Vill/bör man sätta jordfelsbrytare innan en laddstation eller växelriktare, sätter man den vid laddstationen/växelriktaren så är ju kabeln inte skyddad mer än av säkringarna. Men det kan väl inte vara fel, för så ser ju situationen ut med serviskabeln?
Hur ska man resonera?
Hur ska man resonera?
I mitt specifika fall så ska det ingå någon form av jordfelsbrytning/övervakning i växelriktaren (Fronius Symo) enligt bilden:
Men jag funderar på själva kabeln som matar växelriktaren, brukar man normalt skydda den med något mer än säkringar?
Det skulle vara brand då (300mA)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag funderar på själva kabeln som matar växelriktaren, brukar man normalt skydda den med något mer än säkringar?
Det skulle vara brand då (300mA)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det är sällan man skyddar (kraft)kablar med en JFB. Det är en bedömning man får göra ifall en kabel är extra utsatt. Är det en TN-C-kabel så går det ju inte. Det är bara några särskilda fall där en JFB krävs, t.ex belysningskretsar.
Din växelriktare verkar heller inte kräva en JFB för att bryta bort härdsmältor i växelriktaren.
Vill du skydda kabeln så ska då JFBn givetvis placeras i början av kabeln (elcentral eller mätarskåp).
Laddstationen kan kräva en JFB, det får du kolla.
Din växelriktare verkar heller inte kräva en JFB för att bryta bort härdsmältor i växelriktaren.
Vill du skydda kabeln så ska då JFBn givetvis placeras i början av kabeln (elcentral eller mätarskåp).
Laddstationen kan kräva en JFB, det får du kolla.
Klicka här för att svara