159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag vet att jag skulle hålla mig borta. Men det är ändå lite (hysteriskt) roligt att det kommit snart 1000 inlägg för att hantverkare inte kan tala om alla kostnader.D Derbyboy skrev:
Bättre man samarbetar, det vinner båda parter på i slutändan.
Jo och vart börjar man ? Man ställer frågan vad kostar det inkl allt och sen säger man "är det allt? Kan jag få det skriftligt "Rkarlsson skrev:
P Pin skrev:
P Pin skrev:Det är nog du som är ute och cyklar om du tror att alla vuxna arbetande människor har minst 100 IQ. Antingen felinformerad om hur IQ definierats eller om matematik/statistik.
men detta är iofs totalt OT[/QUOTE.
Jodå jag har ju stenkoll på IQ så det behöver du inte oroa dig för. Även jag begriper ju att snittet är 100 Jag har även koll på inträdes nivån till Mensa. Så med det sagt. Hade alla här en IQ som var i närheten av det så skulle även de människorna förstå att även hantverkare måste tjäna pengar.
Om du nu läser inlägget från början. Så förstår ju även du förstå att hantverkaren inte har några dolda utgifter i den fakturan. Mer komplicerat är det ju inte. Även de som ligger under snittet på (100) borde ju förstå att han måste ha betalt för tiden han sitter i bilen.
Åter då till kopplingar/rör osv. De flyger ju inte in i bilen. Han kan ju inte trolla. Han vill säkert kunna men.....Denna kille liksom alla andra hantverkare måste ju gå in på grossist firman och köpa dessa saker. Vad är det som gör att alla har ett så stort problem med detta? När de själva tar betalt för all tid de är på sitt arbete. Obs. Närvarande inte att de är produktiva. Misstänker att det ligger en hel del dötid på de flesta arbetsplatser. Bortsett från hos oss hantverkare som har en jobbig jävla kund flåsande i nacken med ett tidur i högsta hugg. Det är ju på gränsen till patetisk. Men det är ju bara min åsikt.
Skämt åsido jag lever på att ni inte kan får vet begriper vad och hur ni ska göra. Så givetvis förstår jag att ni förväntar er att vi är ärliga och att vi inte tar betalt för tid som man inte arbetar samt att man kan sitt jobb så att det blir bra bra utfört samt gjort på den tiden det ska. Självklart ska det inte finnas några dolda kostnader. Så mitt råd är ni får väl börja anlita hantverkare som är raka och ärliga samt berättar om de dolda utgifterna.
Jodå jag har ju stenkoll på IQ så det behöver du inte oroa dig för. Även jag begriper ju att snittet är 100 Jag har även koll på inträdes nivån på Mensa. Så med det sagt. Hade alla här en IQ som var i närheten av det så skulle även de människorna förstå att även hantverkare måste tjäna pengar.P Pin skrev:
Om du nu läser inlägget från början. Så måste ju även du förstå att hantverkaren inte har några dolda utgifter i den fakturan. Så komplicerat är det ju inte att begripa detta. Så även de som ligger under snittet på (100) borde ju förstå att han måste ha betalt för tiden han sitter i bilen.
Åter då till kopplingar/rör osv. De flyger ju inte in i bilen. Han kan ju inte trolla. Han vill säkert kunna men.....Denna kille liksom alla andra hantverkare måste ju gå in på grossist firman och köpa dessa saker. Vad är det som gör att alla har ett så stort problem med detta? När de själva tar betalt för all tid de är på sitt arbete. Obs. Närvarande inte att de är produktiva. Misstänker att det ligger en hel del dötid på de flesta arbetsplatser. Bortsett från hos oss hantverkare som har en jobbig jävla kund flåsande i nacken med ett tidur i högsta hugg. Det är ju på gränsen till patetisk. Men det är ju bara min åsikt.
Skämt åsido jag lever på att ni inte kan får vet begriper vad och hur ni ska göra. Så givetvis förstår jag att ni förväntar er att vi är ärliga och att vi inte tar betalt för tid som man inte arbetar samt att man kan sitt jobb så att det blir gjort på den tiden det ska. Självklart ska det inte finnas några dolda kostnader. Så mitt råd är ni får väl börja anlita hantverkare som är raka och berättar om de dolda utgifterna.
Exakt så. Ett samarbete bygger på ett avtal. Tex. När man gifter sig.Rkarlsson skrev:
Så sluta och ringa och fråga vad saker och ting kostar efter att ni beställt ut hantverkaren. Fråga inte den stackars anställda på plats om priser och påslag samtidigt som ni flåsar i nacken med tidtagaruret i handen.
Lär er att få en överenskommelse via Mail så får hantverkaren garanterat svårt att vinna i domstol om ni inte vill betala någon extrapost.
Om ni är osäkra på vart arbetstiden börjar och slutar när ni beställer på löpande. Fråga då ni vet var ni ska stå.
Ni behöver inte fråga ifall hantverkaren kommer att ta betalt för arbetstid ifall han åker och handlar. Det är en självklarhet om avtalet är på löpande.
Försök att sätta er in i hantverkarens situation lite grann iaf. Han kommer garanterat försöka respektera er. Gäller inte alla. Men dom flesta. Vi är människor vi också. Bara lite mer välhängda.
Hantverkaren får nog svårt att vinna i domstol även om det inte finns ett skriftligt avtal.
Det är ju hantverkaren som har bevisbördan för vad som är avtalat.
Mitt råd i all välmening till alla hantverkare är att skriva ner sin debiteringsmodell inkl. eventuella extrakostnader och presentera för kund i samband med avtalsslut. Då har ni i möjligaste mån säkerställt att få betalat.
Det är ju hantverkaren som har bevisbördan för vad som är avtalat.
Mitt råd i all välmening till alla hantverkare är att skriva ner sin debiteringsmodell inkl. eventuella extrakostnader och presentera för kund i samband med avtalsslut. Då har ni i möjligaste mån säkerställt att få betalat.
Gällande verktygshyra så är det väldigt enkelt att häva såna kostnader.Fairlane skrev:
Du missförstod mig igen.
Jag har inget emot hantverkare, tvärtom uppskattar jag de flesta mycket, även om det finns rötägg även i den branschen.
Jag har inte heller något emot att de tjänar pengar.
Jag har inte heller något emot att de får ersättning för resan.
Det jag HAR något emot är otydligheten från vissa angående debiteringsmodellen.
"Du behöver bara fråga" sägs det, men det är många gånger inte sant.
TS frågar om vad det kan tänkas kosta och får ett timpris, men ingen information om att ersättning för resan också tas ut. Det kan tyckas självklart, men ändå dyker diskussionen upp gång efter gång.
Vi har även då och då frågor om verktygshyra som tillkommer. Återigen är jag med på att det kan vara vettigt, men varför inte vara tydlig?
"Det är bara att fråga". Man frågar om pris, men verktygshyra dyker inte upp. Hur i hela friden ska en vanlig konsument veta att de ska fråga om verktygshyra?
Ja, det finns regler och lösningar för detta. Den enklaste lösningen är att leverantören av en tjänst är tydlig med vad de vill ha ersättning för. Det kan vara timmar, restid, bil, material, hyrverktyg, mat, husrum, kaffe och miljoner andra saker. Jag skiter i vilket, men var tydlig.
Att sen vissa blandar ihop en tydlig debiteringsmodell med fastpris visar bara på hur blind delar av branschen är. Som tur är tror jag inte majoriteten är sådan, men jag förstår inte varför man försvarar sådant beteende.
Och för att vara tydlig, jag tycker inte att det är oskäligt att ta betalt för resa. Jag tycker bara att man ska stå för det.
Jag tycker dock att man som beställare ska vara införstådd med att få småfirmor äger liftar/byggställningar då dessa är platskrävande och dyra när behovet är mera sällan och att detta därför borde tillkomma.
Verktygshyra kan vara knepigare, sådana kostnader är svårare att förutse.
Att inte nämna behov av hyrmaskiner för kunden finner jag dock inte acceptabelt.
Kunden förväntar sig ett grundutbud och tillkommande utrustning bör påtalas.
Resor är dock så vanligt att om man köpt tjänster tidigare så bör man vara medveten om att detta tillämpas inom serviceyrken. Vill man bråka med sin hantverkare kan man naturligtvis göra det och han lär sig täppa till misstaget till nästa gång. Dock har man nog förverkat sina möjligheter till att få mer hjälp där sen.
Ingen sida vinner något på att bli FÖR girig. Det är väldigt lätt hänt i stressen att saker görs upp muntligt och det blir missförstånd, det är oftast därför info faller bort i kommunikationen.
Sen är det inte ovanligt att företag har en serviceledare som skickar folk på jobb som i sin tur inte har en aning om vad som diskuterats. Kanske har serviceledaren lovat att skicka någon som kollar på jobbet och denna konstaterar att lift kommer behövas samtidigt kanske inte serviceledaren fått signaler från kunden att jobbet är på hög höjd.
Är man osäker på om fakturan är rimlig så är det helt ok att fråga om den. Däremot verkar många leva i tron att hantverkaren planerar uppdraget i samma sekund han knackar på dörren och materialet dyker upp av sig självt helt mirakulöst. Det läggs mycket tid på administrativa bördor och förberedelser för jobb som folk inte ser.
Alternativet till det system som är nu är att firmorna börjar fakturera 1500kr/h istället och klockar tiden från man passerar tröskeln hos kunden.
I annat fall går inte ekonomin ihop och då finns det inga företag som kan/vill hjälpa några kunder.
Ja i ditt fall måste man nog upplysa dig om lite av varje ifall du känner dig osäker på huruvida du är konsument eller hantverkare i samband med en renovering. Du kanske skulle ta med dig en överförmyndigare också för säkerhets skull så vi helgarderar oss från missförstånd?D Derbyboy skrev:
Tycker det är bättre att dom som inte bryr sig om vad hantverkaren kostar, anlitar hantverkare.
Resten gör det själva.
Blir så mycket lättare för oss, varför ska vi behöva tänka precis hela tiden.
Ni vet ju säkert redan vad allt kostar det har ni ju kollat upp på Bauhaus.
Resten gör det själva.
Blir så mycket lättare för oss, varför ska vi behöva tänka precis hela tiden.
Ni vet ju säkert redan vad allt kostar det har ni ju kollat upp på Bauhaus.
@lars80 du som hantverkare har en skyldighet att upplysa alla som anlitar dig om prissättning inkl. extrakostnader inkl hyra av tex en skylift.L lars80 skrev:
Du behöver inte vara sur på mig för det. Du får ta ett snack med lagstiftaren.
Var inte så förbaskat korkad!L lars80 skrev:
Staffan
Redigerat:
Ja fast nu lastar du över allt på hantverkaren, vi är ju inga mind readers. Fråga, så får du svar. Får du inget svar ring vidare till nästa.Rkarlsson skrev: