94 270 läst ·
52 svar
94k läst
52 svar
jord och nolla ihopkopplad?
Nej, det kan det inte bli så som du säjer.C claesborjesson skrev:
400 Volt slår direkt sönder elektronisk komponent. Det är omöjligt att det kan tåla.Bara element i så fall, elektronik nej.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Jag jobbar som elektriker senast igår var jag på ett jobb där en huvudsäkring gått sönder. Det är väldigt sällan man får 400 volt på den felaktiga fasen, vanligtvis skiljer det kanske 50 volt upp eller ner.M MEE-84 skrev:
Jag påstod inte att de INTE går sönder vid 400 volt, det är brandfaran som jag sett. Och det är när spänningen är för låg som brandfaran blir stor enligt min erfarenhet. Skyddskretsarna i elektroniken är utförda att skydda mot överspänningar inte för underspänningar.
Strömrusningarna torde bli värre när man slår igång apparaten från spänningslöst än när man återgår till nominell spänning efter underspänning. 
I ett switchat aggregat så ökar strömmen kvadratiskt på primärsidan om matningsspänningen sjunker.
Så får nätagget 115V så blir strömmen i primärsidans krets 4ggr högre.
Spelar det någon roll? Jo, om det är konstruerat för denna spänning eller inte, det är främst switchtransistorn och likriktaren på primärsidan som kan vara underdimensionerad.
Man kan också få rippelproblem om kondensatorn är underdimensionerad vilket kan ge svårberäknade problem.
I ett switchat aggregat så ökar strömmen kvadratiskt på primärsidan om matningsspänningen sjunker.
Så får nätagget 115V så blir strömmen i primärsidans krets 4ggr högre.
Spelar det någon roll? Jo, om det är konstruerat för denna spänning eller inte, det är främst switchtransistorn och likriktaren på primärsidan som kan vara underdimensionerad.
Man kan också få rippelproblem om kondensatorn är underdimensionerad vilket kan ge svårberäknade problem.
Redigerat:
Det blir aldrig överspänning för att en huvudsäkring löser eller att en eller två faser faller bort. Det är endast noll-släpp som ger denna fara.C claesborjesson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, du har rätt. Jag har fel. Skall inte skriva inlägg när man är förkyld. Det är en dålig ursäkt, men det är den enda jag har.Mikael_L skrev:
I ett switchat aggregat så ökar strömmen kvadratiskt på primärsidan om matningsspänningen sjunker.
Så får nätagget 115V så blir strömmen i primärsidans krets 4ggr högre.
Spelar det någon roll? Jo, om det är konstruerat för denna spänning eller inte, det är främst switchtransistorn och likriktaren på primärsidan som kan vara underdimensionerad.
Man kan också få rippelproblem om kondensatorn är underdimensionerad vilket kan ge svårberäknade problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Tänker du rätt här (eller borde jag ta en kaffe till)?Mikael_L skrev:
Om spänningen sjunker till 115V till en "vanlig" apparat, utan primärswicth. Då minskar effekten kvadratriskt (4ggr i det fallet). Men om du kompenserar genom att öka strömmen lika mycket som spänningen minskar så är du tillbaka på samma effekt. Det primärswitchade aggregatet tar ut så mycket ström som behövs för att leverera den effekt som apparaten drar.
Och P = UxI. Strömmen behöver alltså bara öka lika mycket som spänningen sjunker.
Ja du, jag ska nog tömma hela kaffebryggaren, du har naturligtvis rätt.H hempularen skrev:Tänker du rätt här (eller borde jag ta en kaffe till)?
Om spänningen sjunker till 115V till en "vanlig" apparat, utan primärswicth. Då minskar effekten kvadratriskt (4ggr i det fallet). Men om du kompenserar genom att öka strömmen lika mycket som spänningen minskar så är du tillbaka på samma effekt. Det primärswitchade aggregatet tar ut så mycket ström som behövs för att leverera den effekt som apparaten drar.
Och P = UxI. Strömmen behöver alltså bara öka lika mycket som spänningen sjunker.
i din nya normcentralen så är din plint byglad mellan nolla och jord. Ta bort bygeln så får du rätt värde.A andersw skrev:Hej,
I väntan på min elektriker håller jag på att skruva upp den nya normcentralen på väggen. För skoj skull mätte jag lite och märkte att kopplingsplintarna för jord och nolla är ihopkopplade på något sätt. Skall det vara så? Från mätarskåpet kommer jag få tre faser samt en nolla och en jord.
Kan någon förklara?
Mvh
/Anders
Klicka här för att svara
