Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Avsaknaden av information om att restid tillkommer.

Staffan
Han verkar uppenbarligen ha fakturerat för en del material. Sen har han arbetat i 2 timmar och tagit sig till och från platsen. Ts har skrivit 2 Tim och hantverkaren har tagit upp 3 fingrar. Inte mycket till avtal vad jag kan se. Att det verkar vara dåligt skött av hantverkaren är vi helt överens om. Men att det skulle finnas något avtal på 2Tim är vi inte överens om.;)

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så du menar att som hantverkare kan man hitta på tid som inte är överenskommet tidigare?
Man kan ju hota med inkasso men vad hjälper det?
Vad menar du? Har jag missat något? Jag har iaf inte lyckats hitta något avtal på 2 Tim som Ts presenterat. Har du?

Nej!
Hantverkaren skall upplysa kunden om timpris och övriga kostnader. Därför att en kund kan inte förutsättas att känna till vilka relevanta frågor som bör ställas. Men det gör proffset.

Staffan
Vart har du fått det ifrån?

Beställer du service på din öststatsbil och får en tid, inte faan säger dom vad det kostar.

Samma sak om du beställer en tid hos tandläkaren.

När du ringer ICA och frågar om deras öppettider så inte rabblar handlaren upp vad hela sortimentet kostar?

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men att det skulle finnas något avtal på 2Tim är vi inte överens om.;)
Må så vara. Men att lägga på en timme när arbetet är klart, är inte mycket till avtal.

Staffan

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rot får bara dras på den faktiska arbetstiden hos kund så TS har bara rätt till två timmar rot om röris bara var där i två timmar.
:rofl::crysmile:. Du kanske ska läsa på lite till innan du skriver.

Vad menar du? Har jag missat något? Jag har iaf inte lyckats hitta något avtal på 2 Tim som Ts presenterat. Har du?
TS frågar när röris är färdig att det bara tog 2 timmar men röris sa att det var 3. När TS protesterar drar röris med svansen mellan benen och skickar en faktura på fyra timmar + restid.

Vad ger röris rätten att göra så?

Vart har röris avtalet?

Eller du kanske borde göra det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Må så vara. Men att lägga på en timme när arbetet är klart, är inte mycket till avtal.

Staffan
Alltså finns ingen avtal. Och vad gäller då vid en vet. Rättegång?:thinking:

Nej!
Hantverkaren skall upplysa kunden om timpris och övriga kostnader. Därför att en kund kan inte förutsättas att känna till vilka relevanta frågor som bör ställas. Men det gör proffset.

Staffan
Så om du beställer ut en hantverkare som inte upplyser dig om priser och kommer och gör jobb hos dig. Behöver du inte betala alls då?

Staffans2000
Det blir svårt för hantverkaren att BEVISA sitt äskande.

Staffan

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
Så om du beställer ut en hantverkare som inte upplyser dig om priser och kommer och gör jobb hos dig. Behöver du inte betala alls då?
Sannolikt. Eftersom det är helt orimmligt att tro att de jobbar gratis. Men att hyra av verktyg eller restid inte ingår, är verkligen inte lika självklart.

Staffan

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Som du skrivit innan så får troligtvis kunden betala vad som är skäligt. Snarare 500 kr per timme än 5000 som var exemplet nyss.

Kan nästan få känslan av att det var du som var hemma hos TS.

Det finns inget avtal, det kan jag hålla med om. Men TS kan bevisa att det tog två timmar då både hans flickvän och hennes väninna var hemma.

Hur ska då röris kunna bevisa att det tog fyra timmar?

Luftfakturan är inget bevis

Läs inlägg #1207

Argumenten tröt och tråden tog en välförtjänt vila

• Gilla
Erik Björnemo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.