Jag skulle vilja byta ut mitt bastuaggregat mot ett nyare, men funderar på hur man löser det med ventilationen. Bastun ligger i källaren, och det finns en tilluftsventil och en frånluftsventil (ovanför aggregatet) i murstocken. Aggregatet som sitter installerat har en inbyggd fläkt, vilket gör att det blåser varm luft i alla riktningar (därav eternitskivorna?).

Frågan är nu om det går att sätta in ett nytt aggregat på samma ställe. Vad jag förstår bör man placera det på samma vägg som dörren, men det bästa vore om det nya aggregatet kunde sitta på samma plats som det gamla. Kan det funka att göra en frånluftsventil mot tvättstugan i höjd med den nuvarande tilluftsventilen och en tilluftsventil i bastudörren? Bastun är endast 115cm bred. Finns det annars någon annan lösning som gör att man slipper ändra aggregatets placering?

• Bastuvägg med trävåder och en rund ventil i hörnet, del av diskussion om byte av bastuaggregat och ventilationslösning i källarbastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuinteriör med ett bastuaggregat omgivet av träplankor och eternitskivor. En ventil syns på väggen ovanför aggregatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss av en källarvåning med markerad bastu och tillhörande utrymmen. Bastun ligger nära en tvättstuga (TM).
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.