Det faktum att det inte finns någon jord i rummet, gör ju att strömmen inte kan ta vägen ut genom kroppen. Det som är tänkt ska hända idag är ju att om någon sladd lossnat i en fläkt tex så ska det jordade höljet göra att strömmen rusar genom jorden och på så vis överbelastar säkringen så strömmen bryts. Med en jordfelsbrytare bryts strömmen än snabbare då den känner av att strömmen ut inte överrensstämmer med vad som finns i retur i nollan (förenklat, så funkar det inte fysikaliskt). I ett rum utan jordade punkter är du ju skyddad även om du så håller i ledaren efter som du inte sluter kretsen, skulle du dock komma emot något där som är jordat har du ju slutit kretsen och strömmen går igenom din kropp. Det är därför det blir så farligt att blanda, du märker inte att fläkten är strömförande när den sitter i det ojordade uttaget för inget händer men får dig en kyss när du råkar komma åt elementet samtidigt fast det inte är något fel med elementet.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Tydligen blundade man förr för detta så det kan förekomma skyddsjordade elradiatorer i isolerade rum. Det är ju samma sak som jordade vattenradiatorer som man också blundade förr. Så elmont har rätt, apparater avsedda att skyddsjordas ska inte anslutas till skyddsjord i gamla isolerade rum. Det står i elinstallationsreglerna 41C.1.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Förklaringen är rätt och vill man veta var det står så är det 1-felsprincipen, ett fel får inte innebära fara för person eller egendom.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter, ELSÄK-FS 2022:1, 3kap 1 paragrafen.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Det är lite intressant att man blundade för det förr. Har försökt ta reda på och leta i gamla föreskrifter och kungörelser men inte hittat. Har även frågat eliten inom regelverk men aldrig fått ett svar. Kanske är det som du säger att man blundade för det, alternativt avfärdade det som för osannolikt. Handen på hjärtat, undra hur många det är som skadats eller förolyckats på grund av jordade element i rum där ”isolerad miljö” tillämpats…

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
S Stugrenoverare skrev:
Jag köper resonemanget men Elementet är idag Jordat, se bild. Det kanske var andra regler på 70-talet?

Fast idag går det väl att köpa dubbelisolerade som inte skall ha jord.
400 v 2-fas.
400V enfas om man ska vara petig.

Tack, min slutsats blir som någon skrev. Antingen kör jag Jordat på alla uttag inklusive taket och då kan jag välja Jordat eller ojordat element. Eller så kör jag ojordat men då måste jag ha ett ojordat element {dubbelisolerat).

S Stugrenoverare skrev:
Tack, min slutsats blir som någon skrev. Antingen kör jag Jordat på alla uttag inklusive taket och då kan jag välja Jordat eller ojordat element. Eller så kör jag ojordat men då måste jag ha ett ojordat element {dubbelisolerat).
NEJ om rummet är ojordat fungerar ett element som du inte ansluter jorden på lika bra som ett dubbelisolerat. För du däremot in jordade uttag ska även elementet jordas eller vara dubbelisolerat.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är lite intressant att man blundade för det förr. Har försökt ta reda på och leta i gamla föreskrifter och kungörelser men inte hittat. Har även frågat eliten inom regelverk men aldrig fått ett svar. Kanske är det som du säger att man blundade för det, alternativt avfärdade det som för osannolikt. Handen på hjärtat, undra hur många det är som skadats eller förolyckats på grund av jordade element i rum där ”isolerad miljö” tillämpats…
Det var inte bara element utan en annan sak var elcentraler i bostäder.

A
I sek handbok 444 står följande i en av kommentarerna:

Om elradiatorer bör jordas eller inte vid installation i befintliga utrymmen med ojordade
uttag har det funnits delade meningar om.
De som förordat jordning av radiatorerna har satt risken för fel i radiatorerna i centrum.
Vid en överledning till höljet i en skyddsjordad radiator ska skyddet (säkringen eller
dvärgbrytaren) koppla bort den grupp som matar radiatorn. Emellertid har man i och med
skyddsjordningen infört jordpotential i rummet. Om det i rummet finns ett bruksföremål
som är anslutet till ett ojordat vägguttag, och det i bruksföremålet sker en överledning från
linjeledaren till höljet uppstår en fara vid samtidig beröring av bruksföremålet och den
jordade radiatorn.
De som anser att radiatorn inte ska skyddsjordas sätter bibehållandet av den isolerade
miljön i centrum. Därigenom bibehålls den andra skyddsbarriären vid fel i den
grundläggande isoleringen hos andra apparater som används i utrymmet, och som kan
beröras samtidigt med radiatorn.
Riskerna har numera bedömts vara minst om radiatorerna inte skyddsjordas.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att framförallt äldre radiatorer hade avsevärda krypströmmar mot jord. I många fall redan när de var nytillverkade, men senare ganska snabbt efter installation. Om man då skulle ha installerat ett sådant element utan skyddsjord, så skulle risken funnits där direkt. Om ett sådant element skyddsjordas, så leds krypströmmen bort, och ingen märker att det "är fel" på det.

Detta tror jag var ett starkt skäl att se mellan fingrarna. Det vore helt enkelt farligt att inte jorda de här äldre elementen, eftersom de hade isolationsfel, i princp redan när de var nya.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl så att framförallt äldre radiatorer hade avsevärda krypströmmar mot jord. I många fall redan när de var nytillverkade, men senare ganska snabbt efter installation. Om man då skulle ha installerat ett sådant element utan skyddsjord, så skulle risken funnits där direkt. Om ett sådant element skyddsjordas, så leds krypströmmen bort, och ingen märker att det "är fel" på det.

Detta tror jag var ett starkt skäl att se mellan fingrarna. Det vore helt enkelt farligt att inte jorda de här äldre elementen, eftersom de hade isolationsfel, i princp redan när de var nya.
Eftersom g:a elelement inte i någon anmärkningsvärd omfattning löser ut JFB tror jag inte att teorin om krypströmm är särskild relevant utan mer av det teoretiska slaget.

A
J Johan456 skrev:
Det finns säkert i någon äldre variant av installationsreglerna. Hur långt bak har du tittat? Det är före min tid så jag har heller ingen aning. Installationer gjorda före gällande föreskrift är ju undantagna gällande föreskrift om man inte gör större ändringar i dem. Det bör ju i så fall vara någon motsvarande skrivelse om isolerade miljöer 41C som Bo hänvisat till om någon har kvar en gammal standard/föreskrift från förr i tiden.

Nuförtiden är det 411-414 i elinstallationsreglerna som gäller men här bör det väl vara ok att bara koppla ur skyddsjorden ur radiatorn som enklast lösning om resten faktiskt är ojordat. Det blir lite av en gråzon i och med att det mest troligt varit fel från början.

Redigerat:
A avh67f skrev:
Om elradiatorer bör jordas eller inte vid installation i befintliga utrymmen med ojordade
uttag har det funnits delade meningar om.
De som förordat jordning av radiatorerna har satt risken för fel i radiatorerna i centrum.
Hur man kan prioritera fel i radiatorn före personskydd och därmed bryta mot budord nr 2? Det här måste vara en illa genomtänkt efterhandskonstruktion för att försöka bortförklara ren inkompetens på den tiden, men det gick ju inte så bra med den bortförklaringen. Hela tanken med isolerade rum var att det får uppstå ett fel i radiatorn.

Jag vet att jag postat de gamla reglerna (senaste utgåvan där isolerade rum beskrivs), kanske flera gånger, men jag klipper in dem igen.

STEV-FS 1988:1 § 6 c
Vid lågspänd växelström med spänning överstigande vid direkt jordat system 75 V mellan en ledare och jord eller eljest 115 V mellan fasledarna skall utsatta delar med nedan angivna undantag skyddsjordas, i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål.

Undantag föreligger för utsatta delar i bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv, där risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig, ävensom för sådana ledningsmantlar som avses i § 25 (kuloledning).

Förklaring:

Skyddsjordning av utsatt del erfordras bl.a.

• i rum med ledande golv,
• i rum med isolerande golv, vars isolationsförmåga är eller kan bli starkt nedsatt genom väta eller kemiska ämnen,
• i rum med isolerande golv, där avsevärd risk finns för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål,
• i det fria, samt
• i kök där risk av i föreskriften angivet slag föreligger (§ 37 b).

Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas.

Notera kraven där flera utsatta delar finns inom räckhåll från varandra. Skyddsjordningen av elradiatorer var kanske en halvhjärtad lösning av sista stycket, men inte tillräcklig då det måste utföras till sitt slut.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.