20 835 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Jonsered planhyvel 800mm
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Så vi kan vänta lite obligatoriska bilder i snickarboa-tråden då ocksåR radeeon skrev:
Något skäl till att ni körde filmen utan spånsug? Förutom att det såg tjusigt ut när det 'snöade'
Ja det är inte alls omöjligt.Frustrator skrev:
Är ju inte superbra på trä kanske då jag är svetsare egentligen men jag får kombinera inläggen mellan trä och svetsning.
Nu så är hyveln hemma upputsad på nytt och säkringarna är upphöjda från 20-25amp. Hyveln är inkopplad och provkörd
Jag fullkomligt älskar den men mina säkringar är inte lika glada som jag
Men men oftast så tuggar den igång utan problem
Här är lite bilder i uppdateringen. (går det att byta namn på tråden? Lämpligare med Jonsered planhyvel 800mm eller liknande)
Jag fullkomligt älskar den men mina säkringar är inte lika glada som jag
Men men oftast så tuggar den igång utan problem
Här är lite bilder i uppdateringen. (går det att byta namn på tråden? Lämpligare med Jonsered planhyvel 800mm eller liknande)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har nu monterat på skärslipen på min lilla hyvel och provat att slipa skären och det går som smort. Dock har jag ingen aning om om jag gör rätt det känns rätt men ändå inte riktigt. Funderar om om det finns någon sjystering eller något så man vet att man ligger helt plant mot kuttern. Nu när jag slipar dom tar den i början av skäret men inte längre in. Vet dock inte om förra ägaren har satt i skären riktigt eller om dom har slipat med tillhörande slip
Är det någon som har något tips på hur man ska göra för att få slipen helt plan och följa plant hela vägen.
Är det någon som har något tips på hur man ska göra för att få slipen helt plan och följa plant hela vägen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan noll om din hyvel men ändå...provade du att stoppa in en planka på höger resp vänster sida av bordet för att kolla så den hyvlade lika tjockt innan du börja slipa stålen?. Om ja och plankan blev lika tjock på båda sidor så måste något med slipmojängen justeras, om nä så var stålen inte korrekt postade. Är det samma på alla stålen?R radeeon skrev:
Tack för tips. jag tänkte inte på att kolla med en bräda från varje sida det ångrar jag nu att jag inte gjorde men jag upplevde att den inte blev helt plan när jag hyvlade igenom en bred planka.Ola C skrev:
Kan noll om din hyvel men ändå...provade du att stoppa in en planka på höger resp vänster sida av bordet för att kolla så den hyvlade lika tjockt innan du börja slipa stålen?. Om ja och plankan blev lika tjock på båda sidor så måste något med slipmojängen justeras, om nä så var stålen inte korrekt postade. Är det samma på alla stålen?
Redigerat:
Japp den är rejälDaniel_N skrev:
Om jag inte har fattat helt fel så är detta bakslagskyddet va? Dom som du ser i underkant på överdelen.
Tror även att dessa ”knivarna” på bild två är någon typ av skydd. Dom sitter i den översta delen på bild 3
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag mätt upp allt efter ”slipjiggen” och hyvelkuttern och Jiggen är helt parallella med varandra som ni ser på film 1
Dick skiljer inamtningsbordet på 2,3mm och utmatningsbordet 1,3mm ses på film 2
Någon som vet om man på något sätt kan sjustera upp det eller shimsa på något sätt? Eller är det försumbart?
Någon som vet om man på något sätt kan sjustera upp det eller shimsa på något sätt? Eller är det försumbart?
Nej, så där kan man ju inte ha det. Det är inte försumbart. Jag utgår från att det går att justera, förmodligen på något ganska enkelt sätt.R radeeon skrev:Nu har jag mätt upp allt efter ”slipjiggen” och hyvelkuttern och Jiggen är helt parallella med varandra som ni ser på film 1
[video] [video]
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg