Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelsen hade kanske varit ok om kunden frågat "vilket pris per timme tar ni?", men det gjorde TS inte utan istället frågade han vad det kunde tänkas kosta och fick ett halvt svar.

Många är rädda för att vara tydliga med sin prissättning för de tänker att de ska tappa affären. Det stämmer ibland, men å andra sidan får man inte återkommande kunder om de känner sig lurade.

Själv ringde jag en rörmokare som var på plats 15 minuter. Fakturan blev på 3 timmar plus servicebil på 750:-. Jag hade blivit galen, om det inte var för att han var väldigt tydlig med det innan. "Vi tar 750:- för servicebil och minimitaxan är för tre timmar. Jag tror att jag vet vad felet är och har jag rätt tar det 15 minuter att fixa". Jag fick en fet räkning men var nöjd och kunde rekommendera den killen till andra. Ärlighet kan räcka långt...
Till att börja med. Ditt hantverksexempel är klockrent. Nu förtäljer inte historian hur många timmar han skulle ha fakturerat ifall han varit där i 3 Tim.
Du är nöjd och har fått betala 3 Tim och 750 kr för 15 min jobb. TS är missnöjd efter 2 Tim arbete men en faktura på 3.
Kärnfrågan från början i den här tråden handlar om ifall TS blivit förd bakom ljuset när han blivit debiterad 3 Tim. Hantverkaren har inte varit tillräckligt tydlig.
Jag tycker det är ganska uppenbart att TS ställer frågan till en anställd på sms. Han vet ju inte mycket mer än att han ska ta bort en kommod och ...
Sen när arbetet är avslutat får TS reda på mellan fyra ögon att han kommer bli debiterad för 3 Tim eftersom 1 Tim för transport skall tillkomma.
Så kärnfrågan enligt mig är ifall man som konsument bör förstå att hantverkaren inte åker gratis till och från arbetsplatsen. Alltså ifall man har rätt att förvänta sig att stämpelklockan slås på när hantverkaren kliver innanför tröskeln och av när han kliver ut.

Jag anser inte det. Jag anser att man som konsument bör känna till detta eller så får man lära sig detta. Det är ju en fullständig självklarhet att ett företag inte bara kan ta betalt för tiden exakt när arbetet pågår.
Sen tycker jag din hantverkare är mycket klokare som från början talar om en minimitaxa och avgift för Servicebil. Men tyvärr framgår det som sagt inte hur många Tim du skulle blivit debiterad ifall han varit där längre tid en 3 Tim.

Själv skulle jag aldrig låta en anställd åka ut innan jag har en beställning på Mail. Och innan jag kan få en beställning så får kunden ta del av vår prislista där det står om timpriser, servicebil, påslag material, påslag ue. Sen får absolut inte mina anställda diskutera priser med kund. Risken för onödiga missförstånd är alldeles för stor. Givetvis fakturerar vi också 3 timmar för 2 Tim arbete. Inga problem alls. Men så jobbar vi ytterst sällan direkt till privatpersoner tack och lov.:rofl:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Ja, det där är spännande, jag jobbar ju bara med entreprenörer upphandlade enligt LOU på jobbet, där ingår allt i timpriset, verktyg, bil, körtid, arbetsledning mm, så visst hade man kunnat göra annorlunda även för privatkunder, men det är ju inte säkert att det blir tydligare prissättning för det.

S SueCia skrev:
Begära offert kanske? :)
Men vad gör man om det är kö då? Det skulle ju kunden betala för.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Eller så ska du läsa lite mer i tråden innan du kommenterar? Såg dina tidigare inlägg i tråden och det är samma sak där. Läs lite mer innan du kommenterar.(y)
Jag har hängt med hela tråden. Något särskilt du tänker på? Ser inte riktigt hur min kommentar skulle ändras givet vad andra har skrivit.

S
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men vad gör man om det är kö då? Det skulle ju kunden betala för.
Ja och det tar man väl isåfall hänsyn till i offerten, ska man räkna på jobb i sthlm så måste man ju förstå att köer kan uppstå eller hur?

Kör man på löpande är det självklart att kunden debiteras för kötid på väg till kund, men inte i din värld eller?

Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Till att börja med. Ditt hantverksexempel är klockrent. Nu förtäljer inte historian hur många timmar han skulle ha fakturerat ifall han varit där i 3 Tim.
Du är nöjd och har fått betala 3 Tim och 750 kr för 15 min jobb. TS är missnöjd efter 2 Tim arbete men en faktura på 3.
Kärnfrågan från början i den här tråden handlar om ifall TS blivit förd bakom ljuset när han blivit debiterad 3 Tim. Hantverkaren har inte varit tillräckligt tydlig.
Jag tycker det är ganska uppenbart att TS ställer frågan till en anställd på sms. Han vet ju inte mycket mer än att han ska ta bort en kommod och ...
Sen när arbetet är avslutat får TS reda på mellan fyra ögon att han kommer bli debiterad för 3 Tim eftersom 1 Tim för transport skall tillkomma.
Så kärnfrågan enligt mig är ifall man som konsument bör förstå att hantverkaren inte åker gratis till och från arbetsplatsen. Alltså ifall man har rätt att förvänta sig att stämpelklockan slås på när hantverkaren kliver innanför tröskeln och av när han kliver ut.

Jag anser inte det. Jag anser att man som konsument bör känna till detta eller så får man lära sig detta. Det är ju en fullständig självklarhet att ett företag inte bara kan ta betalt för tiden exakt när arbetet pågår.
Sen tycker jag din hantverkare är mycket klokare som från början talar om en minimitaxa och avgift för Servicebil. Men tyvärr framgår det som sagt inte hur många Tim du skulle blivit debiterad ifall han varit där längre tid en 3 Tim.

Själv skulle jag aldrig låta en anställd åka ut innan jag har en beställning på Mail. Och innan jag kan få en beställning så får kunden ta del av vår prislista där det står om timpriser, servicebil, påslag material, påslag ue. Sen får absolut inte mina anställda diskutera priser med kund. Risken för onödiga missförstånd är alldeles för stor. Givetvis fakturerar vi också 3 timmar för 2 Tim arbete. Inga problem alls. Men så jobbar vi ytterst sällan direkt till privatpersoner tack och lov.:rofl:
Det var många år sen nu så jag minns inte detaljerna, men poängen var att jag backade inte från att beställa bara för att jag visste att det skulle blir dyrt. Hade han däremot sagt "vi tar x kr i timmen" och jag sen fått en räkning på 3 timmar plus servicebil för 750:-, dvs exakt den faktura jag nu fick, så hade jag blivit förbannat och varnat andra från att anlita den lurendrejaren. Ärlighet gjorde att jag var en nöjd kund som istället kunde rekommendera den rörmokaren.
Att jag som kund ska betala hantverkarens resa hem till mig tycker jag är logiskt men frågan kommer upp rätt ofta här så jag misstänker att de flesta hantverkare känner till problemet med att inte alla kunder vet det. Känner man till att det är ett potentiellt problem bör man för sin egen skull om inte annat förekomma problemet genom att vara tydlig.

• Gilla
svanbe och 2 till
  • Laddar…
S
Scouten skrev:
Ja, det där är spännande, jag jobbar ju bara med entreprenörer upphandlade enligt LOU på jobbet, där ingår allt i timpriset, verktyg, bil, körtid, arbetsledning mm, så visst hade man kunnat göra annorlunda även för privatkunder, men det är ju inte säkert att det blir tydligare prissättning för det.
Det är du som ställer kraven eftersom ni är en upphandlande enhet. Där kan ni kräva att få priset redovisat på ett speciellt vis. Privatpersoner som beställer ett 2 timmars jobb har inte samma möjlighet.

S steelduck skrev:
Nja, jag vet inte hur du resonerar det här med slaveriet men min poäng är att man ska vara tydlig med vad det kommer kosta från början.
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.

Well God fortsättning på dig du med.
Gnällig snåljåp som gott kunde bytt komoden själv. Bor han granne med dig?

Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Gnällig snåljåp som gott kunde bytt komoden själv. Bor han granne med dig?
Märklig inställning. TS ville ha ett jobb utfört och var villig att betala för det. TS visste inte att det är brukligt att man får betala för hantverkarens restid och ställer därför frågan. Han har fått ett svar att det är så det brukar vara och det är väl bra?
Det är väl bättre att TS frågar och lär sig än att TS sitter hemma själv och är irriterad?
Man vill väl ändå att kunden ska känna sig nöjd?

För några år sen gick jag och några kollekor och käkade lunch på en nyöppnad restaurang i närheten av jobbet, dvs en dagens lunch. En kollega beställde mineralvatten till maten och fick in en 33 cl flaska som han senare fick betala 25:- för. Personen är ingen snåljåp och 25 kronor förstörde inte han ekonomi, men han blev irriterad på att de inte sa något om det innan, så han kände sig lurad. Någon annan hade beställt cola som tydligen ingick. Kollegan ville aldrig mer besöka den restaurangen. Hade de sagt "bara så du vet, mineralvatten ingår inte i dagens lunch utan kostar 25:- extra" så hade han varit nöjd och vi hade gått tillbaks fler gånger.

• Gilla
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
När TS frågar vad det kostar och samtidigt skriver att "det kan bli fler jobb om det känns bra" så är det rätt uppenbart att han fikar efter "bra pris".
Det är ett sms. Vad tycker du man ska fylla i med för kallprat för att separera frågan om pris från kommentaren om mer jobb? Vädersnack, senaste coronasiffrorna? Personligen tolkade jag det som att steelduck menade resultatet på jobbet, kontakten dem emellan OCH om priset var vettigt, inte att det var en fråga om kompispris.

Fairlane Fairlane skrev:
Märklig inställning. TS ville ha ett jobb utfört och var villig att betala för det. TS visste inte att det är brukligt att man får betala för hantverkarens restid och ställer därför frågan. Han har fått ett svar att det är så det brukar vara och det är väl bra?
Det är väl bättre att TS frågar och lär sig än att TS sitter hemma själv och är irriterad?

För några år sen gick jag och några kollekor och käkade lunch på en nyöppnad restaurang i närheten av jobbet, dvs en dagens lunch. En kollega beställde mineralvatten till maten och fick in en 33 cl flaska som han senare fick betala 25:- för. Personen är ingen snåljåp och 25 kronor förstörde inte han ekonomi, men han blev irriterad på att de inte sa något om det innan, så han kände sig lurad. Någon annan hade beställt cola som tydligen ingick. Kollegan ville aldrig mer besöka den restaurangen. Hade de sagt "bara så du vet, mineralvatten ingår inte i dagens lunch utan kostar 25:- extra" så hade han varit nöjd och vi hade gått tillbaks fler gånger.
På byggahus sitter en grupp experter och svarar på svenska folkets frågor.:crysmile:

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Om kollegan frågat så hade han fått svar. Varför anta allt hela tiden?

Jag tanka bilen häromdagen och fick då reda på att jag fick betala moms på bensinen, jag som bara trodde att bensinen var så dyr

Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om kollegan frågat så hade han fått svar. Varför anta allt hela tiden?

Jag tanka bilen häromdagen och fick då reda på att jag fick betala moms på bensinen, jag som bara trodde att bensinen var så dyr
Ja den jämförelsen är vettig eftersom priset som står på pumpen är exklusive moms?

Under alla år som jag har jobbat så har jag iallafall lärt mig att det som är självklart för mig, inte alltid är det för min kund så jag brukar försöka förklara saker som jag vet att det ofta blir missförstånd kring innan, så slipper man problem i framtiden.

Du och många fler verkar istället ha inställningen: Det här brukar ofta bli missuppfattningar kring, men kunden frågar inte så jag säger inget. Om kunden sen frågar efteråt så kan jag säga att hen är snål, korkad, hatar hantverkare eller vad det nu är som brukar dyka upp. Jag tror det är en dålig idé, andra tycker tydligen det är bra.

• Gilla
ghow och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja den jämförelsen är vettig eftersom priset som står på pumpen är exklusive moms?

Under alla år som jag har jobbat så har jag iallafall lärt mig att det som är självklart för mig, inte alltid är det för min kund så jag brukar försöka förklara saker som jag vet att det ofta blir missförstånd kring innan, så slipper man problem i framtiden.

Du och många fler verkar istället ha inställningen: Det här brukar ofta bli missuppfattningar kring, men kunden frågar inte så jag säger inget. Om kunden sen frågar efteråt så kan jag säga att hen är snål, korkad, hatar hantverkare eller vad det nu är som brukar dyka upp. Jag tror det är en dålig idé, andra tycker tydligen det är bra.
Att moms ingår i priset för privatpersoner vet nog de flesta vuxna. Däremot kan jag hålla med om att hantverkaren kunde nämnt att reseersättning tillkommer speciellt om det är en ny kund.

Men om jag råkat ut för samma sak som din kollega hade jag påtalat detta för personalen och inte stuckit huvudet i sanden

Istället för realtid i transport så bör man ha en schablontid, exvis 15 min. Tar det längre tid ska timdebiteringen stå för den extra kostnaden. Samma gäller vid oförutsedd inköpskörning.

Det är är orimligt att slutkund ska betala för att en hantverkare ska sitta i bilen vid eventuell kö. Dock vet jag inte om företag faktiskt skulle debitera en kund för 2h ståendes på en motorväg exempelvis.

Jag tar som vanligt upp jämförelsen med mitt eget jobb i bilskadebranschen.

Det är inte omöjligt att införa en typ av ställtid i andra branscher. Den ena gången går man plus och andra minus. Jag kan inte debitera kunden för omlack av huv för att en fluga landade i lacken. Det är en smäll man får ta.

Tiden för transport kunde ingå i ”servicebil”-posten. Det handlar om hur man presenterar kostnaden. Det är psykologi.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.