Frustrator Frustrator skrev:
Bara börja hyvla då ;)
Står den i ditt snickeri?
Jobbet?
Ja snart så. Håller på att gå igenom den och polerar upp alla glidytor och sånt.
Den står nu på jobbet men i eftermiddag körs den hem till mitt ”Snickeri” (garage)
Måste bara säkra upp lite hemma innan hyvlingen kan börja.

• Gilla
almighty
  • Laddar…
Bara börja hyvla då ;)
Står den i ditt snickeri?
Jobbet?
Vi har dock gjort en provhyvling innan vi började plocka ner den.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Ja snart så. Håller på att gå igenom den och polerar upp alla glidytor och sånt.
Den står nu på jobbet men i eftermiddag körs den hem till mitt ”Snickeri” (garage)
Måste bara säkra upp lite hemma innan hyvlingen kan börja.
Så vi kan vänta lite obligatoriska bilder i snickarboa-tråden då också :)
Något skäl till att ni körde filmen utan spånsug? Förutom att det såg tjusigt ut när det 'snöade'

Så vi kan vänta lite obligatoriska bilder i snickarboa-tråden då också :)
Något skäl till att ni körde filmen utan spånsug? Förutom att det såg tjusigt ut när det 'snöade'
Ja det är inte alls omöjligt.
Är ju inte superbra på trä kanske då jag är svetsare egentligen men jag får kombinera inläggen mellan trä och svetsning.

Nu så är hyveln hemma upputsad på nytt och säkringarna är upphöjda från 20-25amp. Hyveln är inkopplad och provkörd
Jag fullkomligt älskar den men mina säkringar är inte lika glada som jag
Men men oftast så tuggar den igång utan problem
Här är lite bilder i uppdateringen. (går det att byta namn på tråden? Lämpligare med Jonsered planhyvel 800mm eller liknande)
Nyligen renoverad äldre grönmålad planhyvel utomhus i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upputsad äldre planhyvel på en solig dag, synlig i lastutrymmet på en släpvagn.
Skapa konto
Upprustad gammal grön planhyvel i ett verkstadsutrymme med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Öppen elcentral med säkringar och kablage synliga, använd vid uppgradering av hyvelns säkringar från 20 till 25 ampere.
Skapa konto
Upprustad äldre grön planhyvel i ett verkstadsutrymme med öppet elskåp och verktyg omkring.
Skapa konto
Närbild av en renoverad Jonsered planhyvel med upphöjd och polerad skärstålsaxel och inmatningsvalsar.
Skapa konto

Har nu monterat på skärslipen på min lilla hyvel och provat att slipa skären och det går som smort. Dock har jag ingen aning om om jag gör rätt det känns rätt men ändå inte riktigt. Funderar om om det finns någon sjystering eller något så man vet att man ligger helt plant mot kuttern. Nu när jag slipar dom tar den i början av skäret men inte längre in. Vet dock inte om förra ägaren har satt i skären riktigt eller om dom har slipat med tillhörande slip
Är det någon som har något tips på hur man ska göra för att få slipen helt plan och följa plant hela vägen.
Verktygsslip monterad på en hyvelmaskin i en verkstad med synliga delar av hyvelblad och slipmekanism.
Skapa konto
Närbild av en person som slipar ett hyvelskär med en skärslip monterad på en hyvelmaskin.
Skapa konto

En till liten fråga.
Är det någon som vet vad denna del är till eller vad man gör med den. Metalldel med bultar på en grön maskin, användare frågar om delens funktion eller användningsområde.
Skapa konto
Slitet grönt metallfäste med fyra skruvhål och ett långsträckt öppet utrymme, fastsatt vid en rörstruktur.
Skapa konto

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
R radeeon skrev:
Vet dock inte om förra ägaren har satt i skären riktigt eller om dom har slipat med tillhörande slip
Kan noll om din hyvel men ändå...provade du att stoppa in en planka på höger resp vänster sida av bordet för att kolla så den hyvlade lika tjockt innan du börja slipa stålen?. Om ja och plankan blev lika tjock på båda sidor så måste något med slipmojängen justeras, om nä så var stålen inte korrekt postade. Är det samma på alla stålen?

Rejäl maskin! Jag kan inte modellen alls, men jag hade kontrollerat att det finns ett skydd för att hindra bitarna att kastas bakåt (bakslagsskydd) , annars eftermonterat ett sådant.

Ola C Ola C skrev:
Kan noll om din hyvel men ändå...provade du att stoppa in en planka på höger resp vänster sida av bordet för att kolla så den hyvlade lika tjockt innan du börja slipa stålen?. Om ja och plankan blev lika tjock på båda sidor så måste något med slipmojängen justeras, om nä så var stålen inte korrekt postade. Är det samma på alla stålen?
Tack för tips. jag tänkte inte på att kolla med en bräda från varje sida det ångrar jag nu att jag inte gjorde men jag upplevde att den inte blev helt plan när jag hyvlade igenom en bred planka.

Redigerat:
Daniel_N Daniel_N skrev:
Rejäl maskin! Jag kan inte modellen alls, men jag hade kontrollerat att det finns ett skydd för att hindra bitarna att kastas bakåt (bakslagsskydd) , annars eftermonterat ett sådant.
Japp den är rejäl
Om jag inte har fattat helt fel så är detta bakslagskyddet va? Dom som du ser i underkant på överdelen.
Tror även att dessa ”knivarna” på bild två är någon typ av skydd. Dom sitter i den översta delen på bild 3 Del av en industrianordning med möjligt bakslagskydd och fjädrande knivar i överkant.
Skapa konto
Metallkomponenter som tros vara bakslagskydd och fjädrande knivar för byggprojekt på en arbetsbänk.
Skapa konto
Metalldel med fjädrande "knivar" som tros vara ett bakslagskydd, placerade på en maskindel i en verkstad.
Skapa konto
och är fjädrande.

Nu har jag mätt upp allt efter ”slipjiggen” och hyvelkuttern och Jiggen är helt parallella med varandra som ni ser på film 1
Dick skiljer inamtningsbordet på 2,3mm och utmatningsbordet 1,3mm ses på film 2
Någon som vet om man på något sätt kan sjustera upp det eller shimsa på något sätt? Eller är det försumbart?

R radeeon skrev:
Nu har jag mätt upp allt efter ”slipjiggen” och hyvelkuttern och Jiggen är helt parallella med varandra som ni ser på film 1
Dick skiljer inamtningsbordet på 2,3mm och utmatningsbordet 1,3mm ses på film 2
Någon som vet om man på något sätt kan sjustera upp det eller shimsa på något sätt? Eller är det försumbart?
[video] [video]
Nej, så där kan man ju inte ha det. Det är inte försumbart. Jag utgår från att det går att justera, förmodligen på något ganska enkelt sätt.

Inte riktigt din hyvel men kanske kan vara till hjälp ändå.. Explosivritning av en hyvel från Jonsereds Konstruktion & Teknik AB med detaljerade komponenter uppmärkta med nummer.
Skapa konto
Exploded view diagram of a woodworking machine with labeled parts provided by Jonsereds Konstruktion & Teknik AB.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.