159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag påstod inte att svartjobben försvunnit utan att de minskat inom rot och garanterat även inom Rut.K kortis skrev:
Att ett företag erbjuder en tjänst till kund där kunden får rot eller Rut är inte samma sak som att företaget i sin tur betalar arbetskraften svart
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
det är väl helt omöjligt att säga om svartjobben minskat el ökar pga rot då det utför betydligt fler jobb i dag än när det infördes men det borde ju det iaf, men många kunder blir ju lurade av att utförarens säger vi drar av momsen och då ” glömmer” sin egen skatt och övriga kostnader som är utspridda på de vita jobben. Och nej det har aldrig varit så mycket svartjobb inom städ som det är nu även arbetskraftinvandringen har ökat enormt till just RUT branschenGrizzlybjörnen123 skrev:
Jag håller med dig i sak när det gäller Ts. Uruselt beteende. Det jag har försökt att förklara är att det är långt ifrån säkert att Tinget skulle döma till Ts fördel.Grizzlybjörnen123 skrev:
Om vi nu håller oss till frågan om Rot. Om ni går in och läser lite på tvister Rot så ser ni antagligen det jag ser. Ingenting om frågor när det gäller arbetstid vid materialinköp. Jag har inte letat ihjäl mig ska jag tillägga.
Däremot hittar jag lite andra intressanta fall där Servicebil och material troligen har myglats in under arbetstid. (Varför gör man det? För att kunna vara billig mot kund).
Hittade några exempel där Skatteverket går in och bedömer tiden för utfört arbete. (Precis samma som Tinget tvingas göra om beställning inte finns.)
Man tittar efter vad som är skälig tid för utfört arbete. Sen betalar man ut Rot för dessa timmar men inte för överskjutande timmar.
Det är väl bara ställa frågan här ifall det fortfarande är lika vanligt att folk beställer hem hantverkare svart.K kortis skrev:det är väl helt omöjligt att säga om svartjobben minskat el ökar pga rot då det utför betydligt fler jobb i dag än när det infördes men det borde ju det iaf, men många kunder blir ju lurade av att utförarens säger vi drar av momsen och då ” glömmer” sin egen skatt och övriga kostnader som är utspridda på de vita jobben. Och nej det har aldrig varit så mycket svartjobb inom städ som det är nu även arbetskraftinvandringen har ökat enormt till just RUT branschen
Annars kan du gå in på din lokala grossist och fråga om detta lika vanligt att hantverkare betalar kontant.
Fattar du fortfarande inte efter detta hur mycket svartjobben har minskat mot privatpersoner så kan iaf jag inte argumentera mer.
När det gäller mygel på arbetsmarknaden i stort så försöker man ständigt hitta lösningar för att strypa detta. Och det har blivit en stor förändring. Ett problem är att vi tillhör EU.
Många större förtag som jobbar med UE ställer idag helt andra krav på sina UE och genomför kontroller. Mycket därför att deras egen arbetsgivarorganisation och facket tagit fram krav på detta.
MEN Ue kan också ljuga och vara oseriösa. Man fuskar med Id 06, identiteter mm.
Betalar ut rätt lön men tvingar löntagaren att svischa tillbaka en viss summa till något annat konto osv.
Så ni som brukar måla era naglar på någon av alla dessa ställen som dyker upp ska veta att det är en bransch som är riktigt hårt drabbad. Om jag minns rätt har bla. Uppdrag granskning tagit upp detta.
Och det är självklart låglönebranscherna som drabbas hårdast av detta. Höglönebranscherna är bättre på att mygla så det inte syns.
Kanske skulle kunna vara därför det är så många rörisar på Bauhaus på mornarna. Att komma till rätta med många problem på byggen är ju att huvudentrepenören anställer och ansvarar för skydd då skulle mycket vara vunnet. Som det är nu så är ju ex NCC som vägrar det en del av problemet t.o.m. skor sig på den organiserade brottsligheten inom byggsektorn. Nej vad säger jag det förkommer väl inte o ingen har sett någotKrille-72 skrev:
Det är väl bara ställa frågan här ifall det fortfarande är lika vanligt att folk beställer hem hantverkare svart.
Annars kan du gå in på din lokala grossist och fråga om detta lika vanligt att hantverkare betalar kontant.
Fattar du fortfarande inte efter detta hur mycket svartjobben har minskat mot privatpersoner så kan iaf jag inte argumentera mer.
När det gäller mygel på arbetsmarknaden i stort så försöker man ständigt hitta lösningar för att strypa detta. Och det har blivit en stor förändring. Ett problem är att vi tillhör EU.
Många större förtag som jobbar med UE ställer idag helt andra krav på sina UE och genomför kontroller. Mycket därför att deras egen arbetsgivarorganisation och facket tagit fram krav på detta.
MEN Ue kan också ljuga och vara oseriösa. Man fuskar med Id 06, identiteter mm.
Betalar ut rätt lön men tvingar löntagaren att svischa tillbaka en viss summa till något annat konto osv.
Så ni som brukar måla era naglar på någon av alla dessa ställen som dyker upp ska veta att det är en bransch som är riktigt hårt drabbad. Om jag minns rätt har bla. Uppdrag granskning tagit upp detta.
Och det är självklart låglönebranscherna som drabbas hårdast av detta. Höglönebranscherna är bättre på att mygla så det inte syns.
Det räcker att gå in på Bauhaus, Jem o fix eller Byggmax och där dräller det ibland av öststatsarbetare och andra arbetsklädda personer om man är tidigt ute på morgonen. Dessa personer utgör antagligen den skara företagare som inte har ordning på finanserna och har konto på Ahlsell, Elektroskandia etc.K kortis skrev:Kanske skulle kunna vara därför det är så många rörisar på Bauhaus på mornarna. Att komma till rätta med många problem på byggen är ju att huvudentrepenören anställer och ansvarar för skydd då skulle mycket vara vunnet. Som det är nu så är ju ex NCC som vägrar det en del av problemet t.o.m. skor sig på den organiserade brottsligheten inom byggsektorn. Nej vad säger jag det förkommer väl inte o ingen har sett något
Du kan verkligen konsten att inte hålla dig till sakfrågan utan istället ändra spår och skjuta från höften och hoppas på att alla glömt vad du skrev i förra inlägget. Där hävdar du att det är omöjligt att säga om svartarbetet i hemmen minskat efter att rot infördes. Sen är det arbetskraftinvandring och svarta städare.K kortis skrev:Kanske skulle kunna vara därför det är så många rörisar på Bauhaus på mornarna. Att komma till rätta med många problem på byggen är ju att huvudentrepenören anställer och ansvarar för skydd då skulle mycket vara vunnet. Som det är nu så är ju ex NCC som vägrar det en del av problemet t.o.m. skor sig på den organiserade brottsligheten inom byggsektorn. Nej vad säger jag det förkommer väl inte o ingen har sett något
Nu tar du det sämsta exemplet som går att hitta när det gäller svart arbetskraft ”skulle kunna vara därför det är så många rörisar på Bauhaus”.
Hur många privatpersoner tror du skulle våga beställa hem en rörmokare svart med tanke på vad som kan hända om det springer läck?
Men jag hoppas att Expressen läser denna tråd för då har dom morgondagens rubrik klar:
”NCC skor sig på den organiserade brottsligheten” (Källa Kortis)
Finns det några branscher som inte myglar och bedrar enligt dig? Jag antar att din lokala Icahandlare måste mygla en del eftersom han åker Tessla och du Skoda.
Ganska många tror jag. Vattenskadans omfattning påverkas knappast av hur arbetet betalas och det finns nog ingen säker koppling mellan kvaliteten på arbetets utförande och hantverkaren "skattemoral".Krille-72 skrev:
Säger ordet "Köttfärs" dig något?Krille-72 skrev:
Många. Om priset är rätt och den svarte har ett gott rykte.Krille-72 skrev:
Staffan
Suck. Om konsumenter nu beställer hem en rörmokare svart som dessutom kommer från ett öststatsland och har så taskiga finanser att dom inte kan öppna ett konto på Ahlsell.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det räcker att gå in på Bauhaus, Jem o fix eller Byggmax och där dräller det ibland av öststatsarbetare och andra arbetsklädda personer om man är tidigt ute på morgonen. Dessa personer utgör antagligen den skara företagare som inte har ordning på finanserna och har konto på Ahlsell, Elektroskandia etc.
Ska vi verkligen ens diskutera det som ett problem i branschen?
Att Öststatare är här och jobbar får vi nog leva med. Många har redan flyttat hit med sina familjer och är anställda av Svenska företag. Andra startar Svenska företag och jobbar stenhårt. Sen finns dom som själva myglar med utländska firmor eller blir utnyttjade av oseriösa aktörer.
så är det och så kommer det att vara. Men att tro att branschen i stort inte gör allt för att komma till rätta med problemen är naivt.
Verkligen ett välgrundat inlägg. Som tur är så förstår gemene man mer än dig. Och gör dom inte det så kan det bli en dyr läxa när man gråtandes ringer försäkringsbolaget och vill ha ersättning för sin vattenskada och dom säger NEJ.Alfredo skrev:
Om man sen är så naiv att man vidare tror att det inte finns ”någon säker koppling mellan hantverkarens skattemoral och kvaliteten på utfört arbete så blir det nästan patetiskt.
En konsument som gör rätt för sig kan reklamera att arbete i 10 år. Och gör dom inte rätt för sig har dom Rh garanti.
Vilken hantverkare tror du lägger mest energi på att det ska bli rätt och riktigt?
Med detta synsätt kan det aldrig någonsin ha förekommit en marknad för svartarbete. Bra att vi fick det klargjort!Krille-72 skrev:
På vilket sätt skulle ersättningsmöjligheterna från ett försäkringsbolag påverkas av om hantverkaren tar upp intäkterna till beskattning på ett korrekt sätt eller inte?Krille-72 skrev:
Det är din åsikt. Jag håller inte med.Krille-72 skrev:
Var hittar du kopplingen mellan reklamationsrätt och hantverkarens "skattehantering"?Krille-72 skrev:
Du svarar inte på frågan. ”Finns det många branscher som inte myglar och bedrar enligt dig”?Staffan2000 skrev:
Den här svartarbetaren med gott rykte. Var hittar man hen? I mitt kontaktnät som ändå är i branschen känner jag inte till någon. Däremot har det hänt mer än en gång att vi fått uppdrag att göra om och göra rätt efter att hen med gott rykte vart på plats.
Men det väl som med Jesus. Ingen har sett han men alla vet vem han är. Och så du förstås som säker känner honom personligen.