JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Istället för realtid i transport så bör man ha en schablontid, exvis 15 min. Tar det längre tid ska timdebiteringen stå för den extra kostnaden. Samma gäller vid oförutsedd inköpskörning.

Det är är orimligt att slutkund ska betala för att en hantverkare ska sitta i bilen vid eventuell kö. Dock vet jag inte om företag faktiskt skulle debitera en kund för 2h ståendes på en motorväg exempelvis.

Jag tar som vanligt upp jämförelsen med mitt eget jobb i bilskadebranschen.

Det är inte omöjligt att införa en typ av ställtid i andra branscher. Den ena gången går man plus och andra minus. Jag kan inte debitera kunden för omlack av huv för att en fluga landade i lacken. Det är en smäll man får ta.

Tiden för transport kunde ingå i ”servicebil”-posten. Det handlar om hur man presenterar kostnaden. Det är psykologi.
Varför ifrågasätter ingen frisören som tar 500 för en klippning och lyckas klippa 2 i timmen?

S SueCia skrev:
Ja och det tar man väl isåfall hänsyn till i offerten, ska man räkna på jobb i sthlm så måste man ju förstå att köer kan uppstå eller hur?

Kör man på löpande är det självklart att kunden debiteras för kötid på väg till kund, men inte i din värld eller?
Detta är väl kärnan i mitt problem. Oavsett vilkey sätt man fakturerar på vill kunden ha jämförbarhet. Och om ett antal saker bör varje hantverkare anta:
  • Kunden förutsätter att det är när du dyker upp som du börjar debitera
  • Kunden förutsätter att du är erfaren och effektiv och har gjort motsvarande jobb förut
  • Kunden förutsätter att du har de flesta delar för enklare jobb "på lager"

Om du ska avvika från detta så anser jag (andra får väl tycka som dom vill) att en seriös företagare har en skyldighet att upplysa om detta. T.ex:
"Bara så du vet så måste jag för att kunna göra det här jobbet först åka och hyra en skruvdragare i bagarmossen, ett eluttag i Täby och sedan gå en kvällskurs på tre dagar. Så förvänta dig att den faktura du får kommer att innehålla c:a 12-16 timmar mer än den tid jag tillbringar hos dig."

• Gilla
  • Haha
yoaqim och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Detta är väl kärnan i mitt problem. Oavsett vilkey sätt man fakturerar på vill kunden ha jämförbarhet. Och om ett antal saker bör varje hantverkare anta:
  • Kunden förutsätter att det är när du dyker upp som du börjar debitera
  • Kunden förutsätter att du är erfaren och effektiv och har gjort motsvarande jobb förut
  • Kunden förutsätter att du har de flesta delar för enklare jobb "på lager"

Om du ska avvika från detta så anser jag (andra får väl tycka som dom vill) att en seriös företagare har en skyldighet att upplysa om detta. T.ex:
"Bara så du vet så måste jag för att kunna göra det här jobbet först åka och hyra en skruvdragare i bagarmossen, ett eluttag i Täby och sedan gå en kvällskurs på tre dagar. Så förvänta dig att den faktura du får kommer att innehålla c:a 12-16 timmar mer än den tid jag tillbringar hos dig."
En kund förutsätter även att Rot avdrag är gjort på fakturan. Något som kunden måste informera om

• Gilla
Daleby
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför ifrågasätter ingen frisören som tar 500 för en klippning och lyckas klippa 2 i timmen?
Hittills har ju ingen ifrågasatt priset. Vissa yrken har 5000 kronor i timmen, andra 500. Problemet här är att en del firmor framställer sig som billigare genom att debitera för saker i efterhand som kunden inte rimligen kunde förvänta sig. Det är som att klippningen visade sig kosta 550 för det va underförstått att saxslitage och tidningsprenumerationen för vänt i häcken debiteras separat.

Prissättning måste vara transparent för att det ska finnas förtroende. Och där har en del firmor vissa utmaningar...

• Gilla
  • Haha
ghow och 5 till
  • Laddar…
En kund förutsätter även att Rot avdrag är gjort på fakturan. Något som kunden måste informera om
Bra exempel. Alla hantverkare jag anlitat, vilket blivit ett par senaste halvåret, har sagt "jag misstänker att du vill ha ROT va? Glöm inte skicka dina uppgifter till mig på förhand". För de gör ju detta hela dagarna, jag köper en tjänst i snitt var femte år. Hur ska jag kunna förväntas ha koll?

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Hittills har ju ingen ifrågasatt priset. Vissa yrken har 5000 kronor i timmen, andra 500. Problemet här är att en del firmor framställer sig som billigare genom att debitera för saker i efterhand som kunden inte rimligen kunde förvänta sig. Det är som att klippningen visade sig kosta 550 för det va underförstått att saxslitage och tidningsprenumerationen för vänt i häcken debiteras separat.

Prissättning måste vara transparent för att det ska finnas förtroende. Och där har en del firmor vissa utmaningar...
Så slitaget på firmabilen och prenumerationen på Elnytt är gratis menar du?

Vad menar du är problemet med det? Priset är väl oftast fast och tydligt kommunicerat i förväg.

• Gilla
korsriddaren och 2 till
  • Laddar…
Bra exempel. Alla hantverkare jag anlitat, vilket blivit ett par senaste halvåret, har sagt "jag misstänker att du vill ha ROT va? Glöm inte skicka dina uppgifter till mig på förhand". För de gör ju detta hela dagarna, jag köper en tjänst i snitt var femte år. Hur ska jag kunna förväntas ha koll?
Då borde man ha koll. Precis som du letar x-trapriser i reklamen. Kan du köpa skinkan billigare på Coop 2 km bort än på det lokala ICA så gör du ju det

P Pin skrev:
Vad menar du är problemet med det? Priset är väl oftast fast och tydligt kommunicerat i förväg.
Att ingen ifrågasätter priset, hinner man två kunder i timmen så blir frisören rik medans hantverkaren blir fattig

• Gilla
hellohello
  • Laddar…
Så slitaget på firmabilen och prenumerationen på Elnytt är gratis menar du?
Nej, men det är inbakat i det av kunden förutsatta timpriset på plats.
Då borde man ha koll. Precis som du letar x-trapriser i reklamen. Kan du köpa skinkan billigare på Coop 2 km bort än på det lokala ICA så gör du ju det
Borde man? Jag misstänker att du framställer dig själv som mer ignorant än vad du är :thinking:

Att detta forum finns är till dels ett resultat att det idag typ är lättare att lära sig hantverket än att anlita hantverkare...

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Att ingen ifrågasätter priset, hinner man två kunder i timmen så blir frisören rik medans hantverkaren blir fattig
Ja stackars alla hantverkare!

Edit: även om du såklart har helt fel, vad skulle det vara för fel med att frisören tjänar mer pengar än hantverkaren?

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Nej, men det är inbakat i det av kunden förutsatta timpriset på plats.

Borde man? Jag misstänker att du framställer dig själv som mer ignorant än vad du är :thinking:

Att detta forum finns är till dels ett resultat att det idag typ är lättare att lära sig hantverket än att anlita hantverkare...
Men denna tråden handlar inte om man kan lära sig att skruva kommod eller inte utan ifrågasätter hantverkaren som gjorde det för att man själv har tummen mitt i handen

Ja stackars alla hantverkare!

Edit: även om du såklart har helt fel, vad skulle det vara för fel med att frisören tjänar mer pengar än hantverkaren?
Inget, det tyder på att frisören är duktig

Så frisörens pris påverkar hantverkarens lön? Eller menar du att hantverkaren inte har råd att klippa sig?

Det finns massor med fastprisupplägg på att t.ex. byta WC som "bara" kostar si och så efter ROT som i praktiken gör att hantverkaren får en ohemul timlön. Om inte den berömda restiden äter upp hela vinsten dårå :rolleyes:

Som hantverkarna ibland svarar här i tråden, köp en sax och klipp dig själv då eller ta hjälp av frun eller en kompis ;)

• Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Och priset ifrågasätts inte för att det är tydligt. Upplevs det som för dyrt med 500 kr så kan man leta andra frisörer som också har tydliga priser, och förhoppningsvis hitta en för 400 eller 300.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.