Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Var det dina politiker kollegor i öst som hade ett finger med i spelet?
Japp. Putin.

Staffan

• Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Då ingår allt som krilleröris påstår att det är bortglömt.
Källa på det?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har ingenting med skattesubventionerat arbete att göra.

Staffan
Helt rätt. Skulle verkligen vara intressant om skatteverket började ställa frågan vid Rotansökan vart timmarna för inköp av material tagit vägen. Men dom kanske tror som dig. Att material inhandlas på fritiden.

Förstår om du inte har så mycket jobb med den inställningen
Jag trodde vi diskuterade gränsdragningar vid ansökan om rot?

P Pin skrev:
Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, bostaden som köparen äger
Hänger inte riktigt med. Om du bor i nära anslutning till en brädgård. Får vi ansöka om rotavdrag då när vi handlar material?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Källa på det?
Läs inlägg #1207 eller kontakta Skatteverket så får du veta allt du vill. Kanske har de den där som pekbok med för att öka förståelsen;)

Helt rätt. Skulle verkligen vara intressant om skatteverket började ställa frågan vid Rotansökan vart timmarna för inköp av material tagit vägen. Men dom kanske tror som dig. Att material inhandlas på fritiden.
Kunden kan ha gjort det inköpet.

Hänger inte riktigt med. Om du bor i nära anslutning till en brädgård. Får vi ansöka om rotavdrag då när vi handlar material?
Varför kommer du aldrig med något vettigt inlägg, istället för en massa drävel. Men som sagt, du vet hur fel du har.

Läs inlägg #1207 eller kontakta Skatteverket så får du veta allt du vill. Kanske har de den där som pekbok med för att öka förståelsen;)
Aha. Nu förstår jag. Dina källor kommer från Byggahus.se
Mina kommer från det verkliga livet där ansökan om rot har utförts sen rot kom till. Det har blivit några förfrågningar genom åren fast väldigt få. Jag kan räkna dom på en hand. Ingen fråga har handlat om varför vi inte separerar arbetstid vid inköp från övrig arbetstid. Vad vet jag. Kunden kanske har haft tur. Kanske Ts också kommer ha tur. Vi får se. Även hans hantverkare skriver ju på fakturan i sin arbetsbeskrivning att han varit hos grossisten och köpt material.
Fast då är vi där igen! Har vi ens rätt att skriva arbetstid när vi handlar material? Det kanske är så Skatteverket resonerar. Ingen hantverkare skriver arbetstid vid materialinköp. Därför behöver dom inte heller ställa frågan.
Men Servicebil då? Det frågar dom faktiskt ganska ofta om ifall du inte har med det vid ansökan om Rot och källan är inte Byggahus.se
(Ligger under posten övrigt vid ansökan om rot så du inte behöver påpeka att inte servicebil finns med som post vid ansökan).

Kunden kan ha gjort det inköpet.
Absolut

Jag tänkte på att lasta ur bilen, bära in saker, montera upp arbetsbord, gå på toaletten. Allt detta sker normalt sett i eller i omedelbar närhet till kundens bostad.

Ja om brädgården ligger på andra siden staketet så är det väl i omedelbar närhet det också, men det är knappast normalfallet.

E
Mina kommer från det verkliga livet där ansökan om rot har utförts sen rot kom till. Det har blivit några förfrågningar genom åren fast väldigt få. Jag kan räkna dom på en hand. Ingen fråga har handlat om varför vi inte separerar arbetstid vid inköp från övrig arbetstid. Vad vet jag. Kunden kanske har haft tur. Kanske Ts också kommer ha tur. Vi får se. Även hans hantverkare skriver ju på fakturan i sin arbetsbeskrivning att han varit hos grossisten och köpt material.
Fast då är vi där igen! Har vi ens rätt att skriva arbetstid när vi handlar material? Det kanske är så Skatteverket resonerar. Ingen hantverkare skriver arbetstid vid materialinköp. Därför behöver dom inte heller ställa frågan.
Men Servicebil då? Det frågar dom faktiskt ganska ofta om ifall du inte har med det vid ansökan om Rot och källan är inte Byggahus.se
(Ligger under posten övrigt vid ansökan om rot så du inte behöver påpeka att inte servicebil finns med som post vid ansökan).
Det går ju att flytta över den kostnaden och ha en högre timpenning. Men dessa är ganska höga redan.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Skatteverket kanske tror att detta är definitionen av servicebil:

Ett fordon, oftast en lätt lastbil utan baksäte av skattemässiga skäl men även personbil går bra och då kan hantverkaren parkera även om det är förbud för lastbilar utanför systembolaget eller lunchrestaurangen, i form av skåpbil eller pickup som används av en hantverkare för följande ändamål:
A) Transportera sig själv samt verktyg och förbrukningsmaterial från sin verksamhet till arbetsplats hos kund
B) Transportera material från byggvaruhus och grossist till arbetsplats hos kund
C) Förvara ett mindre lager av standardkomponenter som ofta går åt vid sådana arbeten som hantverkaren oftast utför.
En sådan servicebil debiteras ofta separat från timkostnad då den är en fast kostnad samt att den inte är grund för kundens ROT-avdrag.

Men jag har förstått att det inte alltid är så här. Och att kostnaden för servicebilen bara är för bilen. Ska den komma till mig får jag betala för både tiden och milersättning. Bilen innehåller inte heller alla verktyg och allt förbrukningsmaterial som behövs.

(Definitionen ovan är förstås inte från skatteverkets hemsida utan en snabb brainstorming a la Pin)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Varför kommer du aldrig med något vettigt inlägg, istället för en massa drävel. Men som sagt, du vet hur fel du har.

Har ni börjat ge er på varandra nu när ni insett att den gemensamma ”fienden” hade rätt hela tiden!?

Otäcka scener på byggshus.se när ingen i begåvningsreserven vill vara den som verkligen är dummast av de dumma.

Fortsätt gärna, jag går och köper popcorn!

E
D Derbyboy skrev:
Har ni börjat ge er på varandra nu när ni insett att den gemensamma ”fienden” hade rätt hela tiden!?

Otäcka scener på byggshus.se när ingen i begåvningsreserven vill vara den som verkligen är dummast av de dumma.

Fortsätt gärna, jag går och köper popcorn!
Så blir det nu när draken @Derbyboy besegrades efter tusen inlägg. :rofl:

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.