Hej, jag har köpt precis köpt en taklampa som var visningsex. i en butik. Då kabeln på lampan var väldigt kort måste jag byta denna.

För att inte koppla på något dumt sätt har jag gjort lite efterforskning, men en sak är jag fortfarande förundrad över.
Lamphållaren ser ju ut som på bilden. I en video på youtube säger personen att den blå tråden ska kopplas in på den sida vars metallgrej på insidan ligger längs kanten (till höger i bild), och att den bruna tråden ska kopplas på den sida vars metallgrej ligger invikt mot mitten (vänster i bild).

Dock märkte jag att när jag öppnade lamphållaren när jag fått hem lampan från butiken att trådarna var kopplade tvärtom. Med andra ord, brun var kopplad på sidan som är till höger i bild och blå till vänster.

Jag ser att man enligt elsäkerhetsverket kopplar som personen i youtube-videon säger (vilket man ser här https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-lamphallare/).

Lampan lyste i butiken, så oklart om det spelar någon roll. Men, rekommenderar ni att jag kopplar om så att blå är till höger och brun till vänster, eller bör jag bara låta det vara på samma sätt som tidigare?

Tack!

• Närbild av insidan av en lamphållare med metallkontakter synliga på båda sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar du märka upp vilken som är blå och brun på alla dina skarvsladdar också så att du vänder stickproppen åt rätt håll i vägguttaget?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om du ändå är där och kopplar kan du ju koppla rätt för att stilla ordningssinnet, men eftersom kontakten kan vändas så spelar det ingen roll.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alltså, det spelar ingen roll? Sitter med samma undran men förstod inte riktigt svaren.

H HZL skrev:
Alltså, det spelar ingen roll? Sitter med samma undran men förstod inte riktigt svaren.
Jag förstod inte heller riktigt svaren. Fick mest sarkasm och dumförklaringar. Men efter att ha kollat andra källor verkar det som att det inte spelar någon roll. Se bara till att armaturen är dubbelisolerad osv

Jag förstod inte heller svaret.

Det är sant att man bör försöka koppla fasledaren till blecket i mitten.

Det spelar dock ingen roll tekniskt, lampan lyser som den ska i båda fallen.

Och det har idag heller ingen betydelse för elsäkerheten. Förr var det viktigare då lamphållarna var gjorda så att gängan i lamphållaren var ansluten till ena polen. Men detta är typ 100 år sedan...

Och det går heller inte att garantera att fas och nolla hamnar "rätt" då man inte kan lita på att lamputtaget är rätt kopplat. Och lampor med eurostickpropp kan ju vändas.

Så inga omkopplingar behöver göras här.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske ser fel men det ser ut som att blecket som sitter på sidan har blivit inböjt och då bör nog hela hållaren bytas ut iaf. Även ett visningsex ska ju vara helt när det säljs av firma tycker jag.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag kanske ser fel men det ser ut som att blecket som sitter på sidan har blivit inböjt och då bör nog hela hållaren bytas ut iaf. Även ett visningsex ska ju vara helt när det säljs av firma tycker jag.
Alltså jag tror att den ena ska ligga längs kanten och det andra ska vara inböjt :)

DEn jag ringat in ser ut att vara inböjd relativt kraftigt. Och jag tycker det ser ut som att skruvar man i en lampa där kommern den tryckas ner på det andra blecket och då ge kortslutning förutom att det inringade blecket troligen blir svårt att få på rätt plats igen. Har jag rätt så skulle jag inte lita på att blecket inte bryts av eller hamnar fle framöver även om det nu går att böja till rätt plats.
Inringad bild av en ljussockel med böjt bleck som kan orsaka kortslutning vid montering av lampa.
Skapa konto

DEn jag ringat in ser ut att vara inböjd relativt kraftigt. Och jag tycker det ser ut som att skruvar man i en lampa där kommern den tryckas ner på det andra blecket och då ge kortslutning förutom att det inringade blecket troligen blir svårt att få på rätt plats igen. Har jag rätt så skulle jag inte lita på att blecket inte bryts av eller hamnar fle framöver även om det nu går att böja till rätt plats.
[bild]
Det ser rätt ut den du tycker är inböjd ska ju ha kontakt med mittpolen på lampan. Du kommer nog inte i närheten av att kunna dra lampan så långt ner att det skulle bli problem där. Vanligaste felet på dessa socklar av lite sämre klass är att sidoblecket inte har spänst så det kan behöva bockas ut lite när man byter lampa.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
[bild]
Som sagt, jag är ganska säker på att den ska vara så. Här är några andra bilder från internätet

• Två vita lamphållare DCL E27 i plast på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Hand som håller i en vit, rund lampkontakt med metallklämmor, mot bakgrund av kartong och svart kabel.
    Skapa konto
  • Inuti en lamphållare med synliga metallkontakter och detaljerad inblick i konstruktionen.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja just det är inget du behöver fundera på.

MultiMan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstod inte heller svaret.

Det är sant att man bör försöka koppla fasledaren till blecket i mitten.

Det spelar dock ingen roll tekniskt, lampan lyser som den ska i båda fallen.

Och det har idag heller ingen betydelse för elsäkerheten. Förr var det viktigare då lamphållarna var gjorda så att gängan i lamphållaren var ansluten till ena polen. Men detta är typ 100 år sedan...

Och det går heller inte att garantera att fas och nolla hamnar "rätt" då man inte kan lita på att lamputtaget är rätt kopplat. Och lampor med eurostickpropp kan ju vändas.

Så inga omkopplingar behöver göras här.
Jag har en gammal mässingsskomakarlampa i ett av förråden som suttit där sedan huset byggdes antagligen (1926). När jag var nyinflyttad så skulle jag byta lampa i mörkret. Jag kände mig fram och tog tag i sockeln med vänsterhanden. Det var så jag fick reda på att tidigare ägare kopplat fasen till gängan. Tur att det var torr luft, dåligt ledande golv osv, men skönt var det inte.

Din varning kan fortfarande vara relevant för de som köper gamla fastigheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.