Visst är det bättre att fråga. Men har man inte förstått ved en jordfelsbrytare gör under utbildningen är det nog kört. När man är ute i verkligheten blir det mer praxis och tumregler. Förståelsen måste finnas i grunden.

Johan.da Johan.da skrev:
Vid 2 st jfb i en central, nollplinten behöver inte separeras till två va?
jo det behöver den

Johan.da Johan.da skrev:
Jag är 1års montör, jag fick inte lärling plats direkt efter studenten utan jag fick vänta 3 år så jag hann glömma lite saker, tack för svaret.
om du är 1 års montör arbetar du på en elfirma och kan få svar på dina frågor där

• Gilla
Johan.da
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är skrämmande när nyutbildade yrkesmän frågar amatörer som inte får göra något hur det fungerar. Det dessutom i en bransch som är så farlig att ingen annan än utbildade får göra något.
Tror nog att TS är just en amatör som ställer sina frågor till andra amatörer😁

Vi kan ju hoppas på det.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Carl-Olof Almbladh Carl-Olof Almbladh skrev:
Som många sagt här är det livsfarligt att bryta nollan utan att bryta faserna. Den bästa lösningen är väl att lägga även spisen under befintlig jordfelsbrytare. Om det är 4-ledare fram till centralen är dess jordplint i själva verken en PEN-plint och man kan ta nollan därifrån, annars från befintlig jordfelsbrytares ingående nollplint. Om det är TN-C fram till centralen tar väl befintlig JFB ingående nolla från PEN-plinten.
Förtydligande: Om man lägger spisen under befintlig JFB tar man förstås nollan från befintlig nollplint (som är efter JFB). Senare del av mitt inlägg avser fallet att spisen läggs utanför befintlig JFB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.