D Derbyboy skrev:
Har ni börjat ge er på varandra nu när ni insett att den gemensamma ”fienden” hade rätt hela tiden!?

Otäcka scener på byggshus.se när ingen i begåvningsreserven vill vara den som verkligen är dummast av de dumma.

Fortsätt gärna, jag går och köper popcorn!
Varför kan dom inte bara införa färdig tolkade lagar så till och med du förstår. Egentligen skulle dom ta med dig till någon remissinstans för om dom lyckas få dig att förstå så kommer alla förstå.
Annars har du ju en färdig affärsidé att beställa hem hantverkare som inte följer prisinformationslagen så det blir gratis.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Nu vet jag inte hur du tänker, om du tror att jag skulle göra så.

Säger man ett pris för en timme och jag själv sett att det bara blivit två timmar så är det naturligtvis att jag betalar för två timmar för jag trodde att alla kostnader förutom material ingick i timpris liksom.
Rörmokaren skriver på sin faktura under arbetsbeskrivning att han varit och köpt material hos grossisten. Var det ”under” de 2 Tim han var hos dig och arbetade?

D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför kan dom inte bara införa färdig tolkade lagar så till och med du förstår. Egentligen skulle dom ta med dig till någon remissinstans för om dom lyckas få dig att förstå så kommer alla förstå.
Annars har du ju en färdig affärsidé att beställa hem hantverkare som inte följer prisinformationslagen så det blir gratis.
Klurigt med ”färdig tolkade lagar”. Det blir väldigt svårt att få in alla tänkbara situationer i en lagtext. Skulle bli en väldigt omfattande lagtext.

D
Men du tycks ju vara lite intresserad så du kanske ska ta en grundkurs eller liknande.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rot får bara dras på den faktiska arbetstiden hos kund så TS har bara rätt till två timmar rot om röris bara var där i två timmar.
Va? Slirar de inte där ibland? Nej vad säger jag inte stjäl de väl pengar från staten

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
Va? Slirar de inte där ibland? Nej vad säger jag inte stjäl de väl pengar från staten
Vem är det som stjäl pengarna från staten? Konsumenten som får pengarna eller hantverkaren?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Låter som att iaf branschen vet vad som gäller i TS-fall.

[bild]
Trots detta kan du ändå försöka att argumentera för att eftersom inget pris är avtalat för resor så ska kunden betala ett skäligt pris enligt 36 § konsumenttjänstlagen. Du kan också hänvisa till självkostnadsprincipen vid löpande räkning och argumentera för att du ska få ersättning för dina självkostnader för resorna.

https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vem är det som stjäl pengarna från staten? Konsumenten som får pengarna eller hantverkaren?
Båda.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Ja låter ju onekligen som att hantverkaren har stora chanser att vinna.

Jag skulle verkligen gå till tinget med ett så säkert case.

Alternativet hade väl kanske varit att följa prisinformationslagen.

Gå till tinget med en väldigt osäker fordran

vs

följa prisninformationslagen och vara säkrare på att få betalt och dessutom få en nöjd kund.

Undra vad en smart hantverkare skulle välja!?

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Ska hantverkaren driva målet på fritiden eller ska han göra det på arbetstid?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska hantverkaren driva målet på fritiden eller ska han göra det på arbetstid?
Hos kunden med ROT avdrag :rofl:

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ja det finns folk till allt ibland hobbyrörmokare nu hobbyadvokater, lycka till. Jag sköter mitt snyggt och efter boken och får jag klartecken att det är värt det från min advokat så kör vi.

• Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
D
Härligt! Jag är dessutom säker på att du efter den här diskussionen kommer att bli ännu bättre på att ge prisinformation.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Härligt! Jag är dessutom säker på att du efter den här diskussionen kommer att bli ännu bättre på att ge prisinformation.
En sak har jag blivit bättre på att det är att gallra ännu mera på dom privata jobben i alla fall.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D
Kanon! En dubbelvinst för oss konsumenter.

Du ska inte börja jobba med djur, tex grisar eller getter? Där är kraven ännu lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.