159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Så man ska skita i vissa problem för andra problem existerar ? Haha älskar den logiken folk kör med ibland... Men visst min brutna arm läker snabbare om jag får höra någon annan har det värreKrille-72 skrev:
Ja, som sagt det handlar inte om att jag tycker något är för dyrt. Mitt stora problem är att det har gått så långt att jag gör allt i min makt för att slippa anlita hantverkare och det är för att det är tamigfan nästan alltid så att antingen är de dåliga yrkesmän eller dåliga företagare.M mojjen skrev:Det låter som ungefär samma upplägg som fastprisjobb. Man försöker kalkylera fram det absolut maximala man kan klämma ur affären. Jag har som princip inget emot det. Det är normalt vårt arbetssätt också. Taket för vad vi offereras sätts utifrån konkurrens (Vilken är stentuff inom vårt område). Har man sen accept på det så är alla nöjda. Dock är detta bara till gagn för kunden om anbudsgivaren räknat fel. I en fastpriskalkyl har man normalt alltid tagit höjd för allt oförutsett.
"Dyrt är det när man inte fått det man betalat för"
Att hitta en hantverkare som är både duktig yrkesman och bra företagare som är tillgänglig tar ofta längre tid än att lära sig yrket själv...
Helt klart ska du stå för resanS steelduck skrev:Hej alla!
Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Hur ska jag resonera här tycker ni?
Inget att klaga på.
Din princip kan du lägga på annat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jämförelsen hade kanske varit ok om kunden frågat "vilket pris per timme tar ni?", men det gjorde TS inte utan istället frågade han vad det kunde tänkas kosta och fick ett halvt svar.Krille-72 skrev:
Jag tycker det här med Taxi börjar bli en riktigt bra jämförelse. Ska verkligen ta det till mig och fundera.
Du ringer Taxi och frågar:
”Vad är km priset för er taxi?” (Läs vad kostar era tjänster/ Tim till en hantverkare).
Sen kommer Taxin och du hoppar in. (Läs sen kommer hantverkaren och presenterar sig).
Taxiföraren frågar vart du ska. (Läs hantverkaren frågar vad du vill ha gjort). Taxin börjar rulla och ni diskuterar väder. ( Läs Hantverkaren börjar jobba och du frågar om han vill ha kaffe).
Taxibilen stannar och kvittot skrivs ut. (Läs hantverkaren är klar och fakturan kommer med expressfart).
Va? I Taxiväxeln så sa dom att KM priset var X- Kr. Taxiföraren pekar på ett klistermärke med massa olika tariffer mm. (Läs Hantverkaren vänder sig om och pekar på prislistan som står på hans rygg).
Kunden i Taxin säger. Va. Det här har jag inte fått någon information om. Jag bestrider kvittot och vill bara betala xi kr eftersom jag bara åkt xc km som ni informerade mig om när jag ringde.
Dom som har orkat läsa. Som man frågar får man svar...
Men inom vissa branscher ska svaret tydligen helst tatueras in.![]()
Många är rädda för att vara tydliga med sin prissättning för de tänker att de ska tappa affären. Det stämmer ibland, men å andra sidan får man inte återkommande kunder om de känner sig lurade.
Själv ringde jag en rörmokare som var på plats 15 minuter. Fakturan blev på 3 timmar plus servicebil på 750:-. Jag hade blivit galen, om det inte var för att han var väldigt tydlig med det innan. "Vi tar 750:- för servicebil och minimitaxan är för tre timmar. Jag tror att jag vet vad felet är och har jag rätt tar det 15 minuter att fixa". Jag fick en fet räkning men var nöjd och kunde rekommendera den killen till andra. Ärlighet kan räcka långt...