanske är felet i kylen så stort att båda löser.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-kyl-frys-combo-kompressor-haveri.342679/
Tänkbara orsaker till att kylen löser JFBn är när kompressorn startar, och ev om det finns en värmeslinga som tinar isen på insidan men där är jag osäker.
Sladden antar jag att du kontrollerat när du drog fram kylen? Mössen kan ha tuggat på den....
Fortsätt med din portabla JFB. Kan du få den att lösa utan att JFBn i centralen löser så vet du med säkerhet.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Får testa att dra fram den, min hantverkare har dragit fram den och installerat skyddet under.Bo.Siltberg skrev:
Här finns en bild på hur det kan se ut bakom kylen, en kompressor med en skål ovanför.
[länk]
Han borde ha nämnt det i så fall.
Iom att det slår med 4-dagars cykler kan jag även anpassa innehållet och stänga av frysen... Ska testa framöver och se om avbrotten slutar helt.
Okej, ni åtgärdade aldrig JFB:n alltså?J J-banan skrev:Polarn hade problem med att jfb löstes ut nångång då och då, blev problematiskt när han var bortrest och kyl/frys blev strömlös och allt där i blev förstört. Jag installerade då en PSA över gruppen till kyl/frys för att den inte skulle bli strömlös när jfb löstes ut men sen dess har han inte haft problem med jfb
Menar, om det fungerar så ska jag inte klaga ...
Stängde av frysen först, avbrott igen idag 07:20 kort därefter.Alfredo skrev:
Sladd ur nu.
Micron var det enda som var igång tillsammans med kylen, dog när jag öppnade dörren.
Micron har varit igång vid varje avbrott vad jag kan se...
Testa kör micro igen så du kan konstatera att det är den som löser ut jfbThePrao skrev:
Ny plan: Micron har en helt egen fas som jag slagit av.ThePrao skrev:
-Kyl: på igen (måste ha en kyl)
-Frys: Av.
När jag kör micron stänger jag av kyl/frys och vise versa för att se om jag kan lokalisera felet.
Kontaktar Elektriker samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg