Som tidigare nämnt är det bara en felaktig idé. Men nu säger TS att det är Teoretiskt så kommer ett svar.
Så efter ditt exempel så nämner du inkoppling av en spis, du nämner 3-polig brytare samt 440v (oklar anledning varför just 440v).
I rena 3 fas-spisar är lasten symmetrisk och ingen ström flyter i nollan, alltså i ditt teoretiska exempel kommer inget att hända. Varför man skulle koppla in en nolla i sådan applikation är både teoretiskt och praktisk onödigt/dumt.
nu när jag tänker efter kanske jag i efterhand löste hemläxan i skolan...
väldigt få spisar har numera symmetrisk last.
Så efter ditt exempel så nämner du inkoppling av en spis, du nämner 3-polig brytare samt 440v (oklar anledning varför just 440v).
I rena 3 fas-spisar är lasten symmetrisk och ingen ström flyter i nollan, alltså i ditt teoretiska exempel kommer inget att hända. Varför man skulle koppla in en nolla i sådan applikation är både teoretiskt och praktisk onödigt/dumt.
nu när jag tänker efter kanske jag i efterhand löste hemläxan i skolan...
väldigt få spisar har numera symmetrisk last.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Du kallar dig lärling. Betyder det att du arbetar som elektriker lärling?
I så fall behöver du läsa på om ”flytande nolla” det uppstår om du bryter nollan, men inte faserna. Det ger rena mardröms fel.
För många år sedan var jag ordf. i en bostadsrättsförening. En elektriker missade PEN ledaren till ett trapphus. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes. Det utbröt brand i två lägenheter, som självslocknade (ingen var hemma). En medlem flydde ut när alla glödlampor i lägenheten började explodera när han var på toaletten.
Det är sådant som händer om du kopplar din jordfelsbrytare fel.
I så fall behöver du läsa på om ”flytande nolla” det uppstår om du bryter nollan, men inte faserna. Det ger rena mardröms fel.
För många år sedan var jag ordf. i en bostadsrättsförening. En elektriker missade PEN ledaren till ett trapphus. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes. Det utbröt brand i två lägenheter, som självslocknade (ingen var hemma). En medlem flydde ut när alla glödlampor i lägenheten började explodera när han var på toaletten.
Det är sådant som händer om du kopplar din jordfelsbrytare fel.
Jag är 1års montör, jag fick inte lärling plats direkt efter studenten utan jag fick vänta 3 år så jag hann glömma lite saker, tack för svaret.H hempularen skrev:Du kallar dig lärling. Betyder det att du arbetar som elektriker lärling?
I så fall behöver du läsa på om ”flytande nolla” det uppstår om du bryter nollan, men inte faserna. Det ger rena mardröms fel.
För många år sedan var jag ordf. i en bostadsrättsförening. En elektriker missade PEN ledaren till ett trapphus. Allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes. Det utbröt brand i två lägenheter, som självslocknade (ingen var hemma). En medlem flydde ut när alla glödlampor i lägenheten började explodera när han var på toaletten.
Det är sådant som händer om du kopplar din jordfelsbrytare fel.
😳
Jordfelbrytare har två uppgifter, den ena är att om någon av de 4 ledarna går i kontakt med PE ledare så löser den ut. Den andra är att mäta strömen som går igenom faserna och nollan, är det någon skillnad då finns det läcka och då bryts den.D Daniel 109 skrev:
Det är samma uppgift.Johan.da skrev:
Om du nu vet det, hur kom du på tanken med en gemensam nollplint?
Det är skrämmande när nyutbildade yrkesmän frågar amatörer som inte får göra något hur det fungerar. Det dessutom i en bransch som är så farlig att ingen annan än utbildade får göra något.
Som många sagt här är det livsfarligt att bryta nollan utan att bryta faserna. Den bästa lösningen är väl att lägga även spisen under befintlig jordfelsbrytare. Om det är 4-ledare fram till centralen är dess jordplint i själva verken en PEN-plint och man kan ta nollan därifrån, annars från befintlig jordfelsbrytares ingående nollplint. Om det är TN-C fram till centralen tar väl befintlig JFB ingående nolla från PEN-plinten.Johan.da skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Johan.da skrev:
Försök inte lära dig sådana tumregler. Det kommer att orsaka en olycka. Principen är väldigt enkel. Det är väldigt lite du behöver komma ihåg, och det är grundprincipen för hur en JFB fungerar.Johan.da skrev:
All ström måste gå tur och retur via JFBn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De bruna strecken symboliserar belastningar (som inte är utritade) som är inkopplade på lite olika sätt, men de ha alla gemensamt att tur- och returledare går igenom JFBn.
De röda strecken symboliserar belastningar där ena polen är inkopplad efter JFB och den andra före JFBn. Detta kommer att lösa JFBn.
Det måste vara balans mellan alla strömmar genom JFBn. Det finns ju många olika belastningar, trefasig motor, spis, dammsugare inkopplade samtidigt så att det går olika hög ström i varje ledare. Men summan av alla strömmar ska bli noll (Kirchhoff's lag).
Har man två eller flera JFBer måste man alltså hålla isär alla faser och nolla på sekundärsidan för varje JFB. Man kan aldrig koppla ihop nollorna efter två olika JFBer. Det orsakar en obalans i strömmen.
Så det enda JFBn mäter är just obalans. Den mäter inte direkt att ström går via PE, det vet inte JFBn på annat sätt än att den upptäcker en obalans i strömmarna.
Om du sätter en läckströmstång över alla tre faser och nollan, var som helst i en anläggning, så ska du mäta 0 A. Mäter du något så har du en läckström som tar fel väg tillbaka.
Oavsett vem som frågar, lärling, montör eller privatperson, så kan vi väl alla vara överens om att det i alla lägen är bättre att fråga en gång extra än att tro sig veta?
Det vanligaste önskemålet på lärlingar brukar vara att de ska fråga om de är osäkra.
Tyvärr brukar en del sluta fråga när de jobbat ett par år. Ingen blir fullärd någonsin.
I det här fallet är det helt uppenbart att det är en mycket bra fråga som TS ber om hjälp att få klarhet i.
Det vanligaste önskemålet på lärlingar brukar vara att de ska fråga om de är osäkra.
Tyvärr brukar en del sluta fråga när de jobbat ett par år. Ingen blir fullärd någonsin.
I det här fallet är det helt uppenbart att det är en mycket bra fråga som TS ber om hjälp att få klarhet i.
