E
K kortis skrev:
Nej där får du läsa vad det kostar oss skattebetalare fast kan tala om för dig att det är någonstans mellan 9-12 miljarder ca en tiondel av vad Anders Borg lånade till skattesänkningar till framför allt höginkomsttagare
Men har du räknat med effekterna..

Nej, bara tagit en summa Slam Bam Tjoff Poff.

Dels så kommer ju en stor del av dessa pengar återinvesteras. Dels slipper vi någon högre arbetslöshet bland dessa människor vilket kostar enorma summor i form av bidrag och ökad brottslighet.

Dels slipper vi importera arbetskraft i än större utsträckning och se pengarna försvinna till ett annat land som snart segla förbi oss.

Är ingen expert och säger inte jag har rätt. Men du måste inse att det är betydligt mer invecklat än att vara titta på skattepengar ut.

N Nps skrev:
Ja hade du varit med där så borde ju även du veta att deras prov ger ett max resultat på 135. Efter det så är det ju ganska ointressant skulle jag säga . Men vi är ju alla så olika . Oavsett de som ligger lite över medel begriper väl att alla vill ha betalt för tiden de lägger ner. Ts får ju svar på att det kostar 3 timmar då hantverkaren vill ha betalt för att han åkt och handlat samt tagit sig till och från kund. Han har uppgett tim pris innan och inte någon tidsangivelse. Om kunden vill ha ett fast pris så får han ju säga det. Då kanske rörmokaren måste åka ut och titta sedan räkna och lämna en offert. Personligen tror jag inte någon kund eller hantverkare är intresserad av att betala ett par extra timmar för den tjänsten. Eller vänta faan det är ju du drar kortet kostnadsfri offert på ett jobb på tre timmar . SEN är det ju en självklarhet att du verkligen blir UPPRÖRD hela tiden . Om jag kollar på tiderna på dina inlägg så utgår jag från att du har semester eller är arbetslös. Då halva tråden är dina inlägg . Men det är ju alltid kul att kunna vara till tjänst
Jag skrev iofs ett bra inlägg men kanske inte värt att citera tre gånger.

Hur räknar du egentligen om du får det till att halva tråden är mina inlägg?

TS har fått faktura på fyra timmar och inte tre, eller två. Var det också för höga tal för dig.

Fast pris har inte med tråden att göra överhuvudtaget. TS fråga var om han skulle betala bara för tid på plats eller resor och shopping för uppdraget.

Det är du själv som SKRIKER i ditt inlägg. Jag är inte upprörd, utan argumenterar som alltid sakligt. Du kan väl fundera på om sms och faktura ingår i timpriset eller om den tiden också debiteras kunden. Detta är kärnan i diskussion. Eller som du skriver att få betalt för den tid man lägger ner. Det kan ske antingen genom att fakturera varje minut som man lägger ner på kunden från första till sista kontakt. Eller med ett högre timpris som inkluderar runtomkringverket.

Lite komiskt med dina referenser till Mensa och sedan drar du slutsatser du inte har några som helst belägg för. Varför skulle jag vara arbetslös eller ha semester. Varför tror du att jag arbetar överhuvudtaget. Har du hört talas om ekonomiskt oberoende, och då menar jag inte pensionär eller bidragstagare. Eller så har jag flexibla arbetstider. Kanske hantverkare. Men det har absolut inget med tråden att göra.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag skrev iofs ett bra inlägg men kanske inte värt att citera tre gånger.

Hur räknar du egentligen om du får det till att halva tråden är mina inlägg?

TS har fått faktura på fyra timmar och inte tre, eller två. Var det också för höga tal för dig.

Fast pris har inte med tråden att göra överhuvudtaget. TS fråga var om han skulle betala bara för tid på plats eller resor och shopping för uppdraget.

Det är du själv som SKRIKER i ditt inlägg. Jag är inte upprörd, utan argumenterar som alltid sakligt. Du kan väl fundera på om sms och faktura ingår i timpriset eller om den tiden också debiteras kunden. Detta är kärnan i diskussion. Eller som du skriver att få betalt för den tid man lägger ner. Det kan ske antingen genom att fakturera varje minut som man lägger ner på kunden från första till sista kontakt. Eller med ett högre timpris som inkluderar runtomkringverket.

Lite komiskt med dina referenser till Mensa och sedan drar du slutsatser du inte har några som helst belägg för. Varför skulle jag vara arbetslös eller ha semester. Varför tror du att jag arbetar överhuvudtaget. Har du hört talas om ekonomiskt oberoende, och då menar jag inte pensionär eller bidragstagare. Eller så har jag flexibla arbetstider. Kanske hantverkare. Men det har absolut inget med tråden att göra.
Om du då läser detta igen Och igen och igen tills du förstår vad orden innebär. Detta är då hans inlägg jag gjorde om en del till det understruken stil så det blir lättare för dig

Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?

gt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I en högkonjungtur för byggbranchen, likt nu. Är skatteverket. DVS skattebetalarkollektivet förlorarna. För även utan subventioner skulle hantverkarna haft fullt upp. Men inte lika fullt betalt. Subventionerna har dålt en onödig kostnadshöjning. Likt den sänkta restaurangmomsen.

Staffan
Du har verkligen ingen som helst aning om vad du snackar om. Tror du priserna i byggbranschen styrs av jobb till privatpersoner? Och Rotavdraget?
”Byggbranschen knakar i fogarna: Varslen inom bygg har ökat med 70 procent jämfört med förra året. Hyresrätter och anläggning är motorn som hjälper upp svensk byggbransch just nu. För övrigt ser det ganska mörkt” (Byggindustrin Dec -20).
Rotavdraget har en possessiv effekt. Svartjobben mot privatpersoner har minskat kraftigt. Men så fort ett arbete överstiger gränsen för rot visar undersökningar att svartjobben ökar.
Kollektivavtalen styr lönerna. Lönerna styr prissättningen. Ni som klagar på Tim priset för en hantverkare. Försök ta reda på vad ni själva har för lön/Tim och vad er arbetsgivare räknar med att ni kostar. Kan ni dessutom få fram vad er arbetsgivare räknar med att fakturera för er så blir det ännu mera intressant. Tänk vad roligt det skulle vara att kunna jämföra lite branscher.
Ex: Bilmekaniker 900 kr/Tim Lön 200 kr/Tim. Arbetsledare bygg 550kr/Tim Lön 250 kr/Tim. Osv.

De flesta hantverkare gör allt för att inte behöva arbeta med privatpersoner. (Finns självklart undantag). Andra företag har ingen val utan hamnar i ”Offertaträsket” där priserna är sjukt pressade. Tack vare att konsumenter har svårt att läsa, förstå och jämföra offerter känner och blir många lurade tyvärr. Skulle folk lägga ner låt säga 30 min och tex. Använda sig av hantverksformuläret så skulle andelen lurade och bedragna minska kraftigt.

Ett stort problem är just bristen på en korrekt beställning. Vi vet nu tack vare Derbyboy med flera att det inte ska vara så här tack vare Prisinformationslagen och konsumenttjänstlagen. Men vi vet också att i verkligheten finns det problem.

Vill man bli lurad så lägger man inte ner någon tid på sin beställning och tar första bästa med lägst Tim/pris.

Vill man krocka så kör man rakt ut i en korsning utan att titta till vänster och hävdar sen efter krocken att höger regeln gäller.

Summa sumarum så driver självklart rotavdraget antalet uppdrag mot den privata sektorn. Folk anser sig ha råd att renovera och bygga om. Svartjobben har minskat.
Positivt för byggbranschen? Svar ja.
Positivt för konsumenten? Svar ja
Positivt för statskassan? Svar ja

Så #Staffan2000 Förklara gärna hur skattebetarlkollektivet är förlorare i detta?
Passa även på att förklara hur hantverkare inte skulle ”få lika fullt betalt” utan rotavdrag.

Glöm för all del inte att Rotavdraget är till för konsumenten. För en hantverkare blir det bara mer administration samt att man agerar bank.
Privat tycker jag rotavdraget är bra. Yrkesmässigt skulle jag önska att det togs bort. För branschens skull hoppas jag att det blir kvar.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Det är nog så att firmabilar har ett betydligt lägre andrahandsvärde, för vilket företag vill leasa en begagnad bil?
Sen är en VW-Transporter med 4-Motion inte så billig i inköp. Min nya kostade t.ex. 400000:- inkl.moms.
Tack, det är säkert bidragande anledningar.
Vad hade du för totalt miltal på den på 6 år, eller årlig körsträcka?
Hjälp mig att förstå hur milkostnaden blev så hög :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja du jag har sett åtskilliga så kallade professionell bland rörisar som gjort riktiga skitjobb på löpa band
Ja, bara för att du har epitet rörmokare så behöver det inte betyda att det blir snyggt. Hörde nån rörmokare som fick ur sig en gång säga till kund. - Jag är väl för fan igen estet. Nu får han då inte något mer jobb hos den kunden och möjligheter till dennes bekantskaps krets är nog obefintligt. Så visst det är kanske bra att höra sig för om rörmokaren innan man får hem denne. Vi är ju som sagt mänskliga, vi är olika, därav så är det inte säkert att kvaliten blir detsamma.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Om du då läser detta igen Och igen och igen tills du förstår vad orden innebär. Detta är då hans inlägg jag gjorde om en del till det understruken stil så det blir lättare för dig

Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

[bild]

[bild]
Och efter TS trådstart har du hoppat över ca 1300 inlägg varav ett antal med kompletterande fakta från TS, utom vartannat som du felaktigt tror att jag har skrivit? För att du ska slippa läsa hela tråden, vilket många av oss andra som argumenterar i tråden faktiskt har gjort, så kommer här några viktiga punkter för dig som måste arbeta från tidig morgon till sena kvällen för att tjäna ihop till mat och hyra:
- Den faktura som TS fick senare innehöll mer än tre timmars arbete.
- Konsensus är att hantverkaren ska få betalt för utfört arbete
- Konsensus är att priset ska vara tydligt och kommunicerat innan arbetet påbörjas. Detta innefattar både själva prismodellen och dess ingående parametrar, i det här fallet timpriset och antalet timmar samt eventuellt tillkommande faktorer såsom restid eller servicebil
- Några i tråden, t.ex. jag själv, argumenterar för att det är hantverkaren som självmant ska informera kunden om punkten ovanför, medan andra tycker att det är kundens ansvar att fråga hantverkaren. Jag bygger min ståndpunkt på att kunden inte har kompetensen att ställa de rätta frågorna, medan hantverkaren är experten som vet vad som ingår och inte ingår, dvs vilka frågor som kunden behöver ha svar på innan arbetet börjar

Jag har inga problem med vare sig läsförståelse eller att skriva, så jag har inget behov av att läsa något om och om igen. Hur kan du överhuvud taget komma till en sådan slutsats baserat på det jag skrivit här? Är det den magiska zonen bortom 135 i IQ där man är expert på talserier och geometriska figurer men inte kan föra sig i möblerade rum och argumentera i sakfrågan istället för att gå till personangrepp. Vill du kasta paj så innehåller dina två rader i ditt inlägg ett otal språkfel, så det verkar vara du som har behov av lättsvenska. Jag är helt säker på att vi inte kommer att ses på någon Mensakonferens framöver.

Jag föreslår att du själv läser allt åtminstone en gång innan du kommenterar ytterligare i tråden.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du någon länk som bekräftar detta?
Alternativet är väl pengar till balterna och då hamnar inget i statskassan.
Rot och Rut infördes delvis för att göra de svarta hantverksjobben vita och det lyckades enligt dom själva. Så genom att subventionera med rot och Rut har ju staten fått en del av den svarta kakan istället för ingenting

• Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
- Några i tråden, t.ex. jag själv, argumenterar för att det är hantverkaren som självmant ska informera kunden om punkten ovanför, medan andra tycker att det är kundens ansvar att fråga hantverkaren. Jag bygger min ståndpunkt på att kunden inte har kompetensen att ställa de rätta frågorna, medan hantverkaren är experten som vet vad som ingår och inte ingår, dvs vilka frågor som kunden behöver ha svar på innan arbetet börjar
Det är ju värre än så!
Kunden vill bli lurad. Kunden förväntas ha ett IQ på minst 100. Kunden skall läsa på för att kunna ställa relevanta frågor (hur det skall gå till, är oklart). De kunder som inte godtar fakturan rakt av och betalar, är snåla. De kunder som bestrider fakturan hotas med att bli införda på hantverkarnas "svarta lista" och därmed kommer de inte att få "någon hjälp", när vattnet sprutar. De kunder som opponerar sig över priset, blir stämda av hantverkarens "egen" advokat, eftersom han (juristen. Inte hantverkaren) är så smart, kommer kunden att ruineras. Flera hantverkare förklarar också att de undviker att arbeta för privatpersoner, eftersom de inte alltid bara betalar och håller käft.
Att hantverkaren själv skulle bemöda sig med att skicka över en kort lista över kostnader, för att slippa framtida problem, faller inte alla på läppen, för det tar ju sådan tid (och vem skall betala för den).

Taget ur minnet.

Staffan

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rot och Rut infördes delvis för att göra de svarta hantverksjobben vita och det lyckades enligt dom själva. Så genom att subventionera med rot och Rut har ju staten fått en del av den svarta kakan istället för ingenting
så nu utförs det inga svarta jobb inom bygg, el rorörisbranchen längre?????? Inom städ och Rut har det aldrig varit så mycket svart arbetskraft och så mycket arbetskraftinvandring som nu även den organiserade brottsligheten är där som på många byggen, vet du inte det så är det nog dax att vakna

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N Nps skrev:

Hej alla!

[bild]

[bild]
Det intressanta är fakturan som dimper ner och då har 2 timmar + 1 timme restid plötsligt blivit 4 timmars arbetstid och på det kostnad för resa. Hur kan då röris skriva rotavdrag för 4 timmar om han bara jobbade 2 hos kund?
Detta är för mig väldigt underligt.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det intressanta är fakturan som dimper ner och då har 2 timmar + 1 timme restid plötsligt blivit 4 timmars arbetstid och på det kostnad för resa. Hur kan då röris skriva rotavdrag för 4 timmar om han bara jobbade 2 hos kund?
Kanske inte för en röris

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tack, det är säkert bidragande anledningar.
Vad hade du för totalt miltal på den på 6 år, eller årlig körsträcka?
Hjälp mig att förstå hur milkostnaden blev så hög :)
För att i milkostnaden ingår även kostnaden för den som framför bilen.

Staffans2000
Det är väl helt enkelt ett utbrett fuskande.

Staffan

• Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju värre än så!
Kunden vill bli lurad. Kunden förväntas ha ett IQ på minst 100. Kunden skall läsa på för att kunna ställa relevanta frågor (hur det skall gå till, är oklart). De kunder som inte godtar fakturan rakt av och betalar, är snåla. De kunder som bestrider fakturan hotas med att bli införda på hantverkarnas "svarta lista" och därmed kommer de inte att få "någon hjälp", när vattnet sprutar. De kunder som opponerar sig över priset, blir stämda av hantverkarens "egen" advokat, eftersom han (juristen. Inte hantverkaren) är så smart, kommer kunden att ruineras. Flera hantverkare förklarar också att de undviker att arbeta för privatpersoner, eftersom de inte alltid bara betalar och håller käft.
Att hantverkaren själv skulle bemöda sig med att skicka över en kort lista över kostnader, för att slippa framtida problem, faller inte alla på läppen, för det tar ju sådan tid (och vem skall betala för den).

Taget ur minnet.

Staffan
Du är något på spåret med att kunderna har ett IQ i snitt över 100. De som då väger upp (eller ned blir det ju här) det så att IQ i snitt landar på 100 skulle då vara...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.