P Pin skrev:
Men det som hela diskussionen handlar om är vad detta "vad" i "vad det kostar" är för något.

Om du ska köpa en tjänst inom ett område där du skälv inte är expert (det är därför du köper tjänsten och inte gör det själv), så vill du alltså att jag ska våga fråga. OK då gör jag det. Vi anta att du säljer tjänsten att byta ut mina gamla tvåglasfönster från 1971 till modernare fönster med isolerglas. Så nu frågar jag dig då efter att ha läst på så gott jag kan på några olika företags hemsidor samt byggahus.se samt några andra sidor på nätet jag googlade fram. I och med detta är jag troligen bättre informerad än medelkonsumenten.

Jag är medveten om att i mitt exempel förekommer fastpris, men det handlar inte den här tråden om så vi antar rörligt pris.

Nu kör vi...

Vad kostar det per timme?
- 450 kr

Är det med moms?
- Nej lagstadgad moms på 25% tillkommer på alla våra priser

Hur många timmar tar det?
- ca tre mantimmar per fönster

Räknas en altandörr som ett fönster?
- Nej de tar fyra mantimmar

Ingår listning i tidsuppskattningen?
- Nej det tar en timme till

Ingår frakten av fönstren?
- Nej det tillkommer

Vad kostar det då?
- Det beror på speditören

Betalar jag även för dina resor?
- ja fem kr per km

Från företaget till mig bara 5 km så alltså 25 kr?
- Och 25 kr för att åka hem igen

Det är hela reskostnaden?
- Ja. Förutom restiden

Tillkommer något mer material?
- Ja karmskruv tex. Men du får 20% på grossistens prislista

Något annat?
- Ja du har ju två våningar. Hyra av byggnadsställning.

Det är allt?
- Ska vi slänga överblivet material och dina gamla fönster så är det timkostnad där med. En halv dag kanske

Så 4 x 450 plus moms?
- Och ÅVC tar en avgift på 500 kr. Samt hyra av släp.

Och förresten passar mina gamla nycklar i den nya altandörren?
- Nej förstås inte. Lås tillkommer. Samma på på fönstren om du vill ha låsbara. Du måste välja handtag också, inget ingår i priset.

Men persienner som jag har i de gamla fönstren?
- Nej det är tillbehör. 500 per fönster.

Så 500 x antalet fönster om jag vill ha persienner?
- Och så tar det en liten stund att montera dem

Och nu till den spännande frågan, vad har jag glömt fråga om?
Är det dessa svar du får när du kontaktar en hantverkare?
Då tycker jag synd om dig

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det var fast pris och man gick nog igenom varje steg med mig innan. Hade det varit löpande så är det stor risk att jag inte frågat om pris på ställning och container. Hade de då fakturerat mig för det så hade jag blivit förbannad. Hade jag sen ställt en fråga här så hade många garanterat skrivit saker som:

- "Klart du ska betala för ställningen, trodde du att de skulle flyga upp på taket?"
- "Klart du ska betala för containern, eller vill du köra bort skiten själv?"
- "Din snåla jävel, byt taket själv istället om det inte passar"

Allt för att jag inte vet alla dessa "självklara" saker...
Man då har du lärt dig att det i ditt fall och i många andra fall också är bättre att beställa arbeten med fast pris. Även om det blev dyrare för dig så känner du dig nöjd. Hantverkaren är garanterat också nöjd.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det behövs ingen lag. Det räcker gott att telefonen slutar ringa hos hantverkaren, samtidigt som räkningarna fortsätter att dimpa ner i brevlådan. Då skall du se att det blir annat ljud i själlan. Sund konkurens, kallas fenomenet!

Staffan
Hantverkarens enda konkurrent är Staffans "vilse i pannkakan" Hantverkarfix.

Fast pris inkl. resor och moms. 1000/dag

• Gilla
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi är dumma och väldigt lata. Men inte så dumma så vi läser prisinformationslagen och gnäller på den när det är Konsumenttjänstlagen som gäller när man anlitar hantverkare.
Man börjar nästa undra vad vi ska hitta på för namn till dig när lata puckade hantverkare förstår detta men inte du som verkar så påläst.
Men kanske blandade ihop allt med LPT lagen som du säkert är väl bevandrad med.:rofl:
Men det står ju på konsumentverkets hemsida och i den särskilda vägledningen för företag som just prisinfomationslagen att den gäller hantverkartjänster? https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-ta-betalt/prisinformationslagen/

De lyfter upp särkilt hur "Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster. Ibland går det inte att fastställa priset i förväg. I dessa fall ska näringsidkaren istället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestämts."

Jag gör min yttersta för att inte sjunka till din nivå, PUCKO! (kunde inte hålla mig)

• Gilla
  • Haha
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
snart är det väl fullt med polacker både elektriker o rörisar här när de på riktigt upptäcker guldgruvan. Och nej jag skulle tycka att det var förskräckligt
Åh faan, det är där Staffans bil kommer in. Han har lejt in polacker och fått bilen som tack

• Gilla
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Undra vilken kund de hantverkare som ger sig in i den här tråden på arbetstid debiterar den till? :thinking: För inte skulle man kunna lämna någon tid odebiterad. En kringla ska till, på ett eller annat sätt!

• Haha
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hade redan läst här: [länk]

Men tyvärr tar ju även den länken du postat höjd för att man som köpare ska förutsätta att hantverkare är bara lite dumma men framförallt väldigt lata. Och det är väl problemet? Vi konsumter vill inte har puckade, lata hantverkare, men vad gör man när inget annat finns att tillgå? Hade det funnits flitiga, hungriga hantverkare som var stolta över sin transparens hade de fått ta ordentligt mer betalt. Varför? För jag har inte tid med alla dessa oduglingar. Tyvärr är min erfarenhet att pris speglar kvalité särskilt väl i hantverkaryrket.
Du får börja anlita öststats hantverkare, de ska vara duktiga och gör traditionella arbeten precis som man gör hemma hos dom. Dessutom är de billiga och kan jobba 6 dagar i veckan på 12 timmars pass. När jobbet är klart betalar du och får aldrig mer se hantverkaren.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Undra vilken kund de hantverkare som ger sig in i den här tråden på arbetstid debiterar den till? :thinking: För inte skulle man kunna lämna någon tid odebiterad. En kringla ska till, på ett eller annat sätt!
Hantverkaren passar på när du är på jobbet "om du nu har något"

• Gilla
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Man då har du lärt dig att det i ditt fall och i många andra fall också är bättre att beställa arbeten med fast pris. Även om det blev dyrare för dig så känner du dig nöjd. Hantverkaren är garanterat också nöjd.
Fel slutsats tycker jag.
I detta fall var det vettigt med fast pris tycker jag, men om jag valt löpande ska jag inte betala för ställning och container om det inte nämns innan.
Skillnaden är att jag anser att företaget får ta smällen om du inte informerar, inte jag.

Om jag frågar vad det kostar och får svar timpris och materialkostnad så är det det jag ska betala. Skillnaden mellan löpande och fastpris ska ligga i att om det går fort så blir det billigare för mig som kund. Om något strular så att timmarna springer iväg så blir det dyrare för mig.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Men det står ju på konsumentverkets hemsida och i den särskilda vägledningen för företag som just prisinfomationslagen att den gäller hantverkartjänster? [länk]

De lyfter upp särkilt hur "Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster. Ibland går det inte att fastställa priset i förväg. I dessa fall ska näringsidkaren istället lämna prisinformation genom att ange grunderna för hur priset bestämts."

Jag gör min yttersta för att inte sjunka till din nivå, PUCKO! (kunde inte hålla mig)
Men om du bara lärde dig att läsa innan du skriver så har du 2 rubriker direkt när du tittar i Prisinformationslagen. 1) När gäler prisinformationslagen. 2) När gäller INTE prisinformationslagen.
Ett tips bara. Börja läsa uppifrån.
Du behöver inte göra ditt yttersta för att sjunka till min nivå. Du kommer aldrig att lyckas eftersom du lever på en annan planet.

”Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster.”
Jäklar. Det står ju faktiskt hantverkstjänster. Du har helt rätt för en gång skull. GRATTIS.
Problemet är bara att det finns OLIKA hantverkstjänster. Nu får du fundera lite.:thinking:

För er andra som läser lite mer än OKarlsson så kan det tex. Vara en krukmakare som är hantverkare. Hantverkare är alltså inte bara hantverkare.:rofl:

• Älska
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du får börja anlita öststats hantverkare, de ska vara duktiga och gör traditionella arbeten precis som man gör hemma hos dom. Dessutom är de billiga och kan jobba 6 dagar i veckan på 12 timmars pass. När jobbet är klart betalar du och får aldrig mer se hantverkaren.
Alltså 100%! Jag hade gärna anlitat utländsk arbetskraft om den varit lätttillgänglig. Jag har inget behov av att ha något annat än en yrkesmässig relation med min hantverkare och ska det inte hit och jobba något mer behöver de aldrig komma tillbaka. Ibland är det behov av väldigt goda språkkunskaper, men då är det inte säkert att vilken svensk hantverkare som helst räcker räcker heller.

Inga hantverkare behöver vara billiga för att arbeta hos mig, men jag gillar det du skriver med hög kunnighet och hög arbetsmoral (y)

Nb. Jag valde att inte läsa in någon sarkasm alls i ditt inlägg, för inte skulle väl en svensk hantverkare klanka ner på utländsk arbetskraft för att de känner sig hotade? :p

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vem är din arbetsgivare som låter härja här på arbetstid? Just det. Du var ju tvångsinlagd sen länge.:surprised:

• Gilla
  • Haha
Gerhards och 1 till
  • Laddar…
Vem är din arbetsgivare som låter härja här på arbetstid? Just det. Du var ju tvångsinlagd sen länge.:surprised:
Min arbetsgivare tar som sagt inte betalt per timme och skiter högaktningsfullt i om jag hänger här i en timme så länge jag levererar det värde mina klienter förväntar sig. Men så jag jag bara 50% förväntad beläggning också. Aja, mitt arbete finns det inget forum för där folk kan klaga, så jag har ingenstans att hänvisa dig.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Fel slutsats tycker jag.
I detta fall var det vettigt med fast pris tycker jag, men om jag valt löpande ska jag inte betala för ställning och container om det inte nämns innan.
Skillnaden är att jag anser att företaget får ta smällen om du inte informerar, inte jag.

Om jag frågar vad det kostar och får svar timpris och materialkostnad så är det det jag ska betala. Skillnaden mellan löpande och fastpris ska ligga i att om det går fort så blir det billigare för mig som kund. Om något strular så att timmarna springer iväg så blir det dyrare för mig.
Du behöver tänka på att timpris gäller per arbetare.

Så om du och byggaren kommit överens att ha 4 arbeterare på plats under en dag och du ringer receptionen och frågar efter timpris så behöver du multiplicera detta med 4.

Pris för bilkostnad kan i bästa fall halveras eller bättre men det samåks mindre i Coronatider.

Men om du bara lärde dig att läsa innan du skriver så har du 2 rubriker direkt när du tittar i Prisinformationslagen. 1) När gäler prisinformationslagen. 2) När gäller INTE prisinformationslagen.
Ett tips bara. Börja läsa uppifrån.
Du behöver inte göra ditt yttersta för att sjunka till min nivå. Du kommer aldrig att lyckas eftersom du lever på en annan planet.

”Ett vanligt exempel på detta är hantverkstjänster.”
Jäklar. Det står ju faktiskt hantverkstjänster. Du har helt rätt för en gång skull. GRATTIS.
Problemet är bara att det finns OLIKA hantverkstjänster. Nu får du fundera lite.:thinking:

För er andra som läser lite mer än OKarlsson så kan det tex. Vara en krukmakare som är hantverkare. Hantverkare är alltså inte bara hantverkare.:rofl:
Men konsumenttjänstlagen innehåller ju inte den informationen som gör att lagen åsidosätts, eller vad menar du?

• Gilla
BertG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.