Förstår inte att det kan finns så mycket att diskutera i en sådan här fråga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Förstår inte att det kan finns så mycket att diskutera i en sådan här fråga.
Många synvinklar på problemet

richardtenggren
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja, och vissa konsulter jobbar åt bygga hus samtidigt som de fakturerar kund...

Eller det kanske hamnar under övrigt;)
Du verkar förspilla en del tid här med och du kan ju knappast skylla på att du väntar på en simulering eller något annat som tar tid du inte kan påverka.

Jag tror att de flesta konsulter är rätt ”färdigsurfade” med all väntetid vi har osv.
Det är väl om man kan bidra här eller glädjas åt folk som slår sig för bröstet men samtidigt inte kan räkna, låt oss ha den tiden och glädjen ;)

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror de flesta håller med dig. Det är bara tydligheten som saknas. För dig var det självklart, för andra är det inte det och är man då lite rädd om sina kunder så är man tydlig innan problemet dyker upp, för det kommer det att göra då och då.

Jag jobbar för övrigt som konsult och jag måste inte fakturera 8 timmar om dagen. Jag måste tidrapportera 8 timmar, men min chef säger "Kunden ska absolut betala för vår tid, men vi ska absolut inte fylla på med timmar som vi inte gjort kundnytta". Dvs jobbar jag 6 timmar för kunden så är det 6 timmar som jag matar in i tidrapporteringssystemet på det uppdraget, sen sätter jag 2 timmar "övrigt". Om vi däremot kommit överens om att kunden bokar mig hela dagen så får de betala för hela dagen, vare sig de har jobb till mig eller inte. Det har hänt att jag bokat in en heldag hos kund på deras begäran och så när jag kommer dit så säger kunden "Oj, var det idag, det har jag missat. Vi kan inte köra nu". Då säger jag helt enkelt "Jag har bokat hela dagen för er så den får ni betala, om jag inte hittar ett annat jobb nu. Jag har andra kunder som jag kan försöka med." Många gånger klarar sig kunden med att betala för 2-4 timmar för jag hittar en annan kund som jag kan åka till.
Handlar nog också mycket om inom vilken sektor/kund, typ av konsultarbete och vilken chef man har när vi snackar konsulter :giggle:. Jag skulle fakturera 8 timmar enligt order. Men det är en annan diskussion i en annan tråd.;)

T ToRy skrev:
Sms-konversationen fördes innan jobbet var gjort. Hur mycket kontakt som hafts med rörisen har vi ingen aning om.
Sen kanske TS är en sådan där mysko person som gillar att kommunicera med folk, vara artig, prata annat än bara kalla fakta. Jäkligt jobbigt med såna, för då kan man plötsligt behöva hantera alla möjliga färger på skalan, inte bara svart eller vitt...
Japp, en hint om att det kan bli mera jobb vid prisförfrågan är bara ett sätt att vara social på :rolleyes:

S Strontus skrev:
Japp, en hint om att det kan bli mera jobb vid prisförfrågan är bara ett sätt att vara social på :rolleyes:
Ja, eller tro att man kan få restiden gratis....:p

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du verkar förspilla en del tid här med och du kan ju knappast skylla på att du väntar på en simulering eller något annat som tar tid du inte kan påverka.

Jag tror att de flesta konsulter är rätt ”färdigsurfade” med all väntetid vi har osv.
Det är väl om man kan bidra här eller glädjas åt folk som slår sig för bröstet men samtidigt inte kan räkna, låt oss ha den tiden och glädjen ;)
Jag väntar på att isometrikörningen ska bli klar och att CaePipe ska analysera klart :rolleyes:;). Nej jag är inte konsult längre, nu är jag anställd :giggle:

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S SueCia skrev:
och varför skulle hantverkarens pris, kvalite eller sociala samspel påverkas av en hint om mer jobb? Det är solklart vad det handlade om och det såg garanterat rörmokaren också.
Fast nu är det ju inte jag som påstått att TS:s sms handlade om att påverka vare sig pris, kvalité eller hantverkarens sociala samspel. Du påstår att det var ett försök att påverka priset. Enbart det faktum att du och jag tolkar olika betyder att det är allt annat än solklart. Det som händer här är att du tror att din tolkning är den enda rätta. Det är uppenbarligen fel. Varken du eller jag vet om våran tolkning är den rätta, det vet bara TS.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
L Leafy skrev:
Jag väntar på att isometrikörningen ska bli klar och att CaePipe ska analysera klart :rolleyes:;). Nej jag är inte konsult längre, nu är jag anställd :giggle:
CaePipe och liknande överlåter jag till vår plantavdelning bredvid min avdelning på kontoret ;)

Det har sina för och nackdelar, även om jag är anställd som konsult då :)

S Strontus skrev:
Nej, det kan vara många saker, det är det som är min poäng. Det och att jag tycker det är lite trist att man som första svar på en fråga får en reaktion som baseras på värsta, mest negativa tolkning.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det hade varit önskvärt men skatteverket sätter käppar i hjulen. Om allt ska ingå blir det ganska jobbigt att räkna ut ROT förmodar jag.
Är det verkligen förbjudet.

säg att man tar 650 kr/h, vara 500 kr avser arbete, resterande är bilkostnad mm.
Rent tekniskt kommer man redovisa två intäkter mot skatteverket och bokföringen, men man ger kunden ett totaltpris per timme.

Undra om jag inte fick något liknande när jag hade en grävare, fick ett totalpris per timme, vara xx var maskinkostnad och yy arbetskostnad.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
T
S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Jag skulle vända på ditt resonemang och säga att transport ingår alltid om inte du förhandlat något annat.
Dvs en privatperson ska tydligt tala om att man inte tänkt betala för transport innan start.

Du ska resonera att du fått jobbet gjort och ska betala för dig ...

• Gilla
Stiildakk
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag skulle vända på ditt resonemang och säga att transport ingår alltid om inte du förhandlat något annat.
Dvs en privatperson ska tydligt tala om att man inte tänkt betala för transport innan start.

Du ska resonera att du fått jobbet gjort och ska betala för dig ...
Absolut!

Jag vill ju givetvis betala för mig, ville mest ha mer utförlig information som kund för jag är inte så inne på vad som är praxis.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nja, stämmer inte riktigt. Jag har haft hantverkare som inte gjort sitt jobb, dvs halvfärdigt. Min poäng där var att om det blev ett bra jobb så skulle jag kunna anlita samma hantverkare. Förstår dock hur det kunde misstolkas så men så är inte fallet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Min poäng där var att om det blev ett bra jobb så skulle jag kunna anlita samma hantverkare.
S Strontus skrev:
När TS frågar vad det kostar och samtidigt skriver att "det kan bli fler jobb om det känns bra" så är det rätt uppenbart att han fikar efter "bra pris".
Det är väl inte det mista konstigt att man vid en upphandling önskar lägsta möjliga pris och för att uppnå detta antyder att relationen kan växa om man blir nöjd med leveransen. En inköpare som agerar annorlunda är ingen kompetent inköpare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.