159 303 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Det är nog så att firmabilar har ett betydligt lägre andrahandsvärde, för vilket företag vill leasa en begagnad bil?T tompaah7503 skrev:Ska inte heller ifrågasätta din uppgift, men jag är förvånad att den är så hög som 93 kr/mil.
När man räknar på personbilar brukar man ligga på runt 40-70 kr/mil på normala körsträckor och en ägandetid på 3 år, där den största värdeminskningen sker. Då är ändå personbilar ofta dyrare i inköp än hantverkarbilar.
Var kommer din runt dubbla milkostnad ifrån?
Har du lust att redovisa ungefär vilka kostnader du hade och vilka mil det handlare om så man kan få en större förståelse för detta med kostnaden för en hantverkarbil.
Sen är en VW-Transporter med 4-Motion inte så billig i inköp. Min nya kostade t.ex. 400000:- inkl.moms.
Redigerat:
I en högkonjungtur för byggbranchen, likt nu. Är skatteverket. DVS skattebetalarkollektivet förlorarna. För även utan subventioner skulle hantverkarna haft fullt upp. Men inte lika fullt betalt. Subventionerna har dålt en onödig kostnadshöjning. Likt den sänkta restaurangmomsen.K kortis skrev:
Staffan
Ja du jag har sett åtskilliga så kallade professionell bland rörisar som gjort riktiga skitjobb på löpa bandvvsavlopp skrev:
så är det det är en enda stor kostnad för samhället detta rot o rut, men det är klart nu får ju Wallenberg tvätten tvättad gratisStaffan2000 skrev:
P Pin skrev:Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.
var inte rädd att jag lider av någon oro å dina vägnar . Sanningen är att jag inte bryr mig alls.
Alla förstår nog att hantverkare och även andra yrkesgrupper lägger viss tid som inte är på plats hos kunden och att kunden i slutändan får betala för detta. Nu är det inte alla det som diskuteras här utan om priset/prismodellen var tydligt nog från början.
Det här jobbet var att ta bort en kommod (och kanske sätta dit en ny) Kommoden finns redan på plats. En genomsnittlig konsument (oberoende av iq som inte kör hit) kan inte veta vad för material som går åt. Kanske behövs några nya kål i väggen, då plugg och skruv och en borrmaskin. Kanske någon rörbit eller packning. Eller så sitter det flexibla slangar på blandaren så det är enkelt att byta. Kanske finns eluttag enkelt belysning och det behövs något där. Kanske den genomsnittliga konsumenten tror att den stora skåpbilen innehåller några verktyg och lite förbrukningsmaterial. Kanske måste något inhandlas specifikt för uppdraget och få kan den naiva kunden tro att hantverkaren veckohandlar på grossen eller beställer hemleverans så att det hår åt minimalt med tid att handla ett ost små saker dom det borde handla om i TS fall.
Restid kan ältas i det oändliga men låt oss säga att hantverkaren debiterar samma timkostnad som när han är hemma hos TS det är rimligt. Då är det väl bra att ta med zen tiden när man anger hur många timmar det tar. Även tiden för att handla grejorna.
Slutligen så lever du inte på mig. Jag kan själv. Tar jag in hjälp tar jag reda på vad som gäller först. Tyvärr är inte alla konsumenter välinformerade om den ”praxis” som råder och få blir det överraskning när fakturan kommer. Jag tycker enklaste vägen är att hantverkaren som ju är proffset berättar för kunden, och inte att kunden måste lära sig, gissa, eller ställa 1000 frågor.
P Pin skrev:Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.
var inte rädd att jag lider av någon oro å dina vägnar . Sanningen är att jag inte bryr mig alls.
Alla förstår nog att hantverkare och även andra yrkesgrupper lägger viss tid som inte är på plats hos kunden och att kunden i slutändan får betala för detta. Nu är det inte alla det som diskuteras här utan om priset/prismodellen var tydligt nog från början.
Det här jobbet var att ta bort en kommod (och kanske sätta dit en ny) Kommoden finns redan på plats. En genomsnittlig konsument (oberoende av iq som inte kör hit) kan inte veta vad för material som går åt. Kanske behövs några nya kål i väggen, då plugg och skruv och en borrmaskin. Kanske någon rörbit eller packning. Eller så sitter det flexibla slangar på blandaren så det är enkelt att byta. Kanske finns eluttag enkelt belysning och det behövs något där. Kanske den genomsnittliga konsumenten tror att den stora skåpbilen innehåller några verktyg och lite förbrukningsmaterial. Kanske måste något inhandlas specifikt för uppdraget och få kan den naiva kunden tro att hantverkaren veckohandlar på grossen eller beställer hemleverans så att det hår åt minimalt med tid att handla ett ost små saker dom det borde handla om i TS fall.
Restid kan ältas i det oändliga men låt oss säga att hantverkaren debiterar samma timkostnad som när han är hemma hos TS det är rimligt. Då är det väl bra att ta med zen tiden när man anger hur många timmar det tar. Även tiden för att handla grejorna.
Slutligen så lever du inte på mig. Jag kan själv. Tar jag in hjälp tar jag reda på vad som gäller först. Tyvärr är inte alla konsumenter välinformerade om den ”praxis” som råder och få blir det överraskning när fakturan kommer. Jag tycker enklaste vägen är att hantverkaren som ju är proffset berättar för kunden, och inte att kunden måste lära sig, gissa, eller ställa 1000 frågor.
Ja hade du varit med där så borde ju även du veta att deras prov ger ett max resultat på 135. Efter det så är det ju ganska ointressant skulle jag säga . Men vi är ju alla så olika . Oavsett de som ligger lite över medel begriper väl att alla vill ha betalt för tiden de lägger ner. Ts får ju svar på att det kostar 3 timmar då hantverkaren vill ha betalt för att han åkt och handlat samt tagit sig till och från kund. Han har uppgett tim pris innan och inte någon tidsangivelse. Om kunden vill ha ett fast pris så får han ju säga det. Då kanske rörmokaren måste åka ut och titta sedan räkna och lämna en offert. Personligen tror jag inte någon kund eller hantverkare är intresserad av att betala ett par extra timmar för den tjänsten. Eller vänta faan det är ju du drar kortet kostnadsfri offert på ett jobb på tre timmar . SEN är det ju en självklarhet att du verkligen blir UPPRÖRD hela tiden . Om jag kollar på tiderna på dina inlägg så utgår jag från att du har semester eller är arbetslös. Då halva tråden är dina inlägg . Men det är ju alltid kul att kunna vara till tjänstP Pin skrev:Men då förstår jag att du vet allt om IQ och Mensa. Det blev bara lite tokigt när du skrev ditt inlägg. Visst är det jobbigt att ha över 140 och behöva förklara för kunder som inte ens mår upp till hundra.
Du tror inte att de fått bort en del svart arbetskraft då? Sen får du nog börja plugga ekonomin om du tror att de förlorar på rot jobbenStaffan2000 skrev:
Litegrann svartjobb. Säkert.N Nps skrev:
Men vid högkonjunktur kan hantverkarna ta fullt betalt iallafall och på köpet förbättras deras pension.
Men du vet tydligen bättre. Eller är det bara snack?
Staffan
http://proletaren.se/artikel/rot-och-rut-kostar-staten-miljarderE El-Löken66 skrev:
Och https://www.dagensarena.se/innehall/prislappen-for-rot-rutjobben/skit inte på jag tog bara första bästa sida eftersom du inte kan googla själv, det finns säkert på Skatteverket oxå.
Näe det är inte snack. Det är bara matematik. Om du vet hur mycket en anställd kostar i alla olika skatter. Sen vad företaget betalar i skatt. Så ser du snart att de tjänar ihop de beloppen ganska fort.Staffan2000 skrev:
Nu är det ju så att arbetskraftinvandringen aldrig varit så stor som den är i dag pga RUTN Nps skrev:
Likaså är den svarta arbetskraften och den organiserade brottsligheten stor inom städ och RUT.
Och du kanske jobbar inom byggsvängen ibland och då vet du ju hur det är där. Eller?
Nej där får du läsa vad det kostar oss skattebetalare fast kan tala om för dig att det är någonstans mellan 9-12 miljarder ca en tiondel av vad Anders Borg lånade till skattesänkningar till framför allt höginkomsttagareE El-Löken66 skrev: