159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Precis. Han borde inte ha skrivit 3 Tim på fakturan. Han borde ha tagit betalt för det uppskattade värdet tjänsten hade för kunden. Den fakturan skulle jag faktiskt vilja se. Undrar om det hade blivit mer debatt här.Okarlsson skrev:
Vi tar betalt för det uppskattade värdet tjänsten har för kunden. Inte per timme och absolut inte för avstånd till kontoret. Men jag ifrågasätter inte marknadsekonomi, om det är vad du tror, utan jag menar att det urholkar förtroendet för hantverkare för att det till syvende och sist är till för att lura kunder. Och det sätter jag mig emot.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
ja vafan, det här kanske vore något?Krille-72 skrev:
Utfört arbete:
”Felsökning och åtgärd av utlöst jordfelsbrytare”
Uppskattat värde för kund
500 000:-
man får väl ändå anta att ha fungerande ström värderas högt både av kund och bostadsmarknaden ifall kund vill sälja.
Det låter som ungefär samma upplägg som fastprisjobb. Man försöker kalkylera fram det absolut maximala man kan klämma ur affären. Jag har som princip inget emot det. Det är normalt vårt arbetssätt också. Taket för vad vi offereras sätts utifrån konkurrens (Vilken är stentuff inom vårt område). Har man sen accept på det så är alla nöjda. Dock är detta bara till gagn för kunden om anbudsgivaren räknat fel. I en fastpriskalkyl har man normalt alltid tagit höjd för allt oförutsett.Okarlsson skrev:
Vi tar betalt för det uppskattade värdet tjänsten har för kunden. Inte per timme och absolut inte för avstånd till kontoret. Men jag ifrågasätter inte marknadsekonomi, om det är vad du tror, utan jag menar att det urholkar förtroendet för hantverkare för att det till syvende och sist är till för att lura kunder. Och det sätter jag mig emot.
"Dyrt är det när man inte fått det man betalat för"
Du får endast Rotavdrag för arbetstid. Och arbetstid är inte restid enligt den här tråden iaf.M mojjen skrev:Egentligen inte, restid får man inte göra rotavdrag för. Så en noggrann hantverkare, skall ju debitera 3h för rot, och 1h för restid och anskaffning, om han bara var i kundens bostad i 2h. Det är ju hantverakren som skickar in rotuppgifterna inte kunden. Så ahr svårt att tro att någon kund klagar i alla fall.
Själv brukar jag säga till våra hantverkare när jag renoverar att ta riktigt låg marginal på materialet, och ta igen det på arbetskostnaden istället.
Det du gör indirekt är att be hantverkaren att fuska med materialpriser och Servicebil enligt ditt resonemang. Borde ju bli ett himla liv i tråden om detta.
Fint att du erkänner att du inte är transparent när det kommer till att ta betalt.S SueCia skrev:Så ett företag ska av princip tappa sina kunder och gå i konkurs bara för att kunna säga att de åtminstone var först med att vara transparenta? Jag vet inte hur det är med dig men de allra flesta behöver lönen för att bo och köpa mat.
Sen ljuger du, hantverkare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats, däremot till kund, det är en jävla skillnad.
Heder till dig att du medger ohederlighet. Vet dock inte om det jämnar ut sig. Det får dina kunder avgöra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
är det verkligen fusk då? Är det olagligt av en hantverkare att sänka marginalen på material till 5% och samtidigt öka sin timpenning med kanske 15%?Krille-72 skrev:
Det här är ett ickeproblem på riktigt. Om det var en anställd som hanterar kunder så får han ju självklart skriva timpris, materialkostnad och framkörning. Inga dolda avgifter.Krille-72 skrev:
Jag ska ha hit en elektriker snart, det blir en anställd som hanterar den uppgiften men han sköter allt och de är tydliga med vad det kostar när jag frågar.
I taxi så ställer kunden frågan till mig, hur ska de se ut om kunden ringer till cheferna klockan 3 på natten varje helg? Det är inte företagshemligheter de där summorna.
Så att TS blir påhoppad eller någon annan som ifrågasätter är ju bara löjligt, självklart ska hantverkaren ha betalt men de får fan berätta vad de tar betalt för när frågan ställs.
Smset kunde sett ut liknande.
"Vi tar 500 spänn i timmen, räknar med att det tar 2 timmar att göra jobbet. Sen tar vi en timme för körningen"
Inga missförstånd.
Gillar att provoceraKrille-72 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
inte speciellt svårt att erkänna att man gör likadant som alla andra och samtidigt hålla med om att det är ett felaktigt system.D Derbyboy skrev:
Missförstår du med flit eller har du såhär dålig läsförståelse?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jo men varför dra 3 timmar till domstol? Om röris är skitbra på sitt hantverk så vill man kanske ha dit honom igen, men om priserna inte redovisas så man som kund kan planera så tappar man kanske hoppet.Krille-72 skrev:
Du kan givetvis bestrida en faktura från en hantverkare ifall du inte fått information om priser. Normalt så får man den informationen när man gör en beställning. Får man inte den har man stora chanser att vinna i en domstol. Därför är själva beställningen väldigt viktig för båda parter.
När det gäller Taxi så har jag lärt mig. ” Vad god dröj” sen får man prata med någon som frågar vart man ska bli hämtat och lämnad. Väl i Taxin så sitter det en obegriplig klisterlapp där det står olika priser och tariffer. Jag har aldrig blivit informerad om dessa vid själva beställningen.
Men du har en poäng. Kanske ska vi entreprenörer trycka upp tröjor med våra olika tariffer och taxor som kunden kan läsa på när vi kommer och arbetar. Bra idé faktiskt.
I taxin står det km pris, jfm pris för 10 km. Och frågar du om fastpris så får du ofta det. Att du inte blir informerad är ju för att du inte frågat heller.
Om hantverkaren inte kan tala om vad det kostar vid förfrågan så är det mycket bra ide. Liten ruta på ryggen
Du har rätt. Jag vet att frågor förekommer till entreprenörer när det gäller Servicebil och påslag material. Kan faktiskt inte svara på vad reglerna exakt säger i detta fall.S SueCia skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden så används detta idag för att vara ”billigast”.
Det jag egentligen var ute efter i denna tråd var den moraliska aspekten från dom som anser att det är omoraliskt att debitera 3 Tim när man bara varit hos kund i 2 Tim.
Om man är orolig för att det tar för lång tid får man nog be om fast pris när det gäller hantverkare. Ni har ju uppenbart pratat innan och han har restid. När det känns jobbigt med fakturor från mina hantverkare brukar jag tänka på hur många timmar det skulle ta för mej att fixa det .. då brukar de debiterade timmarna kännas bättre
hoppas du är nöjd med kommoden .