E
P Pin skrev:
Om du själv bor i Vellinge så blir ju nästan allt i den riktningen och tillför dig ingen information.

Det är ett systematiskt fel du gör med vart, även i inlägg 699. Eller menade du riktning där också :thinking:
Vart är ungefärlig riktning, om man inte vet var så ser jag inte varför det näst bästa inte skulle användas.

Du får nog kolla med den som skrev inlägg 699 vad hen menade så det säkert blir rätt.

Vart ska vi? Mot en av Stockholms förorter, vet inte vilken än.

Var ska vi? Tensta.

Kanske menade personen en riktning från Stockholm, det har ingen betydelse då det inte är upp till oss att tolka.

Informationen vi fått är att personen tror sig vet ungefär var i landet du befinner dig.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det enda som sagts var väl dock att han tar x-kronor per timma. Vilken tid som skulle debiteras hade de inte avtalat om. Att kunden förutsätter att det bara är tiden på plats hos denne, och inte restid och tid för inköp och administration, känns bara korkat. Varför ska hantverkaren göra allt det gratis?
Men var tar det slut i så fall och vilken administration ska man betala för? Har inte Hantverkare overhead alls?

Okarlsson Okarlsson skrev:
Men var tar det slut i så fall och vilken administration ska man betala för? Har inte Hantverkare overhead alls?
Allt det som hör det specifika kundjobbet till? Varken mer eller mindre?

Hade hantverkare slutat "fiffla" med resor till och från handeln, materialpåslag, maskinhyra och fan och hans moster så hade folk kunnat slappna av och bara betala den där fakturan utan att ifrågasätta

Jag betalar inte blint "alla" fakturor från hantverkare jag har fått, jag kollar priset och ser om det känns skäligt (vilket det gjort i alla fall utom ett) och efter det vidtar jag lämplig åtgärd.. vilket inte är att (i första hand) ställa frågan på ett forum på internet ;)

• Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lars80 skrev:
Jag skulle vilja veta varför konsumenter ingår affärsavtal utan att sätta sig in i utförarens affärsvillkor?
Alla företag har affärsvillkor, det är sinnesrubbat av folk att kräva att alla företag ska ha samma villkor när förutsättningarna är så olika beroende på region och tjänsteutbud.
Självklart behöver inte alla företag ha samma villkor, men det minsta man kan begära är väl att de ska kunna förklara sin modell?
Om jag frågar efter timpris så förstår jag att jag får ett svar på timpris.
Om jag däremot frågar vad något kostar och får ett timpris som svar, så är den rimliga tolkningen att det är den modell man fakturerar efter, antal timmar. Inget annat.

L lars80 skrev:
Jag förstår att människor vill ha fastpris på jobb men försök själva att räkna på ett sådant jobb får ni se.
Kund X: "Hej jag ska renovera hela min lägenhet, vad kostar det?"
Ni som föresrpåkar fastpris, berätta gärna vad ni anser är acceptabelt pris på X renovering. Hen är privatkonsument och kan inget om renovering och velar fram och tillbaka med sin kravspecifikation.
Det behövs tydliga anvisningar från kunden vad denna önskar få utfört, något som få kunder förstår.
Självklart går det inte att räkna på ett fastpris i det läget. Det är inte svårare att man framför det till kunden. Det fungerar åtminstone utmärkt i de flesta brancher. "Tyvärr kan jag inte ge dig ett pris om vi inte först är överens om vad som ska göras.".

L lars80 skrev:
Vad ska vi lämna för pris tycker ni?
Inget alls? Eller så säger ni "Vi tar X kronor i timmen när vi är på plats. Utöver det så fakturerar vi Y kr i timmen för resor, inklusive om vi måste hämta något, samt avgift för parkering. Materialkostnad varierar enormt beroende på vad du vill ha, men vi tar vårt inköpspris och lägger på Z%" eller något i den stilen.
L lars80 skrev:
Vad gör vi om kunden sedan har fullt med skräp i sitt hem som vi måste flytta på för att kunna utföra uppdraget? Ska firman stå för detta eller kunden?
Det låter som en sak man bör kunna ana redan när man träffar kunden första gången och då säger man helt enkelt "För att vi ska kunna göra vårt jobb måste allt tömma här. Antingen gör du det själv eller också för vi det enligt samma timpris som ovan. Då kommer också tillkomma kostnader för frakt och magasinering"
L lars80 skrev:
Vi glömde nämligen specificera i avtalet "flytt av kundens skräp xxxx SEK".
Klantigt
L lars80 skrev:
Kunden ville dessutom köpa material själv, tyvärr var materialet inte godkänt så vi förlorar nån dag på att kunden måste skaffa nytt material. Vem står för den kostnaden?
Återigen, inget svårt att hantera. Det säger man till kunden. Det har fungerat utmärkt för andra.
L lars80 skrev:
Mycket av detta finns reglerat i lagar men många på detta forum visar prov på sin okunskap genom att skapa problem som redan har lösningar.
Helt riktigt, det finns många lagar och regler, men jag tycker många hantverkare visar prov på att de inte vill ha nöjda kunder. De säger till kunden "Vi tar 500 kr inklusive moms per timme och det beräknas ta 40 timmar. Inget material behövs för detta utöver det som redan finns här". Kunden räknar ut att det kommer kosta 20000 kronor och accepterar. Sen blir hantverkaren förvånad över att kunden blir irriterad, eller ens ställer en fråga när fakturan kommer på 25000 kronor. "Det begriper väl alla att det är 5000:- för servicebil och restid". Varför inte säga det innan då?

L lars80 skrev:
Är det någon här som går och lånar pengar på banken utan att förhöra sig om räntor och villkor innan ni ingår avtal?
Ja, jag frågade och förhandlade om räntan. Sen fick jag också veta att det tillkom en uppläggningsavgift.
Tyvärr var jag korkad nog att inte fråga om saker jag inte visste kunde tillkomma, som PTBJ som låg på 0,1% utöver (pengar till bankens julfest) och NLiIB som kostade 0,1% (Ny länk i InternetBanken).
Självklart är det väldigt överdrivet, men det är väl inte så konstigt att inte kunden vet att företaget måste hyra vissa verktyg? Om man inte vet att det förekommer, hur ska man då förstå att man ska ställa frågan? Varför bli så upprörd för att folk frågar när de får en faktura och framförallt, varför inte visa lite framförhållning och nämna det innan?!

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Jag har över 30 år som konsult och har aldrig tagit ut timersättning för restid, däremot faktiska reskostnader, bensin, parkering, flyg mm. Sedan kanske min debiterade timlön var åtskilligt högre än din rörgubbes - men timtaxan var kommunicerad med kunden.

S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Hej!
Jag jobbar också, vi har fastighetsverice, Trädgårdsskötsel och lokalvårds, vi brukar räknar transport också men vet ej hur längre var han hos dig och var ligger deras företaget
Mvh
Hasib

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Stefan Alsnäs Stefan Alsnäs skrev:
Jag har över 30 år som konsult och har aldrig tagit ut timersättning för restid, däremot faktiska reskostnader, bensin, parkering, flyg mm. Sedan kanske min debiterade timlön var åtskilligt högre än din rörgubbes - men timtaxan var kommunicerad med kunden.

Men exakt.. man betalar för din kompetens där du använder den annars för din resa ..inget konstigt men hantverkare är heliga enligt vissa.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men är poängen så svår att nå fram?

TYDLIGHET.

Om du tar frisören per timme så ska den berätta att den tar 2000 kr timmen, inte komma i efterhand att den ska ha betalt för att den körde till salongen av dig och inte extra betalt för att den skulle köra och hämta mer färg för att du var besvärlig.

Om kunden frågar. Säg allt, kunden i detta fall undrar om det är rätt men blir kallad för snål jävel, mutar med mer jobb för att få bättre pris.

Jag har väl sagt till hantverkare med att om de gör ett bra jobb får de mer jobb. En morot för de att göra ett gott jobb för att få nästa. Om de stressar sönder och gör dåligt jobb får de ju inte mer jobb.
Men det behöver du inte säga till hantverkaren för det vet redan hantverkaren. Vem vet inte det förresten, gör dåligt ifrån dig på din arbetsplats så ska du veta att din chef kommer att försöka göra sig av med dig efter tillräckligt lågpresterande ifrån dig.
Känner du dig mäktigare än hantverkaren när du ger honom frasen eller vad vill du få ut av att lägga det på honom precis innan han ska göra ett jobb åt dig som du vill ha hjälp med?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Men det behöver du inte säga till hantverkaren för det vet redan hantverkaren. Vem vet inte det förresten, gör dåligt ifrån dig på din arbetsplats så ska du veta att din chef kommer att försöka göra sig av med dig efter tillräckligt lågpresterande ifrån dig.
Känner du dig mäktigare än hantverkaren när du ger honom frasen eller vad vill du få ut av att lägga det på honom precis innan han ska göra ett jobb åt dig som du vill ha hjälp med?
Alla vet inte det. En del försöker bara hämta hem lätta pengar.

Hantverkaren vet inte innan om jag har mer jobb till honom/henne. Om jag talar om att det finns möjlighet till mer jobb så skulle jag själv se det som en morot.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det handlar inte om fastpris eller löpande, utan att tydliggöra hur den löpande kostnaden delas in.
Dvs jag vill kunna anlita en person på löpande räkning och innan förstå vilka paramtrar som påverkar priset:

Det som påverkar priset är:
  • Ersätting för resa (fast pris, per km, per timme, per km och timme och isåfall vad betalar jag för tid respektive km)
  • Arbete (timpeng)
  • Servicebil (ingår bilen i något ovan, eller tillkommer det och isåfall hur vad betalar jag för den?
  • Hyra av vertyg/maskiner (finns det några verktyg eller maskiner som tillkommer?)
  • Hyra av ställning (behövs det och vad kostar det)
  • Material (betalar jag efter en hittepåprislista eller vettiga priser? Det behöver inte vara exakt, men att säga att jag får 20% rabatt på Ahlsells prislista är löjligt)
  • Minimitid (Vi fakturerar aldrig färre än 3 timmar)
Många av sakerna ovan är egentligen oberoende av hur lång tid själva arbetet tar, så det kan man säga utan att det blir fastprisavtal. Vi tar 500 kr om dagen för bilen, plus eventuell parkeringsavgift). Klar och tydligt så. Går arbetet fort så påverkar det eventuellt parkeringsavgiften. Drar det ut på tiden så får jag betala fler dagar också.

Det som då påverkar det löpande är hur lång tid det tar, vilket kan påverkas av oklara förutsättningar. Kanske måste man också köpa in mer material under vissa förutsättningar än andra. Då påverkar det såklart båda materialpriset och eventuellt restiden för att man måste åka och hämta en sak som man inte visste om innan.

Däremot är jag ju inte sugen på att betala för att man gör onödiga resor.
Ska man till exempel dra om all el i en villa så är det nödvändigt att åka och köpa alla delar som behövs och eventuellt åka och komplettera med något som var svårt att förutse. Däremot ska man inte behöva och köpa vägguttag och FK/FQ varje dag, det bör man få med sig i första vändan.
På samma sätt förväntar jag mig att snickaren köper in en rimlig mängd spik vid första besöket hos bygghandeln och inte att han måste åka och köpa nytt vid lunch och vid frukost dagen efter och vid lunch igen etc.

Lyckligtvis så klarar väldigt många hantverkarfirmor av det ovanstående. Några verkar dock inte kunna nämna att det kostar extra för servicebil och reseersättning om det rör sig om löpande. Det är enligt mig absurt eftersom dessa kostnader kan vara högre än ersättningen för jobbet.
Fast när kunden säger att det läcker men inte vet vad den där saken på väggen heter, så är det lite svårt att veta om det är en varmvattenberedare, koppling, rör eller en lysknapp som ska lagas. Hur ska jag då kunna precisera mig sådär tydligt? Som Ts i den här tråden har egen komod, jag har ingen aning om det är skräp eller om det är en jättelätt och smidig komod att sätta upp. Och då är det antingen 1timme eller ett sönderslagen komod efter 4tim som är skillnaden.

Rkarlsson skrev:

Hantverkaren vet inte innan om jag har mer jobb till honom/henne. Om jag talar om att det finns möjlighet till mer jobb så skulle jag själv se det som en morot.
Så det är så din chef kommer fram till dig varje morgon när du kommer till jobbet. Tro mig hantverkare vet om att ifall denne misslyckas med detta jobb så är denne nog inte välkommen dit igen.

Rkarlsson skrev:

Och är det din syn på hantverkare så förstår jag varför du är inne i den här tråden och diskuterar, du har ju ett hatligt förakt mot någon som har fått ett uppdrag av sin arbetsgivare att åka och göra ett jobb hos dig. Sen när denne är klar där åker den vidare till nästa uppdrag. Bryr sig inte om vem du är eller vad du tycker utan är där för att göra ett jobb och om du tror att denne står och tänker på hur denne ska göra det här jobbet så dyrt som möjligt så tycker jag att du skolar om dig då och börjar tjäna kosingar.

• Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Äh det är bara dolda kostnader som försvårar prisjämförelse. Ni som sysslar med sånt kommer ryka först när lågkonjunkturen kommer, roten försvinner och avregleringen sker. Hej hej konsument!

Den där Niklas kan väl ha en färdigskriven text med priser så att kunden vet vad ett arbetet kommer kosta, iaf när det kommer till sådana självklara saker som resor till och från arbetet.

ahh 500 kr per timme ja men då ingår inte resor, verktyg eller utbildningspaketet, förlängd garanti, bortforsling, arbetsbelysning. Öh!

Ni riskerar bara missnöjda kunder genom att inte berätta om de fasta kostnaderna.
Brukligt är att jobba per timme plus rese esättinga. Det enda är han kunde sakt det å du kunde kolla om någon kunde göra det billigare.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
S steelduck skrev:
jag hade ju kunnat välja en annan firma
Hahahahah! En annan rörmockare? Hade jag fått hem en rörmockare som gjorde vad den skulle, så skulle jag gett vederbörande alla mina pengar, bjudit på kaffe med kron och bett den gifta sig med mig.

S SueCia skrev:
Så ett företag ska av princip tappa sina kunder och gå i konkurs bara för att kunna säga att de åtminstone var först med att vara transparenta? Jag vet inte hur det är med dig men de allra flesta behöver lönen för att bo och köpa mat.

Sen ljuger du, hantverkare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats, däremot till kund, det är en jävla skillnad.
Är inte kunden arbetsplatsen

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.