159 297 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Avtal på 2 Tim? Var hittar du det avtaletStaffan2000 skrev:
Att två timmar, blev tre kan bero på slarv, glömska eller rentav en taktik de använder generellt för att verka billigare, än var de är. Men, den fjärde timmen. Var kom den ifrån?
Så TS. Antingen står du på dig (annars gör någon annan det) och betalar för två timmar, enligt avtal. Eller så tänker du att det bara var glömska som gjorde att han inte nämnde att transporten skulle tillkomma och med hur mycket, samt att inget ont uppsåt förelåg och så betalar du för tre timmar. Men den fjärde timmen. Varför i hela friden skall du betala för den?
Staffan
Parkering, slitage, diesel, vägtullar och så Vidare. Men visst kan man fundera över det hur länge som helst.S steelduck skrev:
Det är ju som så att ROT inte får dras på restid. Alltså är det 4h arbetstid, måste inte vara just i ditt hem, och så ingår tiden rörisen sitter i bilen i de 450. Men aningen svårt att få ihop ekvationen ibland.
"du kan nog räkna med att det numret är svartlistat hos hantverkare i Stockholm."E El-Löken66 skrev:
I en sund konkurenssituation kan inte företag välja och vraka, genom att ignorera kunder som inte bara håller tyst, bockar och betalar. Men en sådan konkurensutsatt marknad finns inte generellt bland Svenska hantverkare. vilket leder till en situation där de beter sig som bortskämda småbarn, vid minsta motstånd. Självkitik är ingenting för oss. Little Lord Fauntleroy:
Staffan
På tal om ROT så säger skatteverket så här:E El-Löken66 skrev:Parkering, slitage, diesel, vägtullar och så Vidare. Men visst kan man fundera över det hur länge som helst.
Det är ju som så att ROT inte får dras på restid. Alltså är det 4h arbetstid, måste inte vara just i ditt hem, och så ingår tiden rörisen sitter i bilen i de 450. Men aningen svårt att få ihop ekvationen ibland.
Krav för rotavdrag
- Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, bostaden som köparen äger.
Bestrid hela fakturan och när han hör av sig går du med på att betala två timmar för jobbet och en för transport och att han skickar en ny faktura. I annat fall så bestrider du fakturan i alla led upp till tingsrätten och dit lär det aldrig gåS steelduck skrev:
Man blir ju mörkrädd av alla dessa inlägg från hantverkare som tycker att fakturor och överenskommelser kan behandlas efter deras godtycke, det lär iaf mig att spela in alla samtal, man ska ha prislista el offerter och framför allt aldrig vika ner sig. Fast gjör allt själv och får väl ta konsekvenserna av det för verkar mindre besvär än hantverkare
Rot får bara dras på den faktiska arbetstiden hos kund så TS har bara rätt till två timmar rot om röris bara var där i två timmar.E El-Löken66 skrev:Parkering, slitage, diesel, vägtullar och så Vidare. Men visst kan man fundera över det hur länge som helst.
Så du var en priskrypare? Inte superpoppis vid stolpen va?Rkarlsson skrev:Men nu är skillnaden att taxi måste visa alla kostnader på prisskyltarna. Men hantverkaren talar inte om att de har framkörningsavgift.
Om en taxi inte informerar via prisinfo så kan de heller inte ta ut framkörningsavgift. Jag tog aldrig det när jag körde, sen fick jag mer stamkunder än de som hade växel för att jag inte tog ut framkörnings inom stan. Ja jag gick plus på det.
Det gäller att man frågar hantverkaren redan på telefon, sms eller mejl om timpris, resor och inköp. Vill hantverkaren inte svara kontaktar man nästa.K kortis skrev:Man blir ju mörkrädd av alla dessa inlägg från hantverkare som tycker att fakturor och överenskommelser kan behandlas efter deras godtycke, det lär iaf mig att spela in alla samtal, man ska ha prislista el offerter och framför allt aldrig vika ner sig. Fast gjör allt själv och får väl ta konsekvenserna av det för verkar mindre besvär än hantverkare
Nej!Grizzlybjörnen123 skrev:
Hantverkaren skall upplysa kunden om timpris och övriga kostnader. Därför att en kund kan inte förutsättas att känna till vilka relevanta frågor som bör ställas. Men det gör proffset.
Staffan
Ok, så om du ringer imorgon och bokar en elektriker till 7 på fredag och han dyker upp klockan 7 och jobbar till 13 och åker sedan.Staffan2000 skrev:
En vecka senare får du en faktura på
6 timmar x 5000 kr = 30 000 kr
+ material
Men inget rotavdrag som du ville ha
Betalar du då fakturan?
Om inte, varför?
Ni har ju inte pratat om priset