Byggahus.se

jord och nolla ihopkopplad?

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej,

I väntan på min elektriker håller jag på att skruva upp den nya normcentralen på väggen. För skoj skull mätte jag lite och märkte att kopplingsplintarna för jord och nolla är ihopkopplade på något sätt. Skall det vara så? Från mätarskåpet kommer jag få tre faser samt en nolla och en jord.

Kan någon förklara?

Mvh
    /Anders

2. A
    Anonym
    Tidigare hade vi 4-ledarsystem i sverige och då var nolla och jord samma ledning, men detta system kan ge upphov till mycket stora magnetfält samt en del andra problem med att strömmen går vi vattenrör, armeringsjärn, ventilationstrummor mm.
    Nu har vi istället 5-ledarsystem där nolla och jord är separerade.
    Elcentralerna som säljs skall fungera till båda systemen och de är därför kopplade för 4-ledarsystem. Drar man 5-ledarsystem så får man skilja på nolla och jord. Om centralerna såldes med skiljd nolla och jord, så kan det uppstå livsfara om man inte kopplar ihop dem vid 4-ledarsystem.
    Om man glömmer skilja dem åt vid 5-ledarsystem så löser jordfelsbrytaren ut omedelbart och det kan inte uppstå en farlig situation.

Mvh P-M
    serviceelektriker

3. A
    Medlem Nivå 4
    OK, jag förstår. I min central så har jag tydliga färger på de olika kopplingsplintarna (blå och gul/grön). Jag antar att man måste ta bort sammankopplingen då? Har inte kollat så noga. Så vad du säger är att min central är förberedd för båda systemen (4 eller 5) men levereras för 4-ledarsystem för säkerhets skull?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det vanligaste är fortfarande att man har 4 trådssystem i gatan fram till huset. Troligen har man delat upp det redan i mätarskåpet hos dig.

Som sagt att felaktigt separera jord och nolla ger upphov till oerhört allvarliga fel. Man får slumpartat 0-400V i alla vägguttag, alla apparater i huset kan bli strömförande (dvs. de som har hölje av metall).

Så det gäller att man vet vad man gör om man skall meka i sin central (skrivet som en varning till andra som läser tråden, trådskaparen har ju inte för avsikt att meka själv).

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Nej nu har du lite fel Hempularn med PEN-ledare (4-ledarsystem) så ansluts PEN till skyddsjordsskenan och det kan ALDRIG bli farlig spänning på skyddsjordade prylar sedan byglas det vidare till Nollskenan. MEN som du skriver spänningen fas-nolla kan bli vadsomhelst 0-400 V.

Protte

6. A
    Medlem Nivå 4
    ok, bara så att jag förstår... uppenbarligen har man delat på nolla och jord i mätarskåpet. Hur detta är gjort har jag inten aning om. Men oavsett hur det är gjort skall väl inte kopplingsplinten för jord och nolla i normcentralen vara ihopkopplad i mitt fall? Jag har ju separat nolla och jord framdragen.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Nej, har du separata ledare för N och PE så ska det INTE byglas. Byglar man så förstör man hela vitsen med 5 ledarsystem.

Protte

8. A
    Medlem Nivå 4
    ok, pratade precis med elektrikern. Has sa att de jord-kablar som går upp till de andra lägenheterna är kopplade till nollan i mätarskåpet. Han kommer bara dra upp faserna och nollan till min central och sedan dela av nolla och jord där.. verkar vettigt eller?

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 4
    OM det blir avbrott i PEN ledaren så spänningssätts höljet på enfasobjekt

10. F
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är vettigt, förutsätter att han monterar en JFB om du inte redan har en.

11. A
    Medlem Nivå 4
    Japp, JFB är monterad

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu är jag inte behörig elektriker, och detta gäller tydligen inte i en villa så det kan tänkas att den kunskap jag tror mig ha i ämnet inte är relevant i detta fall.

Men som jag tolkar det du skriver så har man gjort en uppdelning till nolla och jord i mätarcentralen eller liknande för andra lägenheter?

I så fall så är den nolla som kopplas upp till din lägenhet just en nolla, inte en PEN ledare (PEN = kombinerad jord och nolla). Har man delat upp PEN till nolla och jord på ett ställe så får man inte dela upp den en gång till, dvs man får inte ta en nolla och koppla in jord på den, och man får inte ta en jordledaree och koppla in nolla på den.

Som sagt det är möjligt att detta inte gäller när man matar vidare till en lägenhet. Men frågan är ju då också vilken area har nollan som nu plötsligt anses vara PEN, en PEN ledare måste alltid vara 10kvmm.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Om falukorven läst hela tråden så handlar den om det ska vara bygel mellan noll och skyddsjordskenan i centralen och inte om PEN går av.

Dessutom så spänningsätts även skyddsjordade trefasobjekt om det finns minst ett annat enfasobjekt.

Protte

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Diskussionen om PEN av eller ej inleddes nog av mitt inlägg. Det var bara tänkt som en allmän varning för att pilla med jord/nolla i centraler i största allmänhet. Om man inte har järnkoll på hur det funkar med PEN nolla och jord så finns det stor risk att man dels får slumpartade spänningar i sin anläggning, dels får spänningsförande höljen på alla skyddsjordade föremål, om man börjar fibbla med det. Många har inte tillräcklig kunskap för att inse att det kan bli farligt, lätt att tro att ev. fel på nollan "bara" ger att allt inte fungerar så bra i huset, man behöver förstå sin 3-fas lära för att inse hur farligt det kan bli.

Det aktuella fallet som TS tar upp är beskrivet på ett sätt där risken för spänningsförande prylar är låg, oavsett om man gör fel eller ej. Däremot finns fortfarande möjligheten att koppla fel så att man får kraftig överspänning i vissa uttag, med brandrisk som följd.

15. F
    Medlem Nivå 4
    OM protte hade läst mitt inlägg så hade han säkert sett att jag citeade och svarade på prottes inlägg :)